راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زبان موشک ها

جت ها و سامانه ها در سوریه

روسیه امروز – ترجمه رضا نافعی

 

 

امریکا کم کم درک می کند که به هدف خود، یعنی تغییر رژیم در سوریه دست نخواهد یافت. البته می خواهد نفوذ محور ضد ترور را تا جائی که ممکن است محدود سازد، بویژه نفوذ ایران را و ایران این را میداند.

پس از آن که امریکا یک بمب افکن روسی از نوع سوخو 22 را روز 18 ژوئن و یک پهباد ایران از نوع شهید 129 را در 20 ژوئن 2017 در سوریه ساقط کرد،  تنش میان امریکا و روسیه به نقطه اوج خود رسید. بنظر تحلیلگران برخورد مستقیم نظامی میان مسکو و واشنگتن غیر ممکن نیست. ولی این امکان هم هست که اقدامات تاکتیکی محور ضد ترور، روسیه و ایران، که بنا به دعوت دولت قانونی سوریه، در خاک آن کشور با داعش می جنگند، یک ترفند استراتژیک از آب در آید. ظرافت نظامی که در آن نهفته است می تواند اقدامات مشکوک امریکا، جامعه ارزش های غربی و عربستان سعودی را که مظنون به تامین هزینه های ترور در منطقه است مهار کند.

اقدام تاکتیکی نظامی شماره 1:  

 موفقیت  ایران در بکار بردن  موشک زمین به زمین در خاک سوریه

 

جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا، که حامی مانیفست جان مک کین، سناتور جمهوریخواه و روس هراس  است، احتمالا از شنیدن این خبر خون در رگش منجمد شده  که  سپاه پاسداران روز 18 ژوئن 2017 موفق شده با6 موشک میان برد از نوغ ذوالفقار  مواضع داعش را در دیرالزور در سوریه  زیر آتش بگیرد.

پس از آن سپاه پاسداران اعلام کرد که مرکز فرماندهی تروریست های تکفیری ( داعش) و همچنین نقاط تجمع و مراکز لجیستیک داعش که مسئول مونتاژ خودرو های انتحاری  در منطقه دیرالزور، در شرق سوریه بوده اند را منهدم کرده است.

در میان کشته شدگان 6 تروریست از لیبی، چند تن از سران داعش از جمله ابو عاصم اللیبی و عبداقادر الفرانی و همچنین یکی از داماد های ابوبکر البغدادی، رهبرداعش، بوده اند. خود ابوبکر البغدادی احتمالا قبلا کشته شده است.

ماتیس که اخیرا به نئوکان ها نزدیک شده از جمله آن نظریه پردازان جنگ است که در دوران بوش ِپسر و اوباما سیاست خارجی ویرانگر کاخ سفید را در خاور نزدیک و میانه نهادینه کردند. او با حسابی سرانگشتی به این نتیجه رسیده که  فاصله میان محل شلیک  موشک های ذوالفقار – کرمانشاه و کردستان -  تا محل اصابت آنها به هدف، 600 کیلومتر بوده است. بنا بر این بزرگترین مرکز کنترل فرماندهی نظامی امریکا در خارج، یعنی قطر و همچنین دیگر پایگاههای نظامی امریکا در امارات متحده عربی، کویت و ناوگان پنجم امریکا در بحرین کاملا در تیررس موشک های زمین به زمین ایران قرار دارند.

با یک برآورد تقریبی فاصله هوائی قطر، بحرین و امارات متحده تا خاک ایران 300 کیلومتر است.

آنچه نظامیان ایران در اختیار دارند محدود به موشک های زمین به زمین از نوع ذوالفقار نیست: قدرت برد موشک فاتح 110 و موشک شهاب یک 300 کیلومتر و فاتح 313 و شهاب 2 - 500 کیلومتر است. در حالی که قدرت برد شهاب 3 ، عماد، قدر و سجیل  بین 2000 تا 2500کیلومتر است. سومار و کروز میسایل تا 3000کیلومتر قدرت برد دارند. اینک  ماتیس کاملا آگاه است  پایگاه هوائی که امریکا بدون مشورت با دولت دمشق و با نقض قوانین بین المللی، در سبیط  نزدیک شهر کوبانی، ایجاد کرده  و پنتاگون برای تدارک حمله به الرقه ، دژ داعش، آن را گسترش داده و همچنین پایگاه نظامی  در نزدیکی مرز اردن ، در 70 کیلومتری التنف همه در تیر رس موشک های ایران هستند.

البته یک موشک قادر است در فاصله 700 کیلومتری در  شهر ریاض منفجر گردد. بی دلیل نبود که ژنرال رمضان شریف فرمانده سپاه پاسداران پس از حمله موشکی و موفقیت آمیز ایران در صدا و سیما گفت این پیامی بود ویژه برای عربستان و امریکا.

برخی از کشورهای منطقه و در راس آنها عربستان سعودی با روشنی و صراحتا اعلام کردند در صدد هستند تا در ایران ناامنی ایجاد کنند.

برخلاف پایگاههای نظامی امریکا در خلیج فارس و سوریه، ایران به بهترین صورت از حملات هوائی مصون است: در ماه مارس سال جاری تهران سامانه دفاعی اس 300 را برای دفع حملات هوائی و موشکی، که یکی از مدرن ترین سامانه های دفاعی جهان برای بی اثر ساختن حملات موشکی است از روسیه خرید و با موفقیت به آزمایش گذاشت.

توانائی های مدل ایرانی اس 300 بنام  "باور 373" برای  دفع هواپیماها و موشک های کروز دست کمی از نمونه روسی آن ندارد. ژنرال فرزاد اسماعیلی مسئول پدافند هوائی ایران تاکید کرد که "اس 300 سامانه ایست  مرگبار برای دشمنان ما که در عین حال آسمان ما را امن می سازد".

اگر کار چالش بالابگیرد آن پایگاه های امریکائی که می توانند هدف موشک های زمین به زمین ایران قرار گیرند عبارتند از:

 

پایگاه هوائی  العدید در قطر

 

پایگاه هوائی العدید فرودگاهی است نظامی در 35 کیلومتری جنوب غربی  دوحه پایتخت قطر که 10 هزار سرباز امریکائی در آن مستقرند و بزرگترین پایگاه هوائی امریکا در خاور نزدیک و میانه است و اینک  مهم ترین پایگاه  برای عملیات نیروی هوائی امریکا علیه داعش در عراق و سوریه است. این پایگاه مورد استفاده نیروی هوائی انگلیس و استرالیا نیز هست. قطر بیش از یک میلیارد دلار خرج این پایگاه کرده است با طولانی ترین  باند پرواز- 3750متر- برای نشست و برخاست هواپیما در منطقه خلیج فارس که ظرفیت پذیرش 120 هواپیما را دارد از جمله از سال 2016 بمب افکن های B-  که در سوریه بکار گرفته می شوند دراین پایگاه مستقر شده اند. پایگاه العدید شعبه فرماندهی مرکزی امریکا در خط مقدم جبهه است که هم عملیات نیروی نظامی امریکا در منطقه و هم عملیات  نیروهای ائتلاف را برای جنگ های سوریه، عراق و افغانستان که تحت فرمان امریکا قرار دارند هماهنگ می سازد.    العدید در هفته های آینده برای اهداف امریکا  در خاور میانه اهمیت بیشتری خواهد یافت زیرا قرار است عملیات تهاجمی علیه رقه، دژ داعش، از این مرکز ادامه یابد.

بحرین محل استقرار یکی از مهمترین پایگاهای دریائی امریکاست. ناوگان پنجم امریکا با تقریبا 6هزار سرباز در بحرین مستقر است. امریکا از  این پایگاه بعنوان یک مرکز نظامی در خلیج فارس از دریای سرخ تا آسیای مرکزی را کنترل می کند. این پایگاه در استراتژی جهانی امریکا در حکم کلیدی است برای حفظ منافع باصطلاح حیاتی امریکا، یعنی حمل نفت و همچنین برای انجام نقشی که خود برای خود تعیین کرده، یعنی مقابله با ایران بعنوان قدرت منطقه ای. در حال حاضر 30 ناو جنگی از جمله ناوهای هواپیما بر حامل بمب افکن های امریکا، در آنجا پهلو گرفته اند.

حدود 30 هزار تفنگدار دریائی، و همچنین گروههای نظامی دیگر موظفند از مسیر تانکرها محافظت کنند. پایگاه نظامی بحرین برای جنگ در سوریه، عراق و افغانستان اجتناب ناپذیر است. ایران در 6 فوریه 2017 سخنانی صریح خطاب به بحرین بیان کرد. مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ایران گفت:

ناوگان پنجم امریکا بخشی از بحرین را اشغال کرده است و دور ترین پایگاه نظامی دشمن در اقیانوس هند قرار دارد اما تمام این نقاط در درون طیف وسیع سیستم موشک های ایران قرار دارند و اگر دشمن مرتکب خطائی شود همه با خاک یکسان خواهند شد.

 

اقدام تاکتیکی نظامی 2:

منطقه پرواز ممنوع برای روسیه در غرب رود فرات

روز 18 ژوئن 2017 سانا خبرگزاری دمشق گزارش داد که نظامیان امریکا یک هواپیمای جنگی سوریه از نوع سوخو 22 را ساقط کرده اند. این هواپیمای جت در حال حمله به مواضع داعش بوده است.

مسکو نیز تیراندازی به این هواپیما را " تجاوز" خواند و آن را محکوم کرد."سرگئی رجبکوو" معاون وزارت خارجه روسیه به آژانس اینترفاکس گفت: "امریکا برای چندمین بار قوانین بین المللی را در سوریه  زیرپا نهاده است. لاوروف وزیرخارجه روسیه  هشدار داد و گفت امریکا باید دست از عملیات یک جانبه بکشد و به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد." امریکا اعتراض روسیه را رد کرد و گفت چون آن هواپیما نیروهای دموکرات سوریه را بمباران کرده هواپیمای F/A-18E به هواپیمای سوریه تیراندازی و آن را ساقط کرده است.

این واقعه در جنوب Tabka نزدیک رقه، دژ داعش، رخ داد. گرچه توضیح وزارت خارجه امریکا آشنا بود ولی چندان قابل اعتماد نبود: نیروی ائتلاف در پی جنگ با رژیم سوریه یا نیروهای روسیه، همپیمان با آن و دیگر نیروهای وفادار با رژیم نیستند. ولی اگر نیروهای ائتلاف یا همپیمان های آن مورد تهدید قرار گیرند تعلل نخواهد کرد.

البته اگر کسی این ادعا را  بپذیرد گناهانش بخشوده خواهد شد: 10 روز پیش از آن امریکا یک پهباد مسلح ارتش سوریه را در جنوب آن کشور ساقط کرد. در ماه مه 2017 یک کاروان شبه نظامیان شیعی را که همپیمان دمشق هستند، در نزدیکی روستای التنف در جنوب سوریه بمباران کردند. در ماه آوریل 2017 نیز 59 موشک تامهاک به پایگاه نظامی سوریه در الشعیطات  شلیک کردند، رویهم رفته 30 تن مواد منفجره که لابد آن را هم فراموش کرده اند؟

یک روز پس از ساقط کردن سوخوی 22 مسکو تفاهم نامه سوریه  با امریکا را، برای پیشگیری از حوادث در فضای پرواز سوریه لغو کرد:

وزارت دفاع فدراسیون روسیه از 19 ژوئن همکاری با امریکا را در محدوده تفاهم نامه برای پیشگیری از حوادث و تضمین ایمنی پرواز طی عملیات در سوریه را قطع می کند و خواستار تحقیق اساسی توسط  رهبری امریکاست.

وزارت دفاع روسیه تصمیم خود را اقدامی دفاعی می داند. امریکا  از کانالهای مورد توافق برای  اعلام عملیات خود استفاده نکرد. از پایگاه هوائی امریکا العدید در قطر علامتی به پایگاه روسیه در لاذقیه فرستاده نشد. افزون بر این هوپیماهای روسیه نیز در همان منطقه در پرواز بوده اند. مسکو اعلام می کند که در آینده در مناطقی که گروه خلبان های روسیه  در فضای هوائی سوریه مشغول انجام عملیات نظامی هستند، هر شئی در حال پرواز در آسمان منطقه را از جمله جت ها و  پهبادهای متعلق به ائتلاف بین المللی را که در غرب رود فرات باشد و سیستم های دفاعی هوائی و زمینی روسیه مسیر پرواز را مشخص کنند بعنوان هدف بالقوه در هوا دنبال خواهند کرد.

در نوامبر 2015نظامیان روسیه سامانه ضدهوائی  اس- 400 را در پایگاه هوای خود حمیم در سوریه مستقر ساخت. این سامانه قابل تحرک،   توان نابود سازی موشک های زمین به هوا، موشکهای کروز میسایل- در هر سطحی چه پائین و چه بالا- و همچنین رهگیری بر موشک های کوتاه یا میان برد و نیز هواپیماهای رادار گریز را دارد.

اقدامات نظامی 3:

 پرتاب موفقیت آمیز موشک های کروز روسیه از مدیترانه شرقی  و هدف گرفتن مواضع داعش در سوریه

 

وزارت دفاع روسیه در مسکو اعلام کرد: روز جمعه 23 ژوئن 2017 سومین نمونه از برتری قدرت نظامی روسیه در میدان جنگ سوریه به نمایش گذاشته شد. "ناوهای آدمیرال اسن" و "ادمیرال گریگوروویچ" همراه با زیردریائی "کراسنودار" از نیروی دریائی روسیه 6 موشک کروز از نوع کالیبر را بسوی اهداف متعلق به داعش در سوریه شلیک کردند. زیردریائی "کراسنودار" از موضع خود در زیر آب موشک را پرتاب کرد" . این ضربات موشکی شدید مراکز فرماندهی و همچنین انبار های اسلحه و مهمات داعش در نزدیکی شهر آکربات، در استان حما را منهدم کردند. بلافاصله پس از ضربات کالیبر جت های جنگنده کار را تمام کردند. باقیمانده افراد داعش و اهداف متعلق به آنها نیز با بمباران نیروی هوائی روسیه منهدم شدند. این اطلاعیه کوتاه وزارت دفاع روسیه بود.

استراتژی استقرار صلح- با هم علیه داعش؟

جنگ مانند بازی شطرنج است. شطرنج باز باید تا پایان بازی توجه داشته باشد که مهره های قدرتمند را تا جائی که ممکن است حفظ کند و آنها را سرسری، چون طعمه توپ، تلف نکند. مهره های قدرتمند  در میدان جنگ ژئوپلتیک سوریه با وضعیت پیچیده و ناروشن نظامی آن عبارتند از سامانه  اس 400  روسیه، موشکهای کروزِ کالیبر که در مدیترانه شرقی مستقرند، سامانه اس 300 ایران و همچنین موشک های زمین به زمین و بسیاردقیق ایران با قدرت منهدم کننده شان، که با دقت ، هشیاری و  تیزبینی به عرصه آورده شدند.

در حال حاضر این برگهای برنده نظامی گروههای مداخله گر امریکائی و کلیه نیروهائی را که با آنها ائتلاف کرده  و  در خاک سوریه حضور دارند نه تنها از لحاظ نظامی منفعل ساخته بلکه تهدیدی برای مهمترین پایگاه نظامی امریکا در خلیج فارس نیز بشمار می رود که از آنجا حملات ائتلافی ها علیه سوریه سازمان می یابد، تدارک دیده می شود وبه اجرا در می آید.  

پنتاگون که می داند در حال حاضر کاملا در تنگنا قرار گرفته است، بلافاصله، روز بعد از سقوط هواپیمای جنگی سوریه، نشان داد که می خواهد برای کاستن از تنش تلاش کند. سرگرد آدریان  رانکین گالووی، سخنگوی پنتاگون، در برابر اینترفاکس اظهار داشت:  

 با توجه به درگیری های اخیر با نیروهای هوادار سوریه و  نیروهای روسیه اقداماتی به عمل آورده ایم تا برنامه ریزی برای هواپیما ها را تغییر دهیم تا به مبارزه با داعش ادامه دهیم و در عین حال  امنیت خلبان های خود را تامین کنیم – با توجه به تهدیدات شناخته شده در میدان جنگ.

جو دانفورد، رئیس ستاد نیروهای نظامی امریکا با عجله به میدان آمد تا بگوید کانال ارتباطی با نظامیان روسیه : "در هشت ماه گذشته خیلی خوب کار کرده". از این رو در نظر است طی ساعات آینده  در سطح دیپلماتیک و نظامی در این جهت تلاش بعمل آید تا کانال دوباره گشایش یابد. روز 21 ژوئن 2017 پنتاگون دوباره پا پس کشید: خوشبختانه کانال هنوز باز نشده است نظامیان روسیه در سوریه اقداماتی نمی کنند که بتواند موجب نگرانی گردد.

در این میان  ائتلاف که با نقض حقوق بین المللی در سوریه فعال است، برای مدتی کوتاه ریزش کرد، خلبان های جنگی بلژیک نمی خواستند به آسمان سوریه تجاوز کنند.

افزون بر این، روز 20 ژوئن 2017  هواپیماهای استرالیا مدت  دو روز بر زمین ماندند و از پرواز در  آسمان  سوریه خود داری کردند. در کانبرا گفته شد "محض احتیاط" "پرواز ها موقتا متوقف شده اند". بنا به گفته  سخنگوی وزارت دفاع  استرالیا در روز پنجشنبه 22 ژوئیه 2017 "توقف لغو شده است"...

شاید برای جنگجویانی که از آن سر دنیا آمده اند دریچه ای برای دیدن واقعیت باز شده باشد که

اولا: پرواز غیر قانونی جنگجویان غرب در آسمان سوریه به حداقل تنزل می یابد.

دوما: ارتش سوریه، با پشتیبانی نیروی هوائی روسیه و ایران، حزب الله لبنان، بریگادهای فاطمیون، زینبیون، عصائب اهل حق، در سه محور موازی از دمشق بسوی مرز اردن و عراق پیش می روند و مناطقی را که حائز اهمیت استراتژیک هستند تسخیر می کنند.

بنظر تحلیل گران عرب اگر نبرد با همین شتاب پیش برود تا چند ماه دیگر شکست داعش قطعی است.

با این حال واشنگتن که مخالف این نبرد است، بشدت عصبی است و می خواهد به هر قیمت که هست به اهداف استراتژیک خود در عراق و سوریه  دست یابد: نخست تثبیت هژمونی امریکا بر خاورمیانه و خلیج فارس و منابع عظیم نفت آن. دوم تدارک یک برخورد احتمالی با ایران و روسیه، یعنی دو عاملی که مهمترین مانع تلاش امریکا برای دست یابی و تسلط  بر منطقه لوانت هستند.

در حال حاضر امریکا می کوشد تا جائی که می تواند شرق سوریه را تصرف و سوریه را پارتیشن (تقسیم) بندی کند، ولی این تلاش دوام ندارد: در حال حاضر دمشق، تهران، مسکو، حزب الله می کوشند تا دوباره بر بخش شرقی سوریه تا مرز عراق مسلط گردند، داوطلبان عراقی هم در آنسوی مرز بقیه کار را دنبال می کنند.

 

در صحرای شرق جائی برای امریکا و عواملش وجود ندارد. امریکا هرقدر هم تلاش کند موفق به تثبیت خود در شرق سوریه نخواهد شد. آنهاموفق به کنترل مرز عراق نخواهند شد، تا چه رسد به آن که بتوانند ارتباط بغداد با تهران را برای همیشه قطع کنند.

خلاصه آن که امریکا در منطقه به حد کافی ابزار نظامی ندارد. سربازان امریکائی در سوریه می بینند که بیش از 6 سال تلاش امریکا برای تغییر رژیم در سوریه با شکست روبرو شده است و در اینجا دسته گلی در انتظار آنها نیست: نه سوریه و نه روسیه، و ایران هیچگاه حاضر به پذیرش پراتیشن بندی سوریه و ایجاد پایگاههای نظامی غیر قانونی امریکا در شرق سوریه نخواهند شد. 

واشنگتن که برغم تمام این احوال هنوز هم نقشه برکناری پرزیدنت اسد را رسما کنار نگذاشته و بشدت با رشد هر نطفه روند صلح مخالفت می کند باید از این پس قبل از حمله به ارتش سوریه عواقب آن را خوب در نظر آورد. روزنامه برلینر تاگس اشپیگل از قول ولادمیر ایسایف کارشناس خاورمیانه در دانشگاه لومونوسف در مسکو می نویسد: امریکا با یک معضل اساسی روبروست: "یا پنتاگون باید  خطر روبرو شدن با نیروی ضد هوائی روسیه را بپذیرد و زیر آتش آن گرفته شود یا قرار داد همکاری برای امنیت را که در سال 2015 منعقد شد بپذیرد. آنچه نباید فراموش شود موشکهای کروز روسیه و ایران است که می توانند در سوریه درس سختی به واشنگتن بدهند.

ایسایف می گوید حالا وقتی است که پرزیدنت ها باید سخن گویند. آری پس از آن که روسیه و ایران مهره های نیرومند خود را به عرصه بازی آورده اند، اینک حرکت با واشنگتن است: واشنگتن باید سرانجام استراتژی مشترک برای خاموش کردن داعش را با شرکت محور سوم یعنی سوریه  بپذیرد!

 

https://deutsch.rt.com/meinung/52996-in-syrien-und-am-golf/

 

تلگرام راه توده:

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 605  راه توده -  15 تیرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت