راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیشنهاد چپ اسپانیا

برای گرفتن مالیات

از کلان ثروتمندان

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

حزب پدوموس برای خروج اسپانیا از ریاضت اقتصادی به دولت اسپانیا پیشنهادهای خود را اعلام کرد. این درحالی است که "پدرو سانچر" نخست وزیر اسپانیا در حال مذاکره با احزاب برای بودجه سال آینده کشور است. حزب چپگرای اسپانیا پدوموس پیشنهاد اصلاحات مالیاتی برای ثروتمندان و شرکت های بزرگ صنعتی و مالی را با جزئیات اعلام کرده است. مذاکرات قاطعی قرار است بین حزب سوسیالیست اسپانیا (پ اس او ای) که حاکم است و ائتلاف چپ  متشکل از حزب پدوموس و دیگر احزاب چپ از اوایل ماه سپتامبر آغاز شود. نخست وزیر پدرو سانچز (از حزب سوسیالیست) بعد از موفقیت برای برکناری ماریو راجی نخست وزیر گذشته (از حزب راستگرای مردم )  که زیر اتهامات  فساد مالی دفن شد مجبور است با نمایندگان حزب پدوموس در پارلمان برای تعیین و تصویب بودجه سال آینده کشور مذاکره کند. در یک سند 17 صفحه ای نمایندگان پدوموس مجموعه ای از اقدامات مالیاتی که با ریاضت های اقتصادی در تضاد است را به دولت ارائه داده و اعلام کرد که امیدوار است حداقل بخشی از پیشنهادهایش از طرف دولت سوسیالیست مورد قبول قرار گیرد. تاکنون هیچ یک از مقامات حزب سوسیالیست در این مورد از خود واکنش نشان نداده اند. حزب پدوموس میگوید "ما امیدواریم که این مذاکرات با تعهد شجاعانه دولت برای پیشبرد یک برنامه ضد ریاضت های اقتصادی که ما را قادر میکند بودجه مورد نیاز کشور را تعیین کنیم بپذیرد. برای پیشبرد این مسئله تنها دو گزینه وجود دارد. یا ما دوگماتیسم بی رحمانه ریاضت اقتصادی تحمیلی را رها می کنیم تا بودجه ای را به تصویب برسانیم که به مشکلات کشور پایان دهد و مردم اسپانیا را از نا امیدی رها کند و یا  مسیر حزب راستگرای مردم را دنبال کنیم. یعنی ادامه برنامه ای که از طرف نهادهای بین المللی به  دولت گذشته دیکته شده و در اسپانیا به اجرا گذاشته شد. اگر دولت میخواهد ما از آن حمایت کنیم باید تعهد لازم را برای گزینه اول را اعلام کند.  

البرتو گارزون یکی از رهبران چپ میگوید: ما به هیچ عنوان سیاست های اقتصادی حزب راستگرای مردم را نخواهیم پذیرفت. اکنون در یک سند پیشنهادهای نیروهای چپ  به نخست وزیر ارائه شده است و مذاکرات قرار است از اوایل ماه سپتامبر آعاز شود. نیروهای چپ بدنبال اجرای طرح مالیات های خاص برای ثروتمندان بزرگ هستند. در عمل، حزب پودموس خواستار یک اصلاح مالیاتی 15 در صدی در مورد شرکت های صنعتی و تجاری و غیره است، در حالی که بسیاری از شرکت ها بویژه شرکت های دیجیتال موفق به فرار از تعهدات مالیاتی خود شده و سهم خود را  به سطح نزدیک به صفر رسانده اند. ائتلاف چپ به همین دلایل خواستار اعلام یک مالیات ویژه برای ثروتمندان و همچنین افزایش نرخ مالیات برای افراد و خانواده هایی است که در سال بیش از 60 هزار یورو درآمد دارند.  گروه چپ در پارلمان نیز نگران افزایش هزینه ها برای مقامات محلی است و جناح چپ قصد دارد قانونی را به تصویب برساند که از بار ریاضت اقتصادی به شهرداری ها و دیگر نهادهای دولتی بطور فزاینده ای می کاهد. بویژه نهادهایی که مسئول و مدیریت بخش های سلامت و آموزش را برعهده دارند.

 

. https://www.humanite.fr/espagne-unidos-podemos-propose-de-sortir-de-lausterite-659362

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 658  راه توده -  اول شهریور ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت