راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"هندوراس"

حیاط خلوت

فراموش شده

امریکا!

اومانیته- ترجمه و تدوین: جعفر پویا

 

 

چرا دولت فرانسه و اروپایی ها در مورد وضعیت کنونی هندوراس بی تفاوت هستند؟ آیا دلیل آن اینست که هندوراس حیاط خلوت ایالات متحده امریکاست؟

مطبوعات، رسانه ها و بسایتهای فرانسه و اروپا در مورد انتخابات در کوبا و ونزوئلا که باصطلاح در معرض "تقلبهای احتمالی" هستند بی دریغ اظهار نظر می کنند. آیا چنین واکنشی را در مورد انتخابات هندوراس از طرف مطبوعات غربی شاهدیم؟ مطبوعات حتی اشاره ای به آن کردند؟ آیا از خشونت مقامات و نیروهای امنیتی دولت هندوراس برای سرکوب نیروهای مترقی، روزنامه نگاران، کارگران وغیره ... و یا حتی فساد مالی دولت نوشته ای منتشر شده است؟

بر اساس منابع متعدد در 10 سال گذشته بیش از 300 عضو اتحادیه های کارگری، فعالان سیاسی و مدنی، رهبران مخالف دولت، روزنامه نگاران وهمچنین وکلا در هندوراس به قتل رسیده اند. رئیس جمهور منتخب مردم "مانوئل زیلایا" در سال 2009 به این دلیل ساده که خواستار حاکمیت مستقل کشور شده بود با سفارشات واشنگتن از مقام خود اخراج شد. (کودتا،2009). در اتحادیه اروپا هیچ بحث و اقدامی برای بررسی این موضوع نشد. اتحادیه اروپا هیچ توجهی به جنایات روزانه که توسط گروه های شبه نظامی تحت نظارت و مدیریت اولیگارشی محلی هندوراس صورت میگیرد نشان نمی دهند. دو نمونه از سرکوب وحشیانه در هندوراس:

"رامون گارسیا" یکی از رهبران برجسته سازمان "اتحاد دمکراتیک" هنگام بازگشت از تظاهرات با یک اتوبوس به محل اقامت خود توسط چند نقاب پوش به زور از اتوبوس خارج میشود و با چند گلوله به قتل میرسد. "برتا کاسرس" فعال محیط زیست نیز در حال اقدام برای جلوگیری از ساختن سد "آگوا زارکان" در رود خانه "گوال کارک" که در ابتدا تهدید به قتل شده بود دوسال پیش در مقابل خانه اش به قتل رسید.

چرا چنین بی تفاوتی در مورد مسائل هندوراس در اروپا وجود دارد. تا زمانی که راستگرایان هندوراس دست در دست ایالات متحده امریکا بر هندوراس حکومت می کنند وضع همین خواهد بود. هندوراس دومین تولید کننده موز در جهان است اما مردم آن از ثروت ملی کشور خود بهره ای ندارند. "اتحادیه میوه هندوراس" تقریبا تمام سود صادرت کشور را می بلعد. رکورد مرگ و میر نوزادان، ممنوعیت سقط جنین، فقر عظیم، افزایش مداوم قتل و نرخ بالای بیسوادی نسبت به جمعیت هندوراس خود رکورد جهانی است. در انتخابات ریاست جمهوری کههفته گذشته در هندوراس برگزار شد کاندیدای نیروهای چپ "سالوادور نا سرلا" پیروز شد اما رسانه های فرانسه بطور شگفت انگیزی اعلام کردند که در نتیجه انتخابات باید بازنگری شود زیرا تقلب احتمالی وجود دارد. فرانس پرس و مطبوعات دیگر فرانسه فرستاده های ویژه خود را به پایتخت "تگو سیگالپا" برای بررسی نتایح انتخابات فرستادند. به گفته روزنامه فیگارو (راستگرا) وضع در هندوراس مغشوش است. ده روز پس از انتخابات ریاست جمهوری هنوز برنده انتخابات مشخص نیست و این درحالی بود که بنا بر آمار الکترونیکی نامزد چپ در انتخابات 5 در صد بیشتر از نتایج اعلام شده از طرف دادگاه عالی بدست آورده بود.

علیرغم این نتایج بدست آمده از شمارش الکترونیکی آرا، دادگاه عالی هندوراس "خوان اولاندو هوناندرز" رئیس جمهور کشور را بار دیگر برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

او مدت چهار سال است در هندوراس با "پنجه آهنین" حکومت می کند. او هندوراس را به طرف نظامیگری سوق داد و هرگونه مخالفت اجتماعی و سیاسی را سرکوب کرد. مدافعان دمکراسی، روزنامه نگاران، فعالان محیط زیست در مخالفت با طرح های بزرگ اقتصادی قربانیان شکارچیان و قاتلان مزدور دولتی و شرکت های چند ملیتی خارجی هستند. مقامات محلی  با کارتل های مواد مخدر دست در دست هم هندوراس را به بهشتی برای قاچاقچیان مواد مخدر تبدیل کرده اند. بنابراین پیروزی سالوادور ناسرالا طبیعی است که یک زلزله سیاسی خواهد بود و قبول نکردن پیروزی او در انتخابات ادامه بحرانی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که از زمان کودتای سال 2009 تا کنون ادامه دارد. عواقب این بحران برای بیش از 60 در صد جمعیت هندوراس و حشتناک خواهد بود!

 

. https://humanite.fr/le-honduras-chasse-gardee-yankee-646564

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 627  راه توده -  23 آذرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت