راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خواست های

سیاسی مردم ایران

بر خواست های

اقتصادی افزوده شده!

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

 


 

دو گزارش از دو نشریه چپ اروپا؛ یعنی روزنامه های یونگه ولت آلمان و اومانیته فرانسه را درباره تظاهرات و اعتراضات جاری در ایران در این شماره می خوانید که تقریبا در هر دو نگاه واحدی وجود دارد. اومانیته می نویسد:

تظاهرات مردم ایران در مبارزه با گرانی و وضعیت سخت اقتصادی از شهر مشهد در شمال شرقی این کشور آغازشد و بطور سریع در سراسر کشور گسترش یافت. طبق گزارش مقامات، تهران بطور کلی تحت تاثیر اعتراضات در شهرستان های دیگر ایران قرار گرفت. حسن روحانی رئیس جمهور ایران اطمینان داد که دولت متعهد به حل مشکلات مردم است، بویژه مسئله بیکاری که اکنون 12 در صد از جمعیت فعال ایران را در بر میگیرد. مقامات نیروهای امنیتی برای مقابله با اعتراضات جاری که در ابتدا ناشی از اعتراض به وضع اقتصادی و فساد موجود دولتی بود بدون سازماندهی از داخل و یا خارج  گسترش یافته است به سختی نگران می باشند. بویژه اینکه اکنون خواست های سیاسی مردم نیز بر آن افزوده شده است. به گفته تلویزیون دولتی (صدا و سیما) در جریان درگیری های شبانه معترضان با نیروهای امنیتی شماری از معترضان جان خود را از دست داده اند. این افراد سعی داشتند یک ایستگاه پلیس در استان اصفهان را نابود کنند. یک عضو نیروی انتظامی در این در گیری کشته و یک نفر دیگر زخمی شد. در دانشگاه تهران بیش از دویست دانشجو توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. بنا به گزارش سردار اسماعیل کوثری فرمانده قرارگاه نظامی منطقه تهران - که در مجلس قبلی نماینده آن مجلس بود - بنا به گزارش رسانه های تهران گفت: "ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که ناامنی در تهران ادامه یابد. اگر تظاهرات ادامه یابد مسئولان تصمیم خواهند گرفت به این وضعیت خاتمه دهند.)  رئیس دادگاه انقلاب  نیز در مورد تظاهرات اعلام کرد "هر روزی که می گذرد جرم بازداشت شدگان جدی تر و مجازات آنها سنگین تر می شود. آنها دیگر به عنوان معترضانی که حقوق خود را طلب میکنند نیستند بلکه به عنوان افرادی که رژیم را هدف قرار داده اند مجازات میشوند."

این بزرگترین تظاهرات در ایران از سال 2009 تاکنون است. درتظاهرات 2009 (انتخابات 88) نتیجه  اعلام شده انتخابات که حکایت از پیروزی احمدی نژاد داشت منجر به تظاهرات خیابانی مردم شد.

رئیس جمهور حسن روحانی که برای دومین دوره مقام ریاست جمهوری را عهده دار شده ایران را از تحریم های بین المللی در رابطه با پرونده هسته ای خارج کرد. این در نتیجه امضای یک توافق نامه تاریخی در سال 2015 (برجام) است که ایران را امیدوار به بهبود یک وضعیت اقتصادی جدید می کند!

  https://humanite.fr/iran-neuf-morts-dans-la-nuit-et-450-arrestations-teheran-648032

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 630  راه توده -  14 دیماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت