راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"اورشلیم"

پایتخت توطئه

علیه ایران

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

 

دونالد ترامپ بیت المقدس در خاورمیانه را پایتخت اسرائیل اعلام کرده است. هدف او  ایجاد یک

"تخته پرش" جدیدی برای برخورد نظامی با ایران است .

در ماه مه سال 2016 زمانی که دونالد ترامپ هنوز نامزد ریاست جمهوری امریکا بود، در کنفرانس سالانه کمیته امور بین المللی اسرائیل، "ای پک"  که یک سازمان طرفدار منافع اسرائیل در امریکاست اعلام کرد که ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سفارت ایالات متحده را از تل اویو به بیت المقدس "پایتخت ابدی یهودیان" انتقال خواهد داد. یعنی آنچه اکنون توانسته انجام دهد. این تصمیم به خودی خود یک تصمیم جدید نیست، در سال  1995 بیل کلینتون رئیس جمهور دمکرات ها حکمی را صادر کرد مبنی بر "از سال 1950 بیت المقدس پایتخت دولت اسرائیل است». این حکم را می شد به اجرا گذاشت اما نیاز به انتقال سفارت امریکا  از تل آویو که محل همه سفارتخانه های کشورهای جهان که اسرائیل را به رسمیت می شناسند در انجاست به بیت المقدس نبود. رئیس جمهور فعلی باید یک حکم را در عرض شش ماه به امضائ رساند و به پارلمان و مجلس سنا ارائه دهد اما او از هم اکنون تصمیم به انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس گرقته است.

بیت المقدس شهری است که بخش مهمی از اختلافات و تنش ها میان فلسطین ها و اسرائیل بر سر آنست.  با وجود آنکه از نقطه  نظر نمادین  (سمبولیک) اورشلیم یک شهر مقدس برای مسلمانان و مسحیان و یهودیان است اما نمی توان تنها جنبه نمادین ان  را در نظر گرفت.  در واقع  هدف امریکا پیشبرد یک روند ژئو پولیتیک است که بسیار گسترده تر از چهره نمادین "بیت المقدس" بعنوان یک نماد جهانی است. 

اسرائیل و فلسطین بیت المقدس را پایتخت خود می  دانند. اسرائیل از سال 1967 بحش شرقی بیت المقدس را اشغال و ضمیمه خاک خود کرده است و مقامات فلسطینی اختلافات عمیقی برای منطقه شرقی بیت المقدس  با دولت اسرائیل دارند. هرگونه  تغییر در وضعیت بیت المقدس پیامدهای قابل توجه و نگران کننده ای برای منطقه خواهد داشت. تصمیم دونالد ترامپ به صلح و ثبات در منطقه خدمت نخواهد کرد و خشونت و تعصب بیشتری را در منطقه دامن می زند و این امر را به هیچ وجه نمیتوان توجیه کرد.

"احمد ابو القیت" رئیس اتحادیه عرب هشدار داده و شگفت زده گفته است:  " منتظر قدرت نمائی ها باشید!"

طرح امریکا برای حل مناقشه فلسطین - اسرائیل نیست. هدف امریکا و همچنین اسرائیل و برخی کشورهای عربی مقابله با ایران است.

"کوشنر" مشاور مسائل خاورمیانه  کاخ سفید گفته است: "برخی از کشورهای خاورمیانه به این نتیجه رسیده اند که اسرائیل دشمن سنتی آنها به  دلیل تهدیدات ایران دیگر تهدید نیست بلکه متحده آنها در برابر ایران است. امریکا بر مبنای همه این داده هاست که طرح جدید را در خاورمیانه آغاز کرده که قبول اورشلیم بعنوان پایتخت اسرائیل گام نخست آنست. احتمالا در این طرح، با هدف پیوند اعراب به  اسرائیل در برابر ایران بخشی از کرانه غربی و غزه  به فلسطینی ها داده خواهد شد و از کمکی 10 میلیارد دلاری برای ایحاد یک دولت فلسطینی نیز در نظر گرفته شده است.

با این حساب، اعلام اورشلیم بعنوان پایتخت اسرائیل گامی است توسط امریکا درجهت خاتمه دادن به مناقشه تاریخی فلسطین و اسرائیل.

درباره حق باز گشت پناهندگان هنوز از طرف مقامات امریکائی مطرح نشده و  گویا این مسئله  مهم را به تقوم یونان باستان واگذار کرده اند. کوشنر اشغال سرزمین فلسطینی ها را چنان مطرح می کند که گوئی درباره املاک و مستغلات مورد مناقشه میان طرفین حرف می زند.

از سوی دیگر "محمد بن سلیمان" شاهزاده قدرتمند عربستان سعودی با محمود عباس برای گفتگو درباره طرح جدید ترامپ پذیرفت.  محمود عباس این طرح را رد کرده است اما محمد بن سلیمان   در این ملاقات  تاکید و  اشاره به استعفای  محمود عباس  کرد و این یعنی جانشینی برای محمود عباس هم در نظر گرفته شده است.

البته، این مانورها ماههاست که ادامه دارد، زیرا کشورهای خلیج فارس سعی می کنند ریاست سازمان آزادی بخش فلسطین و تشکیلات خود گردان فلسطین را به "محمد دالان" که یک فرد سابق و قدرتمند  گروه فتح  است واگذار کنند. محمود عباس برای اعتراض به طرح امریکا جامعه بین المللی را فراخوانده اما تلاشهای وی تاکنون بی نتیجه بوده است.

 

 

  . https://humanite.fr/jerusalem-un-instrument-du-plan-machiavelique-de-trump-646660


 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 627  راه توده -  23 آذرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت