راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بازی جدید

و دوگانه ترکیه

در خاک سوریه!

یونگه ولت- الناز گرجی

 

 

 

ارتش ترکیه آغاز عملیات نظامی در شمال غربی ادلب را تایید کرد. این عملیات از پایگاه های پشتیبانی نظارت و امنیت ترکیه رصد می شود و هواپیماهای بدون سرنشین مناطق مرزی و اطراف آن را تحت کنترل دارند .

به گفته ارتش ترکیه هدف از این عملیات ارتقا توانایی ارتش ترکیه در سوریه برای اجرای توافق "آستانه" و همچنین برای پایان دادن به جنگ و توزیع کمک های بشر دوستانه است.  هدف دیگری که ادعا شده بازسازی زیرساخت های سوریه، بسترسازی برای بازگشت پناهجویان جنگ زده و گشایش گره های اقتصادی است و همچنین زمین گذاشتن سلاح توسط جنگجویان.

 به همین منظور روسیه، ایران و ترکیه برای تضمین این اهداف متعهد شده اند تا نظارت بر این مناطق داشته باشند.  شبه نظامیان جهادی، داعش و جبهه النصرت  از مخالفان این توافق هستند .

از سال 2011 ترکیه با مشورت کشورهای خلیج (فارس) و ناتو مشوق جنگ در سوریه شد و جنگجویان ضد دولتی را مسلح کرد.

غارت کالاهای هنری و عتیقه، ماشین الات کشاورزی و نفتی تجارت پر جنب و جوشی را برای داعش در پی داشت. در بهار 2015 ارتش  داعش از طریق ترکیه وارد استان ادلب  شد و ارتش سوریه متحمل شکست هایی. حداقل ده هزار جنگده مجهز به پیشرفته ترین راکت های آمریکایی وارد سوریه شدند. همین حمله  منجر به دخالت روسیه در سوریه در سپتامبر 2015 شد.

در همین حال یگان های مدافع خلق متعلق به کردهای سوریه و حزب دمکراتیک خلق های ترکیه معتقدند ارتش ترکیه به مبارزه علیه اسلام گرایان افراطی نمی کند چرا که یکی از حملات آنها به منطقه  "عفرین" تحت کنترل حزب دموکراتیک بود. این منطقه حدود پنجاه کیلومتری شمال غرب حلب واقع و به گذرگاه مرزی ترکیه متصل است.

در جنوب "عفرین" یگان های جبهه نصرت (وابسته به تحریر الشام) کنترل مسیرهای ترکیه به ادلب را در دست دارند. این بی اعتمادی به آنکارا از آنجا قوت می گیرد که دمشق هیچ بیانیه رسمی در مورد مثبت بودن عملیات ترکیه منتشر نکرده است.

اینگونه به نظر می رسد که آنکارا و کشورهای حوزه خلیج (فارس) و سایر قدرت توافق نامه ایی با هیئت تحریر الشام ، برای ائتلاف مخالفان سوری و ایجاد دولت موقت دارند.

فیلم های پخش شده از روز دوشنبه ارتش ترکیه را در یک کاروان مشترک با پرچم هیئت تحریر الشام نشان می دهد. این احتمال وجود دارد که ترکیه برای کنترل بهتر و ارعاب "عفرین " از پایگاه های تحریر الشام استفاده کند.

در این حالت تحریرالشام یا از ادلب خارج یا مجبور به همکاری خواهد شد.

بر اساس آنچه از مسکو شنیده شده در چند هفته گذشته بمباران هوایی و توپخانه ای روسیه و سوریه منجر به کشته شدن چند رهبر ارشد هیئت التحریر شده است.

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 619  راه توده -  20 مهر ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت