راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه

روی دو صندلی

ریاض وصنعا

روزنامه پراودا

ترجمه – آزاده اسفندیاری

 

 

 در یمن جان صد ها هزار انسان در خطر است که بیشتر آنها کودکان هستند.

این پیش بینی سه سازمان جهانی است که اخیرا از کشور یمن بازدید کرده اند. سازمان بهداشت جهانی، برنامه غذایی جهانی و یونیسف وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرده اند بزرگترین فاجعه انسانی در این کشور در حال رخ دادن است. تقریبا دوسوم از جمعیت یمن، یعنی بیست میلیون در معرض گرسنگی ونداشتن امکان دسترسی به آب آشامیدنی قرار دارند.

نتیجه سوء تغذیه و شرایط غیر بهداشتی در این کشور، بیماری وبا را به همراه داشته است. اولین مورد این بیماری در ماه مارس دیده شد که تا به حال، تعداد مبتلایان به 400 هزار نفر رسیده است و بیش از دوهزار نفر از این بیماران جان خود را از دست داده اند. هر روز به طور متوسط 7 هزار نفر بر تعداد بیماران افزوده می شود که نیمی از آن ها کودکان و نوجوانان زیر 15 سال هستند.

عامل اساسی نسل کشی و فاجعه انسانی در یمن، تجاوز نظامی عربستان سعودی و متحدان این کشور است. تحریم ها، محاصره و بمباران های بی وقفه این کشور از سال 2015 شروع شد که زندگی را برای مردم یمن تبدیل به جهنم واقعی کرده است. اهداف واقعی ائتلاف نیروهای نظامی سعودی، از بین بردن زیر ساخت های غیر نظامی از جمله، مراکز تصفیه آب و کانال های آبیاری، پل ها، نیروگاه های برق، بیمارستان ها و مدارس است. از آغاز حملات نظامی، 55 درصد امکانات پزشگی و بهداشتی از بین رفته اند. در نتیجه مبتلایان به بیماری وبا در شرایط غیر بهداشتی قرار دارند که غالبا  کف خیابان ها و زیر چادر ها بستری می شوند

به یاد بیاوریم که بهانه حمله نظامی به یمن توسط عربستان، دفاع از "منصورهادی" بود که در سال 2014 دوره ریاست جمهوری او به سر رسیده بود. "هادی" تا یک سال بعد حاضر به ترک کاخ ریاست جمهوری یمن نبود که سرانجام با فشار نیروهای مردمی و ائتلاف احزاب ملی مجبور به فرار به عربستان سعودی شد. ساده انگاری خواهد بود اگر تصور شود که برای عربستان و ایالات متحده آمریکا و انگلستان، هدف برگرداندن او به کاخ ریاست جمهوری است.  هدف واقعی ریاض، واشنگتن و لندن، کنترل یکی از مناطق حیاتی برای ترانزیت تجارت جهانی است. متجاوزین به یمن کاملا بر این امر واقف اند که نیروهای ملی یمن خواهان حاکم بودن مردم این کشوربه سرنوشت خویش هستند یعنی، سیاستی که با طبع و اندیشه متجاوزین سازگاری ندارد.

با وجود کشتار مردم و نابودی زیر ساخت های اقتصادی یمن، نیروهای ائتلاف عربی با حمایت آمریکا، هنوز نتوانسته اند به اهداف خود دست یابند. تا به حال نیروهای ائتلاف، سعی فراوان به کار برده اند تا رابطه نیروهای حوثی را با سواحل دریای سرخ قطع کنند. از دیگر اهداف نیروهای ائتلاف که مجهز به پیشرفته ترین تکنیک و قدرت نظامی هستند، تسخیر صنعا پایتخت یمن و شهر استراتژیک و ساحلی حداده بوده است که تا به حال منجر به شکست شده است.

 عدم پیروزی در میدان جنگ، نیروهای ائتلاف را برآن داشته است تا یمن را محاصره کنند. سعودی ها با بمباران بی وقفه شهر صنعا و شهر ساحلی حداده، تا به حال مانع از آن شده اند تا کمک های غذایی و دارویی به مردم یمن برسد. به طور خاص نیروهای ائتلاف از رساندن 500 هزار واکسن ضد وبا توسط سازمان بهداشت جهانی به بیماران یمنی جلوگیری کرده اند.

در نتیجه به علت اپیدمی وبا، روز به روز هزاران انسان به دام این بلا کشیده خواهند شد.

هفته ای نیست که خبر از ویرانی منازل و یا محل سکنای مردم داده نشود. چهارم اوت هواپیماهای جنگی سعودی یک خانه مسکونی را بمباران کردند که 12 کشته و 10 نفر زخمی شدند. در ماه ژولای یک کمپ پناهندگی در استان طائز بمباران شد که 20 قربانی در پی داشت که نیمی از این تعداد زن و کودک بودند. روزهای پایانی ژوئن بازاری در شهر صنعا مورد حمله هواپیماهای جنگی قرار گرفت که حد اقل 25 نفر کشته شدند. بنا بر آمار سازمان ملل متحد در دو سال گذشته بیش از 11 هزار غیر نظامی توسط هواپیما های ائتلاف عربی کشته شده اند که 2500 نفر از این تعداد زن و دو 2 هزار کودک بین قربانیان بوده اند. در چنین شرایطی حتی مجالی به پزشگان برای مداوای زخمی ها داده نمی شود.

جنایات که در یمن اتفاق می افتد در پایتخت کشورهای غربی هیچ انعکاسی ندارد. رئیس صلیب سرخ جهانی" پیتر مورر" به تلخی از فاجعه یمن یاد می کند و می گوید: "ممکن است فاجعه یمن خاتمه پیدا کند اما جهان وانمود می کند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است".

در چنین شرایطی سیل سلاح و مهمات سازمان نظامی ناتو به عربستان سرازیر است. دولت بریتانیا اخیرا از فروش بمب، موشک و قطعات هواپیماهای جنگی به ریاض خبرداد. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد برای آموزش و حمایت از ارتش سعودی 750 میلیون دلار اختصاص داده است. در مسافرت اخیر دونالد ترامپ به عربستان با دولت این کشور قرار داد تسلیحاتی به مبلغ 110 میلیارد دلار به امضا رسید.

روسیه در بحران یمن موضع گیری ضعیفی را دنبال می کند. روسیه سفیر خود را از صنعا به ریاض منتقل کرده است!

 

http://gazeta-pravda.ru/issue/90-30587-18-21-avgusta-2017-goda/klin-vrazhdy-vbivaetsya-v-gimalayakh/

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 613  راه توده -  9 شهریور ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت