راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه با وزیرخارجه پیشین فرانسه

حاصل تقابل اتمی

در شبه جزیره کره

فاجعه بشری است

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

پرتاب یک موشک کره دمکراتیک (حاوی بمب هیدروژنی) در اقیانوس آرام زمینه ساز انتقاد دولت چین از کره شمالی شد. چین خواستار پایان تحریکات سیاسی بین امریکا و کره شمالی شد.

روسیه نیز به نوبه خود نگرانی خویش را از تهدیدات ترامپ نسبت به کره شمالی ابراز کرد.

چین همواره و بارها نگرانی خود را در مورد آزمایشات بالستیک و هسته ای کره شمالی و ضرورت تعلیق مانورهای نظامی مشترک ایالات متحده و کره جنوبی اعلام کرده است. روسیه پس از آخرین مبادلات (تهدیدات بین دونالد ترامپ و کیم جون یانگ) نیز نارضایتی خود را از تنش های بین دو کشور اعلام کرد.

روسیه رسما اعلام کرد: ما متقاعد هستیم که را ه حلی جز راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای مشکل کره شمالی وجود ندارد. هر اقدام دیگری پیامدهای بسیار نامطلوب و حتی فاجعه بار به همراه خواهد داشت. 

روزنامه اومانیته چاپ فرانسه مصاحبه ای  را با "دومینیک ویلپین" وزیر امور خارجه سابق فرانسه منتشر کرد که در آن سیاست دولت فرانسه در ارتباط با بحران کره شمالی تشریح شده  است.

اومانیته پرسید:

- چه راه حل جدیدی شما برای بحران شبه جزیره کره پیشنهاد میکنید؟

- ابزارهایی وجود دارند که یک گفت و شنود پایدار را در صحنه بین المللی فراهم می کند. از جمله  قطعا شورای سازمان ملل متحد میتواند جلوی فاجعه را بگیرد. به عنوان مثال در حل بحرانی که در ارتباط با فعالیت هسته ای ایران وجود داشت شاهد شدیم که سرانجام توافقنامه ای با پنج عضو رسمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان و ایران به امضاء رسید .

در مورد بحران کره نیز قبلا هر دو کره، چین، روسیه، ژاپن و ایالات متحده بین سالهای 2003 تا 2008 برای یافتن یک راه حل سیاسی - دیپلماتیک مذاکراتی کردند و به نتایجی هم رسیدند که  متاسفانه کره شمالی تعهدات خود را رعایت نکرد.

اومانیته:  در مورد پرونده کره شمالی چه توصیه میکنید؟ آیا فکر می کنید که فرانسه میتواند گامی به سوی کاهش زرادخانه هسته ای کره بکند؟

دومنیک ویلپین: ما تصمیم گرفتیم فشارهای سیاسی- اقتصادی را برای وادار کردن کره شمالی به اجرای تعهداتش تشدید کنیم و اکنون در مرحله هشتم تحریم ها هستیم، اما تجربه نشان داده که از این طریق نمیتوان به نتیجه رسید. من به تحریم اعتقاد ندارم، بخصوص که تحریم های اخیر پیچیده تر از گذشته و به سختی قابل اجراست.

خط قرمزهایی برای چین وجود دارد که باید به آن توجه کرد. بعلاوه پکن از حضور نیروهای ایالات متحده در شمال کره نگران است. خروج از این چالش ها فقط از طریق گفتگو و مذاکره امکان پذیر است. شاهدیم که ایالات متحده تمایلی برای مذاکره و حل فصل بحران کره ندارد. ما باید چین و روسیه را که همسایه کره شمالی اند برای تاثیر و تغییر سیاست کره بسیج کنیم. در مورد نقش فرانسه هم باید بگویم که فرانسه روابط اعتماد آمیزی با ایالات متحده دارد و اکنون نیز سرگرم گفتگوهای عمیق با روسیه و چین است. فرانسه باید به تلاش های خود ادامه بدهد. نظامیگرایی رو به رشد در منطقه روز به روز نگران کننده تر می شود. ما می بینیم که ایالات متحده سیستم (ترمینال دفاعی  ضد موشکی با برد بالا) را در کره جنوبی  تقویت می کند و این بطور طبیعی یک عنصر نگران کنند ه برای مسکو و پکن نیز هست.

- در مورد کاهش سلاح هسته ای فرانسه که مطرح می شود چه نظری دارید؟

- سئوال اینگونه مطرح است که آیا فرانسه باید وارد چرخه کاهش سلاح های هسته ای خود شود؟

پاسخ من به این سئوال چنین است که این فقط با یک رویکرد جامع بین المللی ممکن است. یعنی کاهش هماهنگ زرادخانه های همگی کشورهای دارنده زرادخانه اتمی در چار چوب یک پیمان بین المللی در مورد سلاح هسته ای. کاهش یک جانبه سلاح هسته ای فرانسه بی معنی و تاثیر ناچیزی خواهد داشت. فعلا مسئله اساسی خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره است که ضروری است .

اومانیته: پکن و مسکو در مذاکرات اخیر خواستار متوقف شدن مانورهای مشترک نظامی ارتش امریکا و کره جنوبی شده اند. نظر شما در این مورد چیست؟

- پیشنهاد دو جانبه روسیه - پکن برای توقف آزمایشات بالیستیک و هسته ای معقول است، زیرا این امر به ما اجازه میدهد مذاکرات را با کره شمالی آغاز کنیم و ایجاد اعتماد برای اقدامات در جهت تغییر وضعیت در منطقه کنیم. فرانسه میتواند از ابتکار روسیه و چین پشتیبانی کند!

 

.https://www.humanite.fr/dominique-de-villepin-chaque-peuple-la-responsabilite-de-construir

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 617  راه توده -  6 مهر ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت