راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آن که جامعه را

دو شقه کرده

رهبر است!

 

 

  

هفته گذشته در راه پیمایی روز قدس عده‌ای که از طریق نهادهای نظامی و امنیتی  و بسیج دانشجویی تغذیه می‌شوند و مواجب می‌گیرند با استناد به یکی از سخنرانی‌های اخیر آقای خامنه‌ای با شعار "بنی صدر- روحانی پیوندتان مبارک" به حسن روحانی حمله کردند. اینکه اینگونه اقدامات در نهایت به نفع حسن روحانی تمام می‌شود و به شمار حامیان وی می‌افزاید یک بخش از ماجراست، بخش دیگر مربوط به جنجال‌های متکی به سخنان تنش فزای رهبر است که مانع طرح و حل مسائل اصلی و بنیادین ملی می‌شوند و کشور را به سمت فاجعه می‌برند .

یکی از این مسائل بنیادین انتخاب رهبر آینده است، رهبری که اگر قرار باشد براساس قانون اساسی و تفسیر آقای خمینی "ولایت" او متکی بر مقبولیت، بیعت و رای مردم باشد یکی از روحانیانی مانند محمد خاتمی، مهدی کروبی، حسن خمینی و خود آقای حسن روحانی یا شورایی از آنها می‌تواند باشد. البته بعد از حذف هاشمی از صحنه حیات!! ما روحانی دیگری در کشور که واجد شرط مقبولیت در حد این چند تن باشد نداریم. در هر انتخابات و رفراندمی هم می‌توان این ادعا را به آزمایش مردم گذاشت. منشا این همه خشم و عصبانیت از مرگ سیاسی ابراهیم رئیسی و انتخاب حسن روحانی همین نیست؟

باز گردیم به آن سخنرانی آقای خامنه ای که منشا این شعارها و تنش‌ها شده است. اگر منظور آقای خامنه‌ای از اشاره به سرنوشت بنی صدر تهدید حسن روحانی بدان سرنوشت باشد که ایشان حتما می‌داند که این مجلس شورا بود که رای به عدم کفایت بنی صدر داد. کدام مجلس امروز وجود دارد که بخواهد به عدم کفایت روحانی رای بدهد؟ اگر رایی به عدم کفایت وجود داشته باشد، رایی است که مردم در جریان انتخابات همان مجلس شورا به عدم کفایت رهبری دادند و لیستی را که او "انگلیسی" لقب داده بود برگزیدند. اگر قدرت کنار گذاشتن حسن روحانی وجود داشت که جلوی ورود وی را به صحنه انتخابات می‌گرفتید که قصد آن را هم داشتند و از واکنش مردم وحشت کردند. اگر دیروز که مدعی بودند حسن روحانی رئیس جمهور یک دوره‌ای است و مردم از او رویگردان شده‌اند جرات رد صلاحیت او را نداشتند، امروز با رای بالای 25 میلیونی وی جرات آن را دارند؟

اما اگر به محتوای همین سخنان آقای خامنه‌ای هم نگاه کنیم عدم تعادل و منطق را در آن بوضوح می‌بینیم. می‌گوید بنی صدر جامعه را دوگانه کرده بود. امروز چه کسی جامعه را دوگانه کرده است؟ چه کسی در هر سخنرانی مردم را تقسیم می‌کند؟ دوگانه‌های انقلابی و غیرانقلابی، چالش و سازش، ریزش و رویش، دیپلماسی اخم و لبخند، حاکمیت دوگانه و یگانه و … را چه کسی اختراع کرده است و هر روز اختراع می‌کند؟

به همین ترکیب شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت، صدر تا ذیل قوه قضائیه، ائمه جمعه و ستاد آن، نمایندگان ولی فقیه، فرماندهان سپاه، منصوبان رهبر نگاه کنید. سرتاپای آن دوگانه سازیست، حذف نیروهاست، عدم بهره گیری از کارشناسان و مدیران خوشفکر، اصلاح طلب و تحول خواه است. حصر موسوی و کروبی، ممنوع التصویری محمد خاتمی، ترتیب دادن تظاهرات علیه حسن خمینی دوگانه سازی نیست؟ از تمام منصوبان رهبر اگر یک فهرست ترتیب دهیم 95 درصد آن از کسانی است که رسما و علنا از سوی مردم طرد شده‌اند و با انتخابات و نهادهای انتخابی مخالف هستند. در کشور قطبی شدن و دوگانه سازی وجود دارد و به هیچ وجه قابل انکار نیست ولی منشا دوگانه سازی تناقض میان رای و خواست مردم با سمت و جهت نهادهای انتصابی است. مقام رهبری نهادهای انتصابی را علیه نهادهای انتخابی گزینش و بسیج کرده است. ریشه قطبی شدن و دوگانه سازی در اینجاست به نحوی که امروز هر کس که بخواهد پست و مقام انتصابی بگیرد می‌داند که باید علیه رای مردم و منتخبان مردم فعال شود.

آقای خامنه‌ای با فرار به جلو در مورد دوگانه سازی نمی‌خواهد به مردم درباره ترکیب نهادهای انتصابی پاسخگو باشد، در حالیکه مطالبه ملی از این پس از ایشان همین است. مردم منتظرند ببینند چه کسی از سوی ایشان در راس مجمع تشخیص مصلحت قرار می‌گیرد و آیا با رای مردم همسوست یا آنکه آقای خامنه‌ای همچنان قصد "سازش" با خواست مردم را ندارد و می‌خواهد همچنان به "چالش" با مردم ادامه دهد. همین وضع است درباره ترکیب ائمه جمعه که اگر قرار باشد کسی پای نماز جمعه برود باید 90 درصد آنها پاکسازی شوند. تغییر در راس سپاه، بسیج، قوه قضائیه، کمیته امداد و آستانقدس و همه دیگر نهادهای انتصابی و همسو شدن آن با رای و خواست مردم از دیگر مطالبات مردم از رهبر و دستگاه رهبری است. پایان دادن به دوگانه سازی و قطبی شدن جامعه از مسیر تغییر ترکیب نهادهای انتصابی و همسو شدن آنها با مردم و نهادهای انتخابی عبور می‌کند. یا ایشان ظرفیت چرخش به سمت خواست و رای و اراده مردم را دارد و یا تا پایان عمری که از آن اندک زمانی باقی مانده به همین کج راهه ای که رفته ادامه میدهد و دو قطبی انتخاب و انتصاب ادامه می یابد.

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 604  راه توده -  8 تیرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت