راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

سرمقاله راه توده 596

قیمت گزافی که مردم اگر

در انتخابات غفلت کنند باید بپردازند!

 

 

کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری با مناظره‌های تلویزیونی جنب و جوشی تازه به خود گرفت. ولی مناظره‌ها ضمنا نشان داد که سخنان و تبلیغات و نحوه مواجهه جناح راست بیش از آنکه نشان از تدبیر و عقلانیت داشته باشد حاکی از رویکردی بسیار خطرناک است. مشکل و خطر در اینجا نیست که جناح راست نامزدهایی را به میدان فرستاده که فاقد برنامه و کارآمدی لازم برای مقابله و حل مشکلات کشور هستند. از اینکه آنان خود را تابع رهبر می‌دانند و نه مردم و اصولا به وحدت ملی نیز اعتقادی ندارند می‌شود تا حدودی صرفنظر کرد. خطر بزرگتر و جبران ناپذیر در وعده‌های پوچ و غیرقابل اجرایی است که برای پیروزی در انتخابات به مردم می‌دهند. مانند ایجاد 5 میلیون شغل در چند سال یا چند برابر کردن یارانه‌ها؛ وعده‌هایی که بیش از هر چیز نشان می‌دهد نامزدهای جناح راست اصولا برای حل مشکلات یا تحقق وعده‌های خود وارد میدان نشده‌اند. اگر چنین است، اگر آنان خود نیز می‌دانند که وعده هایشان پوچ و مخرب و غیرقابل اجراست پس با چه محاسبه ای این وعده‌ها را به مردم می‌دهند؟ راست حکومتی چه طرحی را برای آینده کشور در ذهن دارد؟

اگر پیروزی نصیب آنها شود، برای سرپوش گذاشتن بر این وعده‌های مخرب و غیرقابل اجرا، برای منحرف کردن افکار عمومی چاره ای جز دشمن تراشی و ماجراجویی در عرصه سیاست خارجی ندارند. فراموش نکردیم که احمدی نژاد هم با وعده معیشت و آوردن نفت بر سر سفره مردم به ریاست جمهوری رسید ولی تمام دوران او چیزی نبود جز شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست و گرفتن حاجت از چاه جمکران و ظهور قریب الوقوع امام زمان! هر کس سخن از معیشت مردم گفت متهم می‌شد که با انرژی هسته‌ای مخالف است یا در راه ظهور امام زمان سنگ اندازی می‌کند. نمایندگان کارگران و معلمان به این بهانه به غل و زنجیر افتادند و روزنامه نگاران راهی زندان ها شدند. وقتی هم که تحریم‌ها گریبانشان را گرفت و دیگر نمی‌شد جلوی اعتراض مردم را گرفت  باز به یاد دشمن افتادند. این جمله احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران که "در برابر گرانی "آخ" هم نگوئید که دشمن سواستفاده نکند" در سخنرانی در مراسم هفتم  تیر 1391 جز این معنائی داشت؟

بحث بر سر این نیست که امروز از رهبر گرفته تا رئیس قوه قضائیه و شورای نگهبان و نامزدهای ریاست جمهوری راست و صدا و سیما شبانه روز در حال آخ و واخ کردن از گرانی و معیشت مردم هستند و به مردم توصیه می کنند که فقط و فقط آخ بگوئید. بحث بر سر آن است که اینان با وعده‌های پوچ و مخربی که به مردم می‌دهند نشان می‌دهند که برنامه آنها همان تکرار برنامه احمدی نژاد است. با شعار معیشت سر کار بیایند تا یک ماجراجویی داخلی یا جهانی به راه بیاندازند و بر سر هر کس که از معیشت سخن گفت بکوبند به این عنوان که با دشمن همراهی و سیاه نمایی می‌کند. دولتی بر سر کار بیاورند که مردم در برابر گرانی و مشکلات معیشتی حق آخ گفتن هم نداشته باشند. ترکیب ستادهای این نامزدها که امثال "سعید جلیلی" در ستاد رئیسی و "کرد میهن" فرمانده عملیات حمله به سفارت عربستان در ستاد قالیباف در آنها فعال هستند چیزی غیر از این را نشان نمی‌دهد. ولی اگر کشور ما یک بار توانست به بهایی سنگین و وحشتناک از ماجرا آفرینی‌های داخلی و بین المللی احمدی نژادی و دیپلماسی تهاجمی رهبر و سکانداری سعید جلیلی به همت مردم و دولت روحانی جان سالم بدر برد، این بار و با روی کار آمدن دولتی در امریکا که خود نیز بدنبال ماجراجویی است جز نابودی کشور یا به زانو در آمدن کامل آن نتیجه‌ای را نباید انتظار داشت.

مشکل امثال قالیباف و رئیسی و بیت رهبری در پشت سر آنها فقط بی‌لیاقتی، دروغگویی، عوامفریبی، وعده‌های پوچ و ویرانگر نیست. این بخشی از مشکل است. اینان کسانی هستند که دنبال ماجراجویی هستند و می‌خواهند مشکلات معیشتی مردم را به این شکل، با ماجراجویی‌های داخلی و منطقه‌ای و بین المللی و دشمن تراشی به حاشیه ببرند. هدفشان حل مسئله نیست، پاک کردن صورت مسئله است. و این کوشش برای پاک کردن صورت مسئله می‌تواند ایران را به ویرانی بکشاند. وحشتی اگر باید از نتیجه انتخابات داشت در اینجاست!

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 596  راه توده -  14 اردیبهشت  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت