راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

 

گردش به چپ

در حزب

کارگر انگلیس

راشا تودی- ترجمه رضا نافعی

 

سازمان جوانان حزب کارگر انگلیس خواستار خروج انگلستان از ناتو شد و اعلام کرد این اتحادیه نظامی یک اتحادیه نظامی امپریالیستی است که به گسترش ناامنی در داخل و خارج کمک می کند.

این خواست در بیانیه پایانی کنگره سالانه سازمان جوانان حزب کارگر انگلستان انتشار یافت و بار دیگر نشان داد که گردش به چپ درحزب کارگر انگلستان فراتر از نظرات رادیکال دبیرکل متمایل به چپ این حزب است.

در این بیانیه ناتو سازمانی خوانده میشود که تحت تسلط "قدرتی امپریالیستی" است که از زمان تاسیس  آن دست کم 27 کشور را بمباران  کرده است. افزون بر این، در اجرای 40 کودتای موفق یا ناموفق سهیم بوده است.

بنا به تحلیل سازمان جوانان حزب کارگر انگلیس،که جوانانی میان  14 تا 26 سال  در آن عضو هستند، جنگ های افغانستان و عراق نه تنها بر امنیت مردم غرب نیفزوده اند بلکه  بجای آن "اسلام هراسی در داخل و خصومت شدید در خارج " را به بار آورده اند.

دراین مصوبه تاکید شده که ناتو "رکن اصلی  و ابزار نهادین" امپریالیسم ایالات متحده امریکاست".  سازمان جوانان حزب کارگرانگلیس، سازمان مادر (رهبری حزب) را متهم ساخت به این که از "گویان" گرفته تا ویتنام و عراق  بارها و بارها در تجاوزات ایالات متحده امریکا در خارج با آن همدستی کرده است. حزب باید بجای این رفتار به مواضع ضد امپریالیستی جرمی کوربین، رهبر حزب، بعنوان سرمشق بنگرد. توصیه های مطروحه در مصوبه مذکور این هاست:

حزب کارگر باید خود را به خروج از ناتو موظف سازد، زیرا که دیگر با الزامات ایمنی جمعی ما مطابقت ندارد، و توسط مردی رهبری می شود ( منظور ترامپ است. دبیرخانه) که از جوانب مختلف بعنوان اقتدارگرا و فاشیست دیده می شود. مردی که با ادامه تجاوزات خودامنیت مردم بریتانیا را کاهش می دهد."

بنا به ارزیابی رسانه های انگلیس این مصوبه  رهبر حزب  کارگر را در موقعیت نامطلوبی قرار می دهد. به هر حال باید در نظر داشت که همین هواداران جوان حزب بودند که در مبارزه موفق او علیه استبلیشمنت حزب، که می خواست او را ساقط کند، با حمایت از او موجب پیروزی او بر استبلیشمنت حزب شدند.

کوربین بعنوان پاسیفیست سالهای سال است که می خواهد انگلستان سلاحهای اتمی خود را بکنار نهد. این رهبر 68 ساله چند سال پیش ناتو را "خطری برای صلح جهانی" می دانست. او نیز در آن زمان مانند جوانان امروز حزب خواستار خروج انگلستان از اتحادیه نظامی ترانس اتلانتیک بود. ولی در دوران مبارزات انتخاباتی این خواست را به کنار نهاد. حزب کارگر در برنامه انتخاباتی خود صریحا خواستار ادامه عضویت در ناتو است. پس از آن که کنگره  سازمان جوانان حزب خواستار خروج از ناتو شد یک سخنگوی  کوربین گفت:

"جرمی کوربین و حزب کارگر، همانطور که درمانیفست انتخاباتی حزب تصریح شده به ناتو متعهد هستند." 

این سخنی است که احتمالا بسیاری از جوانان حزب را شوکه خواهد کرد. با وجود این تعهد در برابر ناتو وقتی پای سیاست تجاوزگر امریکا و ناتو بمیان آید جرمی کوربین ملاحظه را کنارمی گذارد.بعنوان نمونه کوربین در ماه آگوست خواستار آن شد که انگلستان در رزمایش مشترک نظامی در برابر کره شمالی شرکت نکند. "دنباله روی کورکورانه" از دولت ترامپ و "سیاست های جنگ طلبانه و غیر قابل پیش بینی او" مجاز نیست.

کوربین گفت: "جنگهائی که امریکا برای  تغییر رژیم ها  به آن دست زده و تهدید به دست زدن به جنگهای تازه این بحران را خطرناکتر و حل آن را  دشوارتر ساخته است".

در نظر پرسی های جاری حزب کارگر انگلیس جلوتر از حزب محافظه کار حاکم در انگلستان است. از این رو، چند روز پیش، روزنامه محافظه کار آلمانی "دی ولت" وحشت زده نوشت که "جوانان خشمگین" احتمالا قادر خواهند بود در انتخابات بعدی کوربین را رئیس دولت کنند. درانگلستان، مواضع چپ دیگر یک پدیده جنبی نیست، بلکه می تواند به اکثریت دست یابد!

 

 

 

https://deutsch.rt.com/europa/59122-grossbritannien-labour-jugend-sorgt-mit-beschluss-furore/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 621  راه توده -  4 آبان ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت