راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرانجام نامعلومِ

تظاهرات

بدون رهبری

در ایران

یونگه ولت- الناز گرجی

 

 

 

وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی در ایران باعث بروز اعتراضات مردمی شد. این بزرگترین اعتراضات ضد حکومتی پس از جنبش سبز در سال 2009 در ایران است و تاکنون چندین کشته نیز برجای گذاشته است.

جرقه این اعتراضات روز پنجشنبه در مشهد دومین شهر بزرگ ایران زده شد و در روزهای بعد به کل کشور سرایت کرد و شهرهای کوچک و بزرگ را نیز در  بر گرفت. علت اصلی این اعتراضات وضعیت وخیم اقتصادی است که گویا گرانی شدید مرغ و تخم مرغ، مردم خشمگین را به خیابان ها کشاند تا کل عملکرد سیستم را در دهه های اخیر زیر سوال ببرند. هرچند  مقامات علت گرانی را کشتار طیور برای جلوگیری از سرایت آنفولانزا اعلام کرده اند اما این دلایل مردم را قانع نمی کند. به طور کلی وضع اقتصاد و زندگی مردم به طور قابل ملاحظه ایی بدتر شده و یکی از وعده های روحانی بهبود همین شرایط در هر دو دوره انتخاباتی اش بود.

نرخ بیکاری اعلام شده 12.4 درصد است که 1.4 درصد بیشتر از سال گذشته است هرچند تلاش روحانی برای مهار تورم قابل ملاحظه بوده است اما همچنان گرانی مواد غذایی مسئله ایی است که مردم را ناتوان کرده است . به علاوه بودجه پیشنهادی که در ماه دسامبر دراختیار مجلس قرار گرفت، کاهش کمک های معیشتی که زندگی میلیون ها نفر به آن وابسته است و گرانی بنزین آتش زیر خاکستر  را شعله‌ور کرد.

موج فعلی تظاهرات با سطح بالایی از رادیکالیسم سیاسی مشاهده می شود. شعار های علیه دولت و "دیکتاتور" که منظور رهبر ایران است و همچنین کل سیستم اعم از اصلاح طلب و اصول گرا را نشانه رفته، برخی صحنه ها و شعارها یادآور  انقلاب 57 است.

معترضان همچنین از دخالت نظامی ایران در سوریه و حمایت از سازمان های خارجی مانند حزب الله لبنان و حماس فلسطینی انتقاد کردند. با این حال، وضع تظاهرات اخیر که در آن رهبری وجود ندارد، هنوز نامشخص است.

رئیس جمهور ایران در نشستی با پذیرش حق آزادی تجمع و بیان برای مردم حل مسائل اقتصادی و اجتماعی را سخت و زمان بر خواند و اضافه کرد نقد و انتقاد جدا از تخریب و آشوبگری است اما آن روی سخنان او برخورد سخت با کسانی است که دست به خشونت بزنند.

 

https://www.jungewelt.de/m/artikel/324432.unmut-%C3%BCber-regierung.html

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 630  راه توده -  14 دیماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت