راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دست های آلوده

به ترور ناموفق

 رئیس جمهور ونزوئلا

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 رئیس جمهور ونزوئلا در جریان یک جشن ملی در کاراکاس پایتخت این کشور با یک پهپاد تروریستی مورد حمله قرار گرفت. دولت ونزوئلا کشور کلمبیا را متهم به دست داشتن در این ترور ناموفق کرد.

به گفته وزیر ارتباطات ونزوئلا، این دومین بار است که مادورو از ترور نجات یافت. در این حمله تروریستی 7 نفر از نیروهای ارتش زخمی شدند که به بیمارستان منتقل شدند.

بلافاصه یک گروه که نام و هویتش برکسی آشکار نیست بیانیه ای صادر و مسئولیت این ترور را برعهده گرفت. (گروهی که پهپاد از کشوری مانند کلمبیا به پرواز در می آورد تا رهبری کشور همسایه را بکشد برای دولت آن کشور می تواند ناشناس باشد؟)

این باصطلاح گروه ناشناس بیانیه ای در اینترنت منتشر ساخت و مدعی شد که «ما گرسنگی را تحمل می کنیم، ما دارو نداریم، نرخ ارز بالا رفته، سیستم آموزشی کشور کمونیستی است و ...»

چند ساعت بعد از این حمله تروریستی نیکولا مادورو در یک مصاحبه تلویزیونی با مردم این کشور صحبت کرد و با قاطعیت رئیس جمهور کلمبیا را به دست داشتن در این ترور نافرجام متهم کرد و گفت که سرمایه داران امریکائی که در ایالت فلوریدا زندگی می کنند نیز همدست های رئیس جمهور کلمبیا در این ترور بودند.

سخنگوی دولت کلمبیا این اتهامات را رد کرد و گفت: «رئیس جمهور کلمبیا اکنون بیشتر متمرکز   مراسم غسل تعمید نوه خود است تا به فکر سرنگونی دولت های خارجی»!

دولت ونزوئلا و مخالفان راستگرای آن میتوانند با هم مذاکره کرده و به تفاهم سیاسی برسند اما واشنگتن مخالف این مذاکره و تفاهم است و در پی سرنگونی دولت ونزوئلا حتی موافق با ترور رئیس جمهور آنست.

 

یک جامعه شناس آرژانتینی می گوید:

گفتگوهای ماه فوریه گذشته میان دولت و مخالفان راستگرا و ادامه آن می تواند به درگیری ها در این کشور خاتمه بخشد. البته مخالفان پس از چند تلاش ناموفق برای سرنگونی دولت و بدست گرفتن قدرت در این کشور تن به این مذاکرات دادند. از جمله نکاتی که در مذاکرات ماه فوریه میان طرفین مطرح شد مسئله مشروعیت مجلس موسسان و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های سنگین امریکا که اتحادیه اروپا نیز آن را پذیرفته بود. تحریم هائی که پیامدهای ابتدائی آن آسیب اجتماعی و در تنگنا قرار دادن مردم این کشور است. مخالفان که روز به روز ضعیف تر می شوند امید بسیار به ادامه حمایت ایالات متحده دارند.

وزیر سابق امور خارجه امریکا رکس تیلرسون که هنوز جای خود را به "پمپئو" نداده بود برای متوقف کردن مذاکرات میان مخالفان و دولت ونزوئلا شتابزده به امریکای لاتین سفر کرد تا جبهه ضد مادورو را تقویت کند.

قلب در گیری ها مسئله نفت ونزوئلاست که  واشنگتن تلاش می کند آن را از طریق روی کار آوردن مخالفان دولت بدست بگیرد و بقول خود "به سوسیالیسم قرن 21 در ونزوئلا خاتمه بدهد."

  امریکا اتحاد ونزوئلا با روسیه و چین را تهدیدی نه تنها علیه خود بلکه علیه متحدان خود در امریکای لاتین میداند. انتخابات اخیر که در آن اکثریت مردم ونزوئلا رای به ادامه ریاست جمهوری مادورو دادند امید امریکا برای سرنگونی وی از طریق پارلمان و یا شورش های خیابانی را تبدیل به یاس کرده و دلائل اقدام به ترور مادورو از طریق پهپاد بدون سرنشین را باید در این واقعیت جستجو کرد.

  .https://www.humanite.fr/venezuela-attentat-rate-contre-le-president-maduro-

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 656  راه توده -  18 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت