راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رهبر حزب کمونیست فرانسه

در جشن اومانیته:

به پا خیزیم

و جهان نوین را

سازمان بدهیم!

ترجمه و تدوین از اومانیته

آذر فریتاش

 

 

سخنرانی پیرلوران دبیراول حزب کمونیست فرانسه در جشن اومانیته -15،16و17سپتامبر 2017 در منطقه کورنو پاریس:

سلام بر بیکاران، سلام بر 99 درصد محرومان از ثروت. آنها که ثروت جمهوری را با کار خود تولید می کنند و مورد تحقیر و توهین متکبران قرار می گیرند. شما در خانه خود هستید، در جشن اومانیته در جمهوری آزادی، برابری و بشریت. رویدادی که امسال 550 هزار نفز در آن شرکت کردند .

جهان در گردش است. خورشید می درخشد. باهم به جهان نگاه کنیم. من به تهدیداتی که رو به افزیش است و ما را در برگرفته آگاه هستم. من همچنین نیروی نوینی که رو به رشد است و در برابر این تهدیدات ایستادگی میکند را هم می شناسم. این نیروهای نوین در فرانسه، در سراسر اروپا و جهان حضور دارند و همصدا میگویند: بشریت  و سیاره ما اولویت ما است و نه سرمایه داری مالی .

ما می بینیم روز به روز هزاران مرد و زن قربانیان جنگ و بدبختی در دریای مدیترانه غرق میشوند،  یا در کویر لیبی کشته میشوند. رهبران اروپا چه کار میکنند؟ دولت فرانسه چه کار میکند؟ فرانسه از دیکتاتور چاد میخواهد انسانهایی را که برای نجات  جان خود کشورشان را ترک کرده اند در اردوگاههای پناه جویان نگه دارد و مانع رفتن آنها به کشورهای مورد انتخابشان شود. رهبران اروپا در مواجهه با کشتار جمعی انسانهای آواره خونسرد است. آنها چه پاسخی دارند؟ ما می بینیم که ماهیگیران سنگالی و تونسی و داوطلبان نجات پناه جویان در مدیترانه  با امکانات ناچیز خود دهها هزار پناهجو را با وجود آنکه نیروی دریای اروپا در تعقیب آنهاست از مرگ نجات داده اند. ساکنان جزایر یونان مردمی فقیر هستند و توانی ندارند، اما هر چه دارند برای پذیرش مهاجران که وظیفه مقدسی برای انهاست به اشتراک می گذارند.

بیش از چند ماه است که دو تن از رهبران جهان توسط رسانه های خود به هم پرخاش و توهین میکنند و اکنون تهدید به بمباران اتمی کرده اند. وقتی کشورها و شرکت های تجارت سلاح در شادی بسر می برند بدلیل حجم درآمد انهاست که مانند بمب هایشان در انفجار است.

بیش از 50 هزار نفر از مردم ژاپن در ماه اوت برای صلح علیه سلاح هسته ای در خیابهای توکیو دست به تظاهرات زدند و 122 کشور جهان  یک معاههده تاریخی را به امضا رساندند و استفاده از هر گونه تسلیحات هسته ای را ممنوع اعلام کردند. چرا فرانسه باید بی توجه باشد؟ در حاشیه نشست ناتو  ده ها میلیون نفر با خواست باز سازی مجدد اروپا تظاهرات کردند. چه شد؟ آنها نگران آینده بشر هستند!

هنگامی که در ایالات متحده  کوکلاس کلان های دوران ترمپ  در امریکا ظاهر شدند، مردم امریکا در روبروی آنها ایستادند تا بگویند امریکا به  ما تعلق دارد. امریکا زیبا و سخاوتمند و ضد فاشست است. زمانی که طرفداران نفرت و آشوب در خیابانهای برزیل ، ونزوئلا، جنوب ایالات متحده، آلمان و مجارستان به راه افتادند دهها هزار نفر از شهروندان در مقابل آنها ایستادند. زمانی که علیه شرکت های بزرگ نفتی که قرنهاست زمین های مرغوب قابل کشت و جنگلهای جهان را چپاول میکنند مردم به پا می خیزند و خواهان عدالت و باز پرداخت هزینه های خسارات وارده به این مناطق می شوند زنگهای مقاومت به صدا در می آید. هنگامی که شرکت های فرا ملیتی، مافیاها، مقامات فاسد در مکزیک و ایالات متحده و پرو منابع آب آشامیدنی را انحصاری میکنند تا به قیمت طلا بفروشند و  هزاران نفر از مردم برای تولید ملی آب آشامیدنی بسیج می شوند باید امید به تحول را در خود زنده کرد. هنگامی که زنان جوان در هند و مراکش در اتوبوسها مورد تجاوز قرار میگیرند و میلیونها نفر در هند و مراکش  به خیابانها می ایند تا فریاد عدالت و برابری سر دهند ما فریاد "ایست! کافی است!" را خطاب به جهانخواران می شنویم.

آنها آینده ای دیگر را برای بشریت می خواهند و ما باید با آنها همصدا شویم.

وقتی دولت اسرائیل مردم فلسطین را که سرزمین خود را می خواهند سرکوب می کند و هزاران زندانی فلسطینی همراه با مردم فلسطین مقاومت می کنند، این یعنی وسعت بیداری جهان.

هنگامی که در ترکیه دولت اردوغان عزم سرکوب اختناق را دارد اما صد ها هزار نفر از  "مردم" با دست خالی در مقابل قوای نظامی دولت ایستادگی می کنند و خواهان آزادی استادان، روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر، نمایندگان مترقی مجلس و شهرداران چپ زندانی می شوند پیام "ما دیگر اجازه نمیدهیم" را می توان نشنید؟

ما از همینجا همبستگی خود را به آنها اعلام میکنیم. آنها آینده بشریت هستند! هنگامی که در فرانسه نژاد پرستی، ضربه به  زندگی شهروندان می زند و شهروندان در محله های محروم پاریس فریاد عدالت سر میدهند، ما با آنها همصدا می شویم و به آینده ای متفاوت با امروز می اندیشیم.

بشنویم این فریاد مردم در خیابانها را: "ما اروپای دیگری هستیم، ما اروپایی آزاد ومستقل و دمکراتیک می خواهیم. آنچه مردم فرانسه می خواهند آن اروپائی نیست که اقای مکرون رویای ان را در سر دارد. اروپا با ثروت عظیم خود قادر است یک مدل نوین اجتماعی، محیط زیست و تولید  نوین را برای شهروندانس تامین کند.  این اروپائی است که ما انتظار آن را داریم و با نیروی خود و صدها نیروی چپ در اروپا تحول  نوین اجتماعی را برای دستیابی به این اروپا ایجاد می کنیم.

.             http://www.pierrelaurent.org/

Pierre Laurent – Le blog | Secrétaire national du Parti communiste français (PCF) – Sénateur de Paris – Président du Parti de la Gauche Européenne (PGE)

Salut à vous, les paresseux, les ramiers, lesflemmards, les clampins, les bons à rien, lescossards, les cagnards, les tire-au-flanc, lestire-au-cul

pierrelaurent.org

Tariq Tariq

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 616  راه توده -  30 شهریور ماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت