راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

شرایط جنگی

در خلیج فارس

تبدیل امریکا

به جزیره امن!

ورونیکا کراشنینیکوا

سایت ریا نووستی

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

  

روز نوزدهم ماه مه اولین سفر خارجی "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا به سمت خاورمیانه شروع شد.

اولین کشوری که "ترامپ" در تور مسافرتی خود انتخاب کرد، عربستان سعودی و سپس اسرائیل و واتیکان و چند کشور دیگر منطقه بود.

به دنبال سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان، یک ائتلاف نظامی متشکل از سران 20 کشور عربی با شرکت "دونالد ترامپ" اجلاسیه ای تشکیل دادند.

 تلاش کاخ سفید بر آن بود تا رئیس جمهور آمریکا از سه مکان مذهبی - تاریخی: مکه، اورشلیم و واتیکان بازدید کند.

هدف اساسی دیدار "ترامپ" از ریاض پایتخت عربستان سعودی تشکیل "ناتوی عربی" و ایجاد تشکیلات "مبارزه با تروریسم" اعلام شد و هدف نهایی گذاشتن دست این ائتلاف در دست اسرائیل برای "مهار" ایران. این ائتلاف فرا تر از کشور های عربی است و 41 یک کشور، از جمله ایالات متحده آمریکا را در بر می گیرد.

اساسنامه "ناتوی عربی" بر گرفته از سازمان آتلانتیک شمالی، سازمان نظامی ناتو است واز نیروهای نظامی مشترک و شورای وزرای دفاع کشورهای عضو تشکیل خواهد شد و به ترتیب مقام فرماندهی نیروهای نظامی ائتلاف را بر عهده خواهند داشت. ضمن این که امکان استفاده از نیروهای مزدور نیز در ترکیب نیروهای نظامی مد نظر قرار گرفته شده است.

روزنامه "واشنگتن پست" در این زمینه می نویسد: عربستان در قدم اول، قرارداد نظامی بین 98 تا 128 میلیارد دلاری با ایالات متحده آمریکا امضا خواهد کرد و این رقم طی 10 سال به 350 میلیارد دلار خواهد رسید. در این صورت همه محدودیت های فروش تسلیحات نظامی به عربستان که توسط "باراک اوباما" امضا شده بود برداشته خواهد شد.بخش دیگر قرارداد مربوط به مدرنیزه کردن ارتش و نیروی دریایی عربستان و در عین حال امکان تولید و مونتاژ برخی از سلاح های مورد نیاز در این کشور می باشد.

رقم 350 میلیارد دلار خرید تسلیحات ریاض از آمریکا تقریبا به اندازه 7 سال بودجه نظامی فدراسیون روسیه است. اختصاص دادن چنین بودجه عظیمی را تنها نمی توان برای جنگ با یمن تصور کرد. قطعا قرارداد تسلیحاتی واشنگتن – ریاض برای کل منطقه و در درجه نخست جنگ در سوریه و در ادامه آن ایران خواهد بود.

مشاور امنیت ملی آمریکا "هربرت مک مستر" در ارتباط با ایجاد "ناتوی عربی" توسط ترامپ می گوید: "همکاری ایالات متحده آمریکا و شرکای عرب، کمک خواهد کرد تا گام های قاطعی جهت مبارزه با گروه های تروریستی، از جمله گروه "القائده" و رژیم اسد و ایران برداشته شود. چرا که آن ها نه تنها تهدیدی برای کشورهای اسلامی می باشند بلکه تهدیدی نیز برای کاخ سفید هستند".

البته سال ها است که صداهایی از واشنگتن به گوش می رسد که ایران حامی تروریسم در منطقه  است. در هر حالنمی توان منکر همکاری های نزدیک ریاض و واشنگتن شد اما باید توجه داشت که از 19 تروریست حمله کنندهگروه القائده در 11 سپتامبر سال 2001 به برج های دوقولو در شهر نیویورک 15 نفر اهل عربستان سعودی بودند.

ایده "ناتوی عربی" سال ها است که مورد توجه دکترین نظامی آمریکا است. ائتلاف نظامی در خاورمیانه برای امریکا از چنان اهمیتی برخوردار است که همکاری اروپایی ناتو را در جنگ های آمریکا بر نتابد.

آنچه به عربستان سعودی مربوط می شود با بر آمدن شاهزاده "محمد بن سلطان" 31 ساله تشنه  قدرت و اسلحه دروزارت دفاع این کشور شرایط مساعدی را برای کاخ سفید جهت اجرای تشدید سیاست های خود فراهم کرد.یک ماه و نیم پس از رسیدن به مقام وزارت دفاع عربستان توسط شاهزاده "بن سلطان" حمله نظامی ارتش سعودی به یمن آغاز گشت.

درباره جاه طلبی شاهزاده سعودی، سردار ایرانی قاسم سلیمانی سرپرست گروه نجات خلبان هواپیمای روسی"سوخو - 24 "، که در خاک سوریهتوسط ترکیه سرنگون شد گفت:"شاهزاده بن سلطان می تواند برای تصاحب تاج و تخت شاهی، حتی پدر خود را کشته و به جای او بنشیند."

این حوادث چه معنایی را می تواند برای روسیه داشته باشد؟

این روزها نیروهای نظامی روسیه به دور از مرزهای خود در کشور سوریه با نیروهای تروریستی مورد حمایت عربستان و ایالات متحده آمریکا و متحدین این کشور در حال پیکار و مبارزه است. هنگامی که حامیان مالی تروریست ها در یک جبهه مشترک سیاسی و نظامی قرار بگیرند چگونه می توان با افزایش تعداد و توان نظامی تروریست ها مبارزه کرد؟ زمانی که سعودی ها و آمریکایی ها ارتش تروریست ها را تا دندان مسلح خواهند کرد به چه شکل می توان در منطقه در مقابل آنان مقاومت کرد؟ وضع مقاومت ما در آسیای میانه و قفقاز چگونه خواهد بود؟ اگر امروز برنامه ریزی شود که هزارانروس تبارکه هم اکنون در منطقه خاورمیانه در صفوف تروریست ها می جنگند به خانه برگردند و جنگ در روسیه گسترش یابد به چه نحو ما خواهیم توانست با بازگشت آن ها مقابله کنیم؟در حال حاضر ما کاخ سفید را برای همکاری و مبارزه با تروریسم تشویق می کنیم اما آن ها کار خود را انجام می دهند. آنچه ما تروریسم می نامیم برای آمریکا این معنا را ندارد، تروریسم برای ایالات متحده آمریکا یعنی وسیله ای برای از بین بردن رهبرانی که سیاست و برنامه های آنان را قبول ندارند، یعنی ترسیم مجدد نقشه جغرافیای کشورها و به کنترل در آوردن منابع طبیعی آن ها.

در چنین وضعیتی وظیفه مبرم روسیه  چه خواهد بود؟ قبل از هر چیز باید به لفاظی های پوچ و تو خالی "ترامپ" بی توجه بود و درک کرد که او و ژنرال هایش یک تهدید مستقیم و جدی و فوری می باشند. در حال حاضر مهم نیست که "ترامپ" باشد یا نباشد،در این شرایط رئیس جمهور آمریکا یک تهدید جدی است و "غول از بطری" به در آمده است. این است ماموریت او. ما باید به فوریت قدرت دفاعی کشور را بالا برده و سیستم های دفاع موشکی بازدارندگی خود را در جنوب مستقر کرده و پس از آن میز مذاکره را پیشنهاد بکنیم!

 

https://ria.ru/analytics/20170519/1494662862.html

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 599  راه توده -  4 خرداد  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت