راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شعار علیه رهبر

حق طبیعی

مردم ایران است

 

 

یکی از دستاوردهای تظاهرات و اعتراضات هفته گذشته در ایران آن بود که همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی حکومتی پس از چهل سال که از انقلاب 57 می‌گذرد پذیرفتند که اعتراض حق مردم است. با اینحال جناح راست حکومتی اعتراض به رهبر را "ساختار شکنی"‌ و مستحق مجازات و زندان و باتوم حتی گلوله می‌داند. پرسش اینجاست که چرا اعتراض به همه حق مردم است ولی اعتراض به رهبر حق مردم نیست؟ تفاوت رهبر با دیگران چیست؟

تردید نیست که آقای خامنه‌ای نماد اصلی ساختار جمهوری است و اعتراض به او ساختارشکنی است و هیچ اشکالی هم ندارد. ولی این نماد مثلا با ملکه انگلستان که نماد سلطنت در آن کشور است تفاوت دارد. ملکه انگلستان در کارها دخالت نمی‌کند یا لااقل جلوی چشم مردم و به شکلی وقیحانه در همه امور دخالت و اظهار نظر و تصمیم گیری نمی‌کند. به همین دلیل در حد همان نماد باقی می‌ماند و اعتراض مردم هم متوجه او نمی‌شود. ولی آقای خامنه‌ای فقط نماد نیست، او مداخله کننده در همه امور است. 80 درصد قدرت کشور در اختیار اوست. ائمه جمعه مورد نفرت مردم را او بر می‌گمارد؛ فرماندهان سپاه و ارتش را او منصوب می‌کند؛ اعضای مجمع تشخیص مصلحت را برخلاف مصلحتی که مردم در انتخابات تشخیص می‌دهند از جناح راست انتخاب می‌کند؛ رییس قوه قضاییه و کارتل‌های اقتصادی و کانون‌های توطئه مانند آستانقدس را او انتصاب می‌کند. حتی در انتخاب وزیران و استاندارن دخالت می‌کند. در هیچکدام از این موارد با مردم کمترین مشورتی نمی‌شود و به رای و خواست مردم کمترین اهمیتی داده نمی‌شود. دو سوم بودجه کشور که خوشبختانه در جریان بودجه 97 روحانی از آن پرده برداشت متعلق به نهادهایی است که زیرنظر او قرار دارد. ولی اکنون که مردم در خیابان‌ها آمده و اعتراض می‌کنند هواداران ایشان خود را به نفهمی می‌زنند و می‌پرسند که چرا مردم به رهبر اعتراض می‌کنند در حالیکه باید به دولت و  رییس جمهور اعتراض کنند؟

اعتراض به رهبر حق مردم است و نشانه شناخت دقیق و درست آنها از ساختار قدرت است. مردم بابت وضع خود به کسی اعتراض می‌کنند که قدرت بیشتری در اختیار دارد. زمانی به آقای خامنه‌ای به عنوان نماد جمهوری اسلامی اعتراضی نخواهد شد که او هم به نماد تبدیل نشود و همه اختیارات خود را به نهادهای انتخابی واگذار کند. این همان هوشمندی است که آقای خمینی داشت. انتصاب ائمه جمعه را سپرد به آیت‌الله طالقانی. انتصاب‌های قوه قضاییه را سپرد به آیت‌الله منتظری. سران ارتش و نیروی انتظامی را به رییس جمهور یا رییس مجلس و در مواردی هم که دخالت می‌کرد سعی می‌کرد دخالتش همسو باشد با خواست اکثریت مردم و نه علیه آن. آقای خامنه ای، هم در همه امور دخالت می‌کند و هم دخالت هایش خلاف جهت رای مردم است و اگر به او اعتراض کنند می‌گوید این کار دشمن است که خیلی هم بی‌راه نیست زیرا خود ایشان مردم ایران را دشمن خود می‌داند و طبیعی است که اکثریت مردم نیز او را دشمن خود بدانند. در این شرایط گفتن اینکه اعتراض حق مردم است کافی نیست. باید گفت و تکرار کرد که اعتراض به رهبر حق مردم است!


 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 630  راه توده -  14 دیماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت