راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بر سر انقلابیون

مذهبی و غیر مذهبی

چه آمد و چه شدند!

 

 

سرنوشت افتان و خيزان سياسي رهبران جمهوري اسلامي، سرنوشتي به ياد ماندني در تاريخ انقلاب 57 است. برخي از رهبران روحاني و غير روحاني ابتداي پيروزي انقلاب 57 به خاك و خون در غلطيدند و تاريخ مشخص خواهد كرد ضاربين واقعي آنها چه كساني بودند و توطئه ترورها و انفجارها را چه دست‌هائي رهبري و اجرا كرد. امثال مطهري، بهشتي، باهنر، هاشمي‌نژاد، محمد‌منتظري، رجائي، آيت‌‌الله قاضي، آيت‌الله قدوسي، آيت‌الله دستغيب، آيت‌الله مدني، آيت‌الله صدوقي و دهها روحاني صاحب نام و عنوان و سابقه‌اي كه اگر باقي مانده ‌بودند، اي بسا سرنوشت مجلس خبرگان رهبري در اختيار امثال احمد جنتی قرار نمي‌گرفت .

تعدادي از اين رهبران، سنگر عوض كردند و بتدريج و در مقايسه با آنچه كه در سال‌هاي اول انقلاب مي‌گفتند و مدعي بودند به “توابين حكومتي“ تبديل شدند و سايه قباي ارتجاع مذهبي و سرمايه‌داري مافيائي-تجاري ايران بر سر خويش را پذيرفتند.

عده‌ کمی نيز هنوز بر سر عهد و پيمان خويش با توده مردم مذهبي ايران، كه با اميد حكومت مساوات، برابري، آزادي و برادري شعارهاي اسلامي رهبران مذهبي را پذيرفتند باقي مانده‌اند و سالهای گذشته امواج بزرگي را از سر گذرانده‌اند. به سرنوشت گروه اول و يا دوم تبديل خواهند شد يا خير، معلوم نيست اما اميد آنست كه بر سر پيمان خويش تا پايان بايستند.

از گروه اول نام چند‌ تني را ذكر كرديم، از گروه دوم شايد علي‌اكبر هاشمي رفسنجاني و علي ‌خامنه‌اي بزرگترين نمونه‌ها باشند، همانگونه كه از گروه سوم امثال موسوي خوئيني‌ها، صانعی و کروبی و موسوی هنوز در صحنه‌اند.

اين سرنوشت، كما‌بيش، سرنوشت انقلابيون دگرانديش ايران، درجريان انقلاب 57 نيز بوده‌است. گرچه حوادث و زمينه‌هائي كه اين حوادث را براي آنها بوجود آورد، در شكل و فرم متفاوت با سرنوشتي باشد كه سه گروه روحانيون و مذهبيون انقلاب 57 و جمهوري اسلامي داشتند. جمع زيادي از آنها، ترور نشدند اما اعدام شدند، جمعي تغيير سنگر دادند و به آرمان‌هاي ابتداي انقلاب 57 پشت كردند و امروز چيزهاي ديگري مي‌گويند كه خلاف گفته‌ها و خواسته‌هاي انقلابي‌آنها در سال‌هاي اول انقلاب است. مهاجرت بستر مناسب رشد اين گروه شد. گروهي، در دشوارترين شرايط همانگونه بر آرمان‌هاي انقلاب هنوز پاي مي‌فشارند، كه گروه سوم مذهبيون و روحانيون در داخل كشور پاي مي‌فشارند.

اين تقسيم بندي، شايد بسيار عام و عاري از جزئيات باشد، اما در حد خود كنجكاوي‌ها را براي ورق زدن دفاتر گذشته بر مي‌انگيزد. اينكه شاخص‌هاي اين سه گروه در ميان مذهبيون و دگرانديشان غير مذهبي چه كساني بودند، چه مي‌گفتند، چه مي‌گويند و چه سرنوشتي را تا اين مقطع يافته‌اند.

 

 

تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 617  راه توده -  6 مهر ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت