راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه با معاون موسسه

تحقیقات خاورمیانه روسیه

ابتکار عمل

در خاورمیانه

بدست روسیه

افتاده است!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

مصاحبه روزنامه اومانیته ارگان حزب کمونیست فرانسه با "ایگور لانو" معاون موسسه تحقیقات خاورمیانه روسیه:

 

اومانیته-  چرا رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین اخیرا غافلگیرانه به سوریه سفر کرد؟

آیگورلانو- این اولین دیدار پوتین با بشار اسد در خاک سوریه بود. در این سفر سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه و ژنرال سرگئی سوریچین  نیز حضور داشتند. دیدار پوتین چند هدف را دنبال می کرد .

اولا خروج فوری سومین بخش نیروهای روسیه از خاک سوریه که خواست غیر مستقیم از تهران و دیگر نیروهای خارجی هم بود که از سوریه قوای نظامی  خود را باز گردانند.

روسیه حتی عملیات جدید نظامی در "ادلب" را هم به ارتش سوریه سپرد و در این عملیات شرکت نکرد. موقعیت دولت و ارتش سوریه اکنون بسیار قوی است و این موقعیت مذاکرات صلح ژنو و سوچی را بین طرفین درگیر در جنگ سوریه را تقویت می کند.

دوما توجه به افکارعمومی روسیه در آستانه انتخابات آینده ریاست جمهوری در روسیه بود که  پوتین خود یکی از نامزدهای این انتخابات است. او از قبل هم به مردم وعده پایان حضور نظامی در سوریه را داده بود و اکنون در کارزار مبارزات انتخاباتی روی این خروج و عمل به وعده خود در این زمینه با مردم سخن خواهد گفت. البته این خروج بی ارتباط است با داشتن پایگاه نظامی روسیه در سوریه که مجلس ما نیز آن را تائید کرده است.

اومانیته- به چه دلیلی پوتین بعد از سفر خود به سوریه عازم مصر برای دیدارعبدالفتاح السیسی شد؟

آیگورد لانو- در سفر به مصر هم ابتدا مسئله در سوریه مطرح بود و همچنین مذاکرات اقتصادی برای توافق برنامه هسته ای بین دو کشور مصر و روسیه و آغاز دوباره پروازهای مستقیم بین روسیه و مصر که بدنبال سقوط هواپیمای روسیه در صحرای سینا به حال تعلیق افتاده بود و در نهایت مسئله بیت المقدس نیز از اهداف مذاکره بود. مصر در سوریه نقش بسیار مهمی دارد. مصر در استقرار آرامش و بازسازی مناطق جنگ زده سوریه کمک کرد و در این مدت نقش پل ارتباطی را هم در صحنه بین المللی داشته است که ناشناخته مانده است.

ژنرال السیسی یکی از معدود رهبران کشورهای عرب است که بطور عمومی و رسمی از مداخله نظامی روسیه در سوریه در سال 2015 حمایت و استقبال کرد. مصر برای روسیه یک متحد مهم در صحنه بین المللی در میان کشور عرب است. رابطه مصر با روسیه این تبلیغ غلط را خنثی می کند که روسیه فقط با کشورهای شیعه منطقه مناسبات دوستانه دارد. (اشاره به ایران)

نگرانی های دو رهبر گسترش جهادگران داعشی و دیگر سازمانهای تروریستی است، بویژه تروریستهایی که به زبان روسی صحبت میکنند و از جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی  به صفوف داعش در عراق و سوریه پیوستند که تعداد آنها در منطقه کم نیست. با فرو پاشی سازمانهای تروریستی مختلف در منطقه مسئله بازگشت این افراد به خاک روسیه و یا آسیای میانه مطرح است و همچنین این افراد ممکن است به مناطق دیگر خاور میانه، از جمله "سینا" در مصر مهاجرت کنند.  حمله خونین که در اواخر نوامبر در مصر رخ داد تشدید فعالیت گروههای تروریستی را نشان داد. در این زمینه مقامات مصر قدردان کمک های روسیه برای جلوگیری از مهاجرت تروریست ها به مصر است. دو کشور روسیه و مصر همچنین  قراردادی برای ساختن یک نیروگاه هسته ای در قاهره توسط شرکت (روسا توم) به مبلغ  30 میلیارد دلار به امضا رساندند، روسها 85 در صد از هزینه این پروژه را تامین میکنند و احتمالا 15 در صد هزینه باقی توسط شرکتهای عربستان سعودی تامین میشود. این نشانگر همگرائی بین روسیه، مصر و عربستان سعودی برای حفظ ثبات اقتصادی سیاسی در منطقه و در مصر است. این  نیروگاه هسته ای، برق دلتای نیل را که ده ها میلیون نفر در آن زندگی میکنند را فراهم می کند. اما در مورد پروازهای مستقیم بین روسیه و مصر، باید بگویم که هنوز این پروازها بین دو کشور از سر گرفته نشده که قرار است تا پایان سال جاری تا اغاز سال 2018 برقرار شود.

آغاز پروازها بین دو کشور از نظر اقتصادی برای مصر ضروری است. گردشگران روس قبل از حمله تروریستی به مصر که 250 کشته داشت مقام اول و یا دوم را در میان کشورهایی که از آنها توریست به مصر سفر می کند داشتند.

اومانیته- آیا روسیه میتواند به عنوان یکی از قدرت های اصلی در روند صلح بین فلسطین و اسرائیل پس از اعلامیه دونالد ترامپ نقشی داشته باشد؟

 ایگور دلانو- به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل از طرف رئیس جمهور امریکا یکبار دیگر روسیه را در کانون توجه استراتژیک خاورمیانه قرار داده است. در واقع واشنگتن دیگر از سوی مقامات فلسطینی به عنوان یک واسطه برای حل مناقشه با اسرائیل  نیست و این نقش تقریبا اکنون به مسکو واگذار شده است. بنابراین روسیه به عنوان یک واسطه معتبر در موقعیت منحصر بفرد قرار دارد و همه طرف ها آن را پذیرفته اند. پس از بحران در قطر در تابستان امسال، برای دومین بار دولت های خاورمیانه به روسیه این فرصت را دادند که بعنوان یک واسطه در مناقشات منطقه ای که بشدت شعله برانگیزشده واسطه شود. بنابراین، این تنها روسیه است که در بحران های در حال انفجار خاورمیانه قرار دارد و به این ترتیب به عنوان یک واسطه معتبر توسط مقامات اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین برای حل مناقشات بین طرفین اقدام می کند. اکنون نفوذ و اعتبار روسیه در منطقه و بویژه در سوریه وزنه ای است که باید در انتظار واکنشها و مانورهای بازیگران دیگر در برابر آن بود.

اومانیته - آیا تصمیم دونالد ترامپ یک زمینه مناسبی برای ابتکار جدید صلح ازطرف روسیه ارائه داد؟

آیگور دلانو- روسیه از اعلامیه رئیس جمهور ایالات متحده (اورشلیم پایتخت اسرائیل) انتقاد کرد و تعهد خود نسبت به قعطنامه سازمان ملل متحد (ابتکار صلح عربی 2002 بین دو کشور) را تائید کرد. ولادیمیر پوتین در آوریل سال 2005  صلح  بین طرفین را پیشنهاد کرد. البته پیشنهادی که بی پاسخ ماند. روسیه همچنین برای آشتی بین طرفین در تلاش است. ابتکار پیشنهاد جدید صلح بین اسرائیل و فلسطین با وجود آنکه از اولویت های مسکو است اما مسکو عمدتا به دنبال حل بحران سوریه است. برای رسیدن به این هدف دیپلماسی روسیه نمی تواند کاملا به ایالات متحده پشت کند و برای ارائه ابتکارعمل درمورد مسئله صلح اسرائیل و فلسطین روابط نزدیک خود با تهران وعربستان سعودی را متوقف کند. تصمیم دونالد ترامپ در شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل در واقع تشویق تهران برای ایفای نقش ناجی فلسطینیان است. درعین حال که باید بدانیم نفوذ ایران در کشورهای خلیج فارس ناچیز است. نکته دیگری که لازم است بگویم اینست که روسیه در انتظار اعلام برنامه صلح اسرائیل - فلسطین توسط ایالات متحده است. "جارد کشنر" چندین ماه است که روی این طرح کار می کند و فعال است. در طرحی که او در دست تهیه دارد تا بعنوان سیاست صلح کاخ سفید برای اسرائیل و فلسطین اعلام شود اورشلیم پایتخت اسرائیل مطرح شده است اما این مسئله برای دادن امتیازی به اسرائیل برای قبول طرح کلی امریکاست. باید منتظر بود تا این طرح اعلام شود!

https://humanite.fr/moyen-orient-la-russie-apparait-etre-une-des-rares-puissances-discuter-avec-lensemble-des-acteurs


 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 629  راه توده -  7 دیماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت