راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کیسینجر 95 ساله

رویای تقابل

چین و روسیه را

برای ترامپ تعریف کرده!

 

گزینش و ترجمه از سایت ریا نووستی

"آزاده اسفندیاری"

 

 

این روزها دستگاه های خبر رسانی آمریکا، در مورد استراتژی هنری کیسینجر صحبت می کنند که در روزهای آینده علنی خواهد شد. بنا بر نوشته روزنامه "دیلی باست"، کیسینجر 95 ساله وزیر خارجه اسبق ایالات متحده آمریکا، عنصر کلیدی تاثیر گذار سیاست خارجی دونال ترامپ می باشد. پنج منبع ریاست جمهوری آمریکا تایید کردند که این« بزرگ خاندان دیپلماسی آمریکا» تلاش دارد تا توسط روسیه به جمهوری خلق چین که مهم ترین رقیب هژمونی ایالات متحده آمریکا در جهان است فشار وارد کند. روزنامه نگاران آمریکایی بر این نظر هستند که رویکرد کسینجر، از طرف تیم ترامپ، مثبت ارزیابی شده و برخی اقدامات در حال اجرا هستند. در عملی شدن طرح کیسینجر، روسیه همان نقشی را باید در ارتباط با چین ایفا کند که اکرایین با روسیه به اجرا در آورده است. در واقع روسیه منبع خطرات احتمالی و منطقه ای کردن فشارهای اقتصادی به چین بشود.

ما به دشواری از واقعیت طرح خاص کیسینجر که شخصا به ترامپ و جرارد کوشنر، داماد او ارائه شده است آگاه می شویم. در هر صورت، در نقطه مرکزی این طرح، اقدامات ضد جمهوری خلق چین نهفته است. ضمن این که از یک طرف تحریم های روسیه را ادامه می دهند، از طرف دیگر ترامپ در هلسینکی به ملاقات پوتین می رود. واقعیت این است که ترامپ یک مذاکره کننده معمولی نیست و ایده های او در مورد چگونگی انجام معاملات سیاسی و مالی با پرنسیب های دیپلماتیک تفاوت های اساسی دارد.

ترامپ در معامله گری دست توانایی دارد. آنچه به وضوح قابل مشاهده است مذاکره با کره شمالی و در عین حال جنگ تجاری با چین است اما در مورد روسیه سیاست چماق  و هویج را دنبال می کند. از یک طرف شعار تشدید تحریم ها علیه روسیه داده می شود و از طرف دیگر دست خود را برای مذاکره و عادی کردن روابط دراز می کند.

به سختی می توان باور کرد که بدون یک همکاری موثر، ولادیمیر پوتین، صرفا با کارت ترامپ وارد معامله شود. رهبر روسیه همواره تاکید کرده است که با استفاده از تهدید ها و فشار ها هرگز امکان همکاری با روسیه در زمینه های مختلف فراهم نخواهد شد، ضمن این که واکنش های سخت و خشنی را نیز در بر خواهد داشت.

اگر اطلاعات درباره طرح هنری کیسینجر درست باشد، دو حالت را می توان متصور بود:

از یک طرف «هیستیری ضد چینی» به جلو خواهد رفت و از طرف دیگر پیشنهاد همکاری متحدانه روسیه و ایالات متحده آمریکا با وعده «شکوفایی اقتصادی» روسیه.

با این حال طرح های واشنگتن برای ضدیت با پکن، در صورت اجرای برنامه کیسینچر، می تواند اشتباه بزرگی را در پی داشته باشد. کافی است به سرنوشت اکرائین نظری انداخته شود تا معلوم گردد که استفاده ابزاری از این کشور، برای رام کردن یک قدرت بزرگ جهانی چه مصائب هولناکی را دامنگیر اکرائین کرده است. علاوه بر این، در دوران اخیر مشاهده شده است که هر «معامله تاریخی» در واقعیت سیاسی آمریکا در صورت روی کار آمدن رئیس جمهور دیگری لغو و زیر پا گذاشته خواهد شد.

کیسینجر و برژینسکی دو طراح معجزه اقتصادی چین هستند (طراحان خاورمیانه بزرگ و مشوق نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا در جهت روی آوری به چین در مخالفت با اتحاد شوروی.م) که ریچارد نیکسون را قانع کردند تا با سرمایه گذاری های عظیم آمریکا در چین و باز کردن دروازه های کشور خود به روی کالاهای چینی جبهه ای نیرومند علیه اتحاد شوروی به وجود بیاورند. باید توجه داشت که در اجرای سیاست تقویت چین علیه اتحاد شوروی هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها نظر مشترک داشتند. سیاست تعامل با جمهوری خلق چین تا زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا ادامه داشت، تا این که مشاوران ترامپ به این نتیجه رسیدند، جمهوری خلق چین، تهدیدی برای هژمونی آمریکا در جهان می باشد. در حالیکه این نظریه برای نخبگان سیاسی آمریکا نمی تواند قابل پذیرش باشد.

متاسفانه تیم مشاورین ترامپ، همچنان بر این عقیده هستند که سیاست چوب و شیرینی در ارتباط با روسیه می تواند علیه جمهوری خلق چین موثر واقع شود.

با این حال بخت ایالات متحده آمریکا در بهره گیری از روسیه در ضدیت با جمهوری خلق چین را می توان در حد صفر ارزیابی کرد. گفتگوی واقعی بین آمریکا و روسیه زمانی می تواند جنبه واقعی به خود بگیرد که کاخ سفید بپذیرد، روسیه یکی از قدرت های بزرگ جهانی است و منافع ملی خود را پی گیری می کند و تبدیل به پتکی برای خراب کردن دیوار بزرگ چین نخواهد شد.

 

https://ria.ru/analytics/20180730/1525561054.html?referrer_block=index_authors_5

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 656  راه توده -  18 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت