راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دلارهای

تریلیونی امریکا

به این کشور

باز خواهد گشت؟

سیاوش آشوری

 

 

شما ممکن نیست بدانید صاحبان عظیم ترین شرکت های جهان چه کسانی هستند؟ کجا هستند؟ چگونه زندگی می کنند؟ چه خانواده ای دارند؟ ثروتشان کجاست؟ و از همه مهم تر این که چه نقشی در سیاست داخلی کشورشان و سیاست بین المللی دارند. این اطلاعات محرمانه ترین اطلاعات جهانی است. مثلا شما نمیدانید صاحب مرسدس بنز و یا کروپ آلمان و یا زیمنس آلمان کیست و یا بزرگترین سهام بانک های آلمان چه کسانی هستند. این درحالی است که جزئیات مالی و محرمانه ترین امور زندگی مردم در کامپیوترهای حکومتی ثبت است و مو را از ماست می کشند!

بخش مهمی از بحران کنونی جهان سرمایه داری و بخش مهمی از کارزار انتخاباتی ترامپ و کلینتون و یا در انتخابات اخیر ریاست جمهوری فرانسه و یا انتخابات آینده نزدیک آلمان در همین بحران و کشاکش های پنهان پشت صحنه قرار داشت و دارد. آن خیزهائی که ترامپ به قیمت تهدید جهان به جنگ اتمی برمیدارد. خیزی با هدف نا امن کردن جهان و جلب پولهای امریکائی خارج از امریکا و رونق بخشیدن به اقتصاد این کشور و عبور از بحران حتی به قیمت تشدید بحران اقتصادی در اروپا. ترامپ می خواهد نه تنها سرمایه های امریکائی خارج از امریکا که محصول دوران نئولیبرالیسم و تجارت و اقتصاد آزاد جهانی است را به امریکا باز گرداند بلکه سرمایه های اروپائی را هم به امریکا جلب کند و این جز نا امن کردن جهان ممکن نیست. ریشه های ناوگان کشی به آب های کره شمالی، حضور در اجلاس آینده نزدیک در عربستان سعودی، موشک پرانی به طرف سوریه و ... همه اینها بخش هائی از یک سناریوی واحد هستند. همچنان که نزدیک شدن به روسیه و فاصله ایجاد کردن بین روسیه و اروپا بخش دیگری از این سناریوست.

 

پول شرکت های امریکائی کجاست؟

 

کورپوریشن های آمریکایی حدود 2.4 تریلیون دلار (2400 میلیارد دلار) پول نقد خارج از ایالات متحده دارند. اینرا بانک سویسی UBS بر اساس گزارش مالی سه ماهه چهارم کمپانیهای آمریکایی اعلام کرده است. شرکت مایکروسافت در میان نخستین 500 شرکت بزرگ آمریکایی با 124 میلیارد دلار بیشترین ذخیره پول را بیرون از آمریکا دارد. اپل با تقریبا 110 میلیارد دلار بعد از مایکروسافت در رتبه بندی بانک USB قرار دارد. دیگر شرکتها در این رتبه بندی از این قرار هستند:

 شرکت فایزر، غول داروسازی آمریکایی 86 میلیارد دلار،

جنرال الکتریک 82 میلیارد دلار و ای بی ام 71 میلیارد دلار.

شرکت های آمریکایی عمدتا به دلیل مالیات 35 درصدی از بازگرداندن پولشان به داخل آمریکا خودداری میکنند. این بیشترین نرخ مالیات بر درآمد شرکت ها در جهان است.

کاخ سفید ماه گذشته کاهش مالیات بر درآمد کورپوریشن ها را تا 15 درصد مطرح کرد تا شرکتها را به بازگرداندن مبالغ هنگفت پولشان ترغیب کند. در همین راستا، دولت ترامپ تمایل خود را به همکاری با سنا و کنگره و طرف های ذینفع نشان داده تا جزییات طرحی را در ماه می تهیه کنند. برخی تحلیلگران چندان به تصویب چنین اصلاح مالیاتی خوشبین نیستند، عمدتا به دلیل سد سنا. اکثریت سنا برای تصویب چنین لایحه یی کافیست اما تصویب این لایحه منوط به آن است که کسری بودجه را فراتر از یک بازه ای ده ساله افزایش ندهد، چیزی که درباره این لایحه صدق نمیکند.

راه دیگر تصویب اصلاح مالیاتی اینست که 60 رای از سنا دریافت کند تا به قانونی دائم بدل شود: اما تحلیلگران شانس اندکی برای این گزینه می بینند. بویژه اینکه برخی جمهوریخواهان هم مخالف آن هستند.

از سوی دیگر اما، اقتصاددانان بر این باورند که بازگشت تریلیونها دلار پول به آمریکا میتواند به رشد و بازدهی بیشتر اقتصاد این کشور کمک کند.

بورس لندن

به گزارش رویترز، بورس سهام لندن به دنبال راهکاری قانونی است تا عرضه ی اولیه سهام (IPO) غول نفتی عربستان، آرامکو، را به این بورس جلب کند. طبق قوانین بازار سهام لندن، شرکت هایی میتوانند به شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشیال تایمز((FTSE راه یابند که دست کم 25 درصد سهامشان در این بازار خرید و فروش شود. این درحالیست که تنها 5% آرامکو تا سال 2018 عرضه ی اولیه خواهد شد. بنابراین چنان راهکاری در پی آنست تا با ایجاد شاخصی جدید شرکتهای بزرگ خارجی که مایل نیستند عمده ی سهامشان عمومی شود هم به این بازار جلب شوند.

آرامکو گرانترین شرکت جهان است و ارزش آنرا حدود 2 تریلیون دلار تخمین زده اند. عرضه ی اولیه سهام این شرکت نیز بزرگترین از این نوع خواهد بود و بازارهای مالی نیویورک، هنگ کنگ و تورنتو برای بدست آوردن سهمی از با ارزشترین کمپانی جهان با هم در رقابت اند.

سخنگوی مرجع نظارت بر امور مالی (FCA) در پاسخ به پرسش رویترز پیرامون این شاخص جدید گفت: "ما سوالات مهمی را درباره بازارهای اولیه* و توسعه آن در نظر داریم که خود بخشی از برنامه ی کاری 2016-2017 FCA پیرامون بازارهای اولیه بریتانیاست."

*بازار اولیه : بازاری است که در آن سهام یا اوراق قرضه ی جدید بوسیله ی بانک های سرمایه گذار ارزش گذاری و فروخته میشوند.

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 597  راه توده -  28 اردیبهشت  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت