راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

پشت جنجال

"ژن خوب"

چه هدفی

دنبال میشود؟

 

  

چندی پیش فرزند  بیست و چند ساله آقای محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس و معاون اول رئیس جمهور در دوران محمد خاتمی، در سخنانی با اشاره به سوابق تحصیلی والدین خود اشاره کرد که موفقیت در درس خواندن و تحصیل را به عنوان یک "ژن خوب" از پدر و مادرش به ارث برده است. از آن روز به بعد، "اصولگرایان" که مدت زمانی است آقای خامنه‌ای سخنرانی جدیدی نکرده که بر سر این یا آن جمله و تعبیر آن جنجال و هوچی گری کنند، این سخنان یک جوان بیست و چند ساله را دست گرفته و از روزنامه‌های رسالت و جوان و وطن امروز و سیاست روز تا رسانه‌های وابسته به احمد توکلی و به قالیباف و محسن رضایی به تفسیر این سخنان مشغولند.

اگر بخواهیم به مقایسه میان "ژن"‌ها دست زنیم شاید بیراه هم نباشد به آقای عارف توصیه شود این بدآموزی‌ها را که درس خواندن و کسب دانش در این مملکت "ژن خوب" محسوب می‌شود به فرزندانش نیاموزد. "ژن خوب" را اصولگرایی مانند آقای محسن رضایی داشت که برای پسرش که دیپلم هم نداشت یک سوییت در گرانترین هتل دوبی اجاره کرده بود و در آنجا حال می‌کرد و کار واردات سیگار پدر را هم انجام می‌داد. ژن خوب آقازاده اسدالله عسگرداولادی دومین میلیاردر اصولگرای ایران دارد که در 28 سالگی با فکل و کراوات مدیر صادرات و واردات شد. ژن خوب را آقای محمودرضا خاوری مدیر بسیجی بانک ملی داشت که سخاوتمندانه و بدون هیچگونه چشمداشت بخشی از این ژن‌های خوب را به فرزندانش در کانادا انتقال داد. ژن خوب اعضای بسیجی و فرصت طلب‌های ستاد انتخاباتی آقای ابراهیم رئیسی داشتند که اکنون هر کدام یک شغل نان و آب دار در مدیریت شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های امپراتوری آستان قدس بدست آورده‌اند یا فک و فامیل آن سپاهی‌ها و نظامی‌هایی که هر چه بنگاه و کارخانه بود به مالکیت درآورده‌اند و در آنجا مناصب را میان بستگانشان تقسیم می‌کنند… آقای عارف که بعد از سی سال در جمهوری اسلامی و داشتن مقام معاون اول رئیس جمهور در کنار این همه ژن‌های عالی و دزد و اختلاسچی نمی‌تواند یک کاسبی آبرومندانه و یک واردات و صادرات نان و آب دار برای فرزندش راه بیاندازد که مجبور باشد درس بخواند و دنبال شغلی در دستگاه دولتی بدود چه جای ادعای ژن خوب!

ولی بحث اصلی و جدی تر بر سر وجود یا عدم وجود و میزان تاثیر ژن اعم از خوب و بد آن نیست. به هر حال نظام آموزشی جمهوری اسلامی به برابری انسان‌ها در تفاوت‌هایشان و بهره گیری از همه استعدادها معتقد نیست و بر این اساس سازماندهی نشده است. ولی تنها بحثی که در این جنجال رسانه‌ای جناح راست مطرح نیست همین بخش است. در واقع نکته اصلی عبارت از آن است که دولت احمدی نژاد 600 میلیارد دلار درآمد کشور را به باد داده و نتوانسته حتی چند صدهزار شغل ایجاد کند. جناح راست به جای آنکه به مسئولیت خود در روی کار آوردن این دولت و حفظ آن اشاره کند می‌خواهد بر "دستاورد" ویرانگر این دولت متکی شود، یعنی بر انبوه جوانان بیکار و آنها را در مقابل کسانی که شغلی دارند قرار دهد. وضع فاجعه بار اقتصادی و اشتغال در کشور به شکلی است که حتی پسر آقای عارف  و امثال عارف هم که میلیاردر نشده اند و دستشان در بخش خصوصی و خصولتی بند نیست، به سختی می‌توانند شغلی برای خود دست و پا کنند. بعبارت دیگر هدف اصلی جنجال بر سر "ژن خوب" عبارتست از جلوگیری از اینست که هیچیک از جوانان طرفدار اصلاحات مسئولیتی در دستگاه دولتی بدست آورند. در واقع می‌خواهند نه تنها بخش خصوصی و خصولتی را در اختیار داشته باشند بلکه مسئولیت‌ها در بخش دولتی را نیز تنها برای خود و بستگان خود نگه دارند. در پشت جنجال "ژن خوب" کوشش هدفمند برای جلوگیری از ورود جوانان طرفدار اصلاحات به مسئولیت‌ها پنهان شده است. با این جنجال باید مقابله کرد.

 

تلگرام راه توده:

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 614  راه توده -  16 شهریور ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت