راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شتر تروریست ها

در عربستان هم

زانو به زمین زد

الکسی زاکواسین، سایت روسیه امروز

ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

شب 24 ژوئن مسجدالحرام بزرگ ترین عبادتگاه مسلمین جهان در شهر مکه مورد هدف عملیات تروریستی قرار گرفت. در شهر جده 100 کیلومتری مکه نیز یک مهاجم به طرف نیروهای امنیتی آتش گشود و در یک اقدام انتحاری، موجب کشته شدن پنج مامور امنیتی و شش خارجی شد. در این رابطه، مقامات امنیتی این کشور از دستگیری چهار مرد و یک زن خبر دادند. ریاض بدون ارائه مدرک، ادعا دارد که کشورهای خارجی در این عملیات دست داشته اند.

قابل توجه است که دهم ماه ژوئن سفارت ایالات متحده آمریکا در عربستان سعودی خطر عملیات تروریستی توسط داعش و گروه های القاعده در شبه جزیره عربستان را به مقامات این کشور اطلاع  داده بود.

کارشناسان سیاسی بر این عقیده هستند که در آینده عملیات تروریستی در این کشور پادشاهی   که پشتیبان گروه های افراطی اسلامگراست گسترش خواهد یافت.

عملیات تروریستی در کشور عربستان سابقه طولانی دارد. نوامبر سال 1979 در پی یک حمله سنگین تروریستی به مسجدالحرام و درگیری خونین بین نیروهای امنیتی و تروریست ها 250 قربانی گرفت.

در سوم ماه نوامبر 2014 نیز سه تروریست وابسته به داعش در شرق عربستان ساکنان شیعه نشین دهکده ای را به گلوله بستند که موجب کشته شدن هشت نفر و مجروح شدن دهها نفر گردید. کشتار اقلیت دینی شیعه در این کشور، موجب برانگیختن افکار عمومی شد. برخی از خبرگزاری های محلی اعلام کردند که این کشتار ها به تقابل پیروان مذاهب دامن زد. در همین رابطه دولت ریاض رسانه تلویزیونی سلفی "وصال" را تعطیل کرد.

بیست و نهم ماه مه 2015 در مراسم نماز جمعه شیعیان، در مسجد امام حسین شهر دمام در سواحل خلیج فارس یکی از اعضای داعش با منفجر کردن خود، موجب کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن تعداد زیادی شد.

چهارم جولای 2016 انفجارهایی در شهرهای مدینه و جده عربستان به وقوع پیوست. تروریست ها کوشش کردند با حمله به مسجد النبی در شهر مدینه مقبره حضرت محمد را تخریب کنند. همچنین افراط گرایان با حمله به مسجد شیعیان در شهر جده و کنسولگری آمریکا چهار پلیس سعودی را کشتند. از دید شرق شناسان وضعیت امنیتی در کشور عربستان به این دلائل رو به وخامت گذاشته است که یکی از عوامل، تقویت و توسعه عملیات داعش در خاورمیانه است. دیگری جنگ در یمن علیه شیعیان حوثی است که از سال 2015 شروع شده است. و در راس همه این ها سنگر جهاد گرایی:

عربستان سعودی خود را رهبر جهانی سنی مذهبان می داند و مبالغ هنگفتی را برای گسترش سلفی گری و" باز گشت به قرآن و سنت" هزینه کرده است. در اساس توجیه گر سیستم حقوقی پادشاهی بر پایه قانون شریعت می باشد.

بر اساس اسناد" ویکی لیکس": " عربستان سعودی از طریق عوامل دولتی و غیر دولتی خود به سازمان های تروریستی القاعده و داعش کمک می کند. ریاض تا به حال در مورد این اتهامات اظهار نظر نکرده است و ادعا می کند عامل گسترش تروریسم حاکمان قطر می باشند" .

" اژدر مورتوف" شرق شناس و سر دبیر مجله" مشکلات استراتژی ملی" در روسیه بر این عقیده است: "تدارک برای حمله به مهم ترین عبادتگاه مسلمانان جهان توسط تروریست ها، نتیجه سیاست خارجی تهاجمی و بدون عاقبت اندیشی حاکمیت عربستان سعودی است. پادشاهی وهابی عربستان "غولی را از شیشه" بیرون آورده است که برای این کشور قابل کنترل نیست. سازمان های تروریستی ساخته عربستان سعودی به صورت دو فاکتو عمل می کنند و تبدیل به شمشیر دو لبه ای شده اند که از سازنده خود نیز انتقام می گیرند.

آنچه من می توانم قضاوت کنم این است که نیروی اطلاعاتی سعودی ها با کاشتن و پراکندن دانه های" جهادی" در سراسر جهان به عاقبت کار اندیشه نکردند و به فرایند خطرات امنیتی برای کشور خود نیز توجه نداشت تا جایی که هم اکنون حتی "مرکز مسلمانان سنی جهان" از حمله تروریست ها در امان نیست. چیزی که قبلا وجود نداشت" .

 

https://russian.rt.com/world/article/402809-saudovskaya-araviya-mishen-terroristy

 

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 604  راه توده -  8 تیرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت