راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در مسکو

پوتین و مرکل

در یک مصاحبه

سایت خط سرخ (وابسته به حزب کمونیست روسیه)

ترجمه و تدوین - آزاده اسفندیاری

 

 

روز دوم ماه مه، آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان برای دیداری حساس با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وارد شهر سوچی روسیه شد. در پایان مذاکرات دو جانبه که عمدتا بین دو طرف به طور غیر علنی انجام گرفت کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران انجام شد.

در کنفرانس مطبوعاتی که وزیر امور خارجه و مشاوران رئیس جمهوری روسیه نیز شرکت داشتند، علاوه بر تاکید بر معضل تروریسم و حوادث خاورمیانه، مسئله اوکرائین در صدر سئوال و جواب ها قرار داشت. ولادیمیر پوتین گفت: روسیه عزم جدا سازی دنباس در شرق اوکرائین را نداشته است. حکومت اوکرائین خود با محاصره و تحت فشار قرار دادن شرق این کشور زمینه جدا شدن این مناطق را فراهم کرد. در عین حال با وجود برخورد خصمانه کیف با روسیه، کشور ما همچنان یکی از مهمترین تامین کننده کالا و انواع انرژی از آن جمله مواد اصلی برای کارخانه های ذوب آهن اوکرائین است.

پوتین در پاسخ به سئوال خبرنگاری که در مورد تحمیل اجرای پول روسیه به دنباس پرسیده بود گفت: روسیه برای به گردش درآوردن روبل در جمهوری های مردمی لوگانسگ و دونتسک هیچ اراده ای را تحمیل نکرد، توجه داشته باشید که دولت اوکرائین از تداوم گردش پول رسمی خود در این دو جمهوری جلوگیری کرد. در چنین حالتی رهبران این مناطق برای تنظیم زندگی مردم انواع ارزها را به آزمایش گذاشتند و در پایان جهت سهولت مبادله و رابطه اقتصادی، برای آن ها روبل روسیه مقرون به صرفه بود.

رئیس جمهور روسیه در باره اخلال در کار شرکت های خصوصی در جمهوری دنباس متذکر شد:  حکومت کیف از راهیابی هرگونه مواد خام به این مناطق جلوگیری کرده است. در چنین حالتی زمانی که این مناطق از طرف هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده اند، خواه ناخواه مردم با بیکاری و معضل امرار معاش دست به گریبان می شوند و در پی چاره بر می آیند. من می خواهم از بینندگان و شنوندگان آلمانی بپرسم که در چنین وضعیتی مردم این مناطق چه راهی را باید انتخاب کنند؟ این در حالی است که کلیه موسسات مالی اوکرائین بر اثر تحریم و محاصره اقتصادی در دنباس دستخوش اخلال و ناکارآمدی شده اند.

باید در نظر داشت که تمام عواقب نابسامانی ها در اوکرائین و خصوصا شرق این کشور ناشی از کودتا بر علیه قانون اساسی این کشور است که راه مذاکره و گفتگو با مردم این کشور را مسدود کرده است.

در ادامه کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه متذکر شد که راه حل مسله اوکرائین اجرای قرار داد چهار جانبه آلمان، فرانسه، اوکرائین و روسیه است که در شهر مینسک پایتخت بلاروس بین طرفین بسته شد. در این توافقنامه صراحتا آمده است که ابتدا باید جنگ متوقف گردد و حکومت اوکرائین باید مستقیما با مقامات دنباس وارد بحث و مذاکره شود که تا به حال اوکرائین از اجرای این توافقنامه سر باز زده است.

ولادیمیر پوتین از وضعیت جنگی و نا بسامانی در اوکرائین اظهار نگرانی کرد و گفت: مقامات چهار گانه مذاکرات مینسک از جمله خانم مرکل به تماس های خود جهت حل مسالمت آمیز بحران این کشور ادامه خواهند داد. مسلما این مذاکرات بعد از انتخابات فرانسه نیز پی گیری خواهد شد. اعتقاد ما بر این است که توافقنامه چهارگانه مینسک می تواند دستآورد های مثبتی به همراه داشته باشد. حتی انعقاد این قرار داد موجب شد از وخامت اوضاع در اوکرائین کاسته شود. من عمیقا بر این باور هستم که واقعیت سیاست های نادرست اقتصادی و سیاسی کیف نتیجه زیانبار خود را خصوصا در زمینه داخلی نشان داده است و این امیدواری هست تا حکومت اوکرائین درباره ادامه راهی که رفته است تجدید نظر کند. نشانه های چنین خوشبینی هایی در اوکرائین بوجود آمده اند.

خانم مرکل در خلال مصاحبه از " دمکرات" بودن شیوه به قدرت رسیدن پوروشنکو در اوکرائین سخن گفت و از ولادیمیر پوتین خواست تا همجنسگرایی در چچن به رسمیت شناخته شود!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 596  راه توده -  14 اردیبهشت  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت