راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

ادامه فاجعه

در لیبی

پس از قذافی

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

با وجود امضاي توافقنامه های چند جانبه میان گروه های مختلف؛ جنگ و بی ثباتی در لیبی همچنان ادامه دارد.

لیبی اکنون بین فایز السراج در طرابلس و خلیفه بلقاسم حفتر در بنغازی تقسیم شده  است.گزارش های رسیده از لیبی حکایت های وحشتناکی است از زندگی مهاجران افریقايي لیبی که مورد تجاوز قرار گرفته اند و تصاویری از بازار برده فروشان. 

شش سال پس از قتل معمر قذافی و سقوط رژیم او، کشور بین گروه های مسلح مذهبی که بیشتر شبیه باندهای جنایتکاران وقاچاقچیان هستند  تا نیروهای پلیس  و امنیتی  تقسیم شده است. پیروزی بزرگ دیگر جنگ در لیبی ایجاد و استقرار القاعده و "دولت اسلامی" (داعش) در لیبی است. در حقیقت  در اثر "پیروزی های" غرب،  لیبی و کل منطقه ساحلی در حال حاضر در هرج و مرج و بی ثبات است فرو رفته است.اکنون لیبی بین قدرت های سیاسی رقیب تجزیه شده است. با وجود آنکه در پایان سال 2015 در مراکش توافقنامه ای بین نیروهای داخلی تحت حمایت سازمان ملل متحد  به امضا رسید و یک دولت "اتحادیه" به ریاست "فایز السراج"  بعنوان نخست وزیر در طرابلس تشکیل شده اما دولت با وجود تمام تلاش ها قادر به حکومت در کل لیبی نيست؛بویژه در شرق لیبی، یعنی در منطقه "برقه" که مارشال "خلیفه حفتر" مستقر است.

در ماه ژوئیه این دو رقیب برای حل و فصل اختلافات خود به فرانسه رفتند و توافقنامه ای در 10 ماده بین آنها به تصویب رسید.از جمله استقرار اتش بس، ورود احزاب مختلف در انتخابات آینده، ادغام نیروهای نظامی در یک ارتش متحد و بویژه انتخابات ،بهار سال آینده در لیبی. بخشی از مفاد این توافقنامه در  سال 2015 نیز بین طرفین درگیر در مذاکرات مراکش به امضا رسیده بود اما هرگز مراعات و اجرا نشد.ایا این روند برای آشتی ملی و در مبارزه با تروریسم و قاچاق تسلیحات نظامی و غیره ... کمک خواهد کرد! البته تا کنون هیچ اتفاقی برای بهبود وضعیت در لیبی دیده نمیشود.با وجود این نا امیدی ها کلید حل مشکلات و امیدواری به اینده در بیانیه ای است که وزیر امور خارجه لیبی  محمد لامین سایلا  صادر کرد."لیبی ها در نهایت باهم متحد خواهند شد  بویژه هنگامی که مداخله خارجی در امور لیبی متوقف شود.اگر اجازه داده شود مردم لیبی سرنوشت خود را تعین کنند.نیروهای رقیب باهم اشتی می کنند" اکنون وضعیت انچنان خطرناک است که سازمان ملل متحد نماینده ویژه خود غسان سلامه را به لیبی فرستاد و امیدوار است که بر برگزاری و سازماندهی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری قبل و یا در ماه ژوئیه 2018 نظارت کند.

در ماه اکتبر شورای امنیت سازمان ملل متحد نگرانی خود را از وخامت شرایط امنیتی و اقتصادی و انسانی در لیبی اعلام کرد و خواستار همکاری و سازگاری همه نیروها  در یک فرایند سیاسی فراگیرشد.در حالی که مذاکرات بین طرفین درگیر همچنان ادامه دارد، در ماه اکتبر نشستی در تونس  برای اصلاح توافقنامه مراکش برگزار شد که تقریبا به نتیجه ای نرسید. در این نشست گفته شد که مارشال "حفتر اخیرا"  از الجزایر بازدید کرد و در آنجا با رهبر حزب الوطن "عبدالحکیم بلحاج" که وابسته به القاعده است و به دولت طرابلس نزدیک است ملاقات کرد.از نتایج این ملاقات تاکنون اخباری در دست نیست.اسلامگرایان در لیبی همچنان علیه هم عمل می کنند. در شرق کشور تروریست ها به معاون وزیر کشور حمله کردند و در طرابلس گروه های مسلح به عنوان نیروهای پلیس جشنواره پاپ جوانان را  به دلیل اینکه واردات خارجی است و موجب ضعف اعتقادات مذهبی می شود ممنوع کردند.

آیا باید در انتظار جنگ دیگری در لیبی بود؟

 

.  https://www.humanite.fr/la-libye-plus-que-jamais-divisee-et-meurtrie-par-la-guerre-645735.

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 625  راه توده -  2 آذرماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت