راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بازگشت روسیه

به سالهای 90

ناممکن شده

یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی

 

 

در روزهای گذشته وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در واشنگتن تحریم های تازه ای علیه فدراسیون روسیه اعلام کرد.

دلیل مقررشدن تحریم های تازه این ادعاست که گویا دولت روسیه با نقض قوانین بین المللی سلاحهای شیمیائی یا بیولوژیک بکار برده است.

دولت ایالات متحده امریکا و برخی از دولت های غربی برغم فقدان مدرک، به دلیل مسموم  شدن  سرگئی اسکریپال، جاسوس دوگانه، و دخترش در ماه مارس، در انگلستان، همچنان روسیه را  مورد سرزنش قرار می دهند.

در نتیجه اعلام اِعمال تحریم های جدید، قیمت روبل به پایین ترین سطح دو سال اخیر در برابر دلار آمریکا  تنزل یافت. قرار است جزئیات تحریم های اعمال شده  در تاریخ 22 آگوست منتشر گردد.

براساس گزارش رسانه ها، ممکن است این تحریم ها افزون برسایر محدودیت های صادراتی در مورد تکنولوژی های خاص، شامل اقداماتی علیه موسسات مالیِ تحت کنترل دولت روسیه نیز باشد.

ممکن است تحریم های این بار نیز چون تحریم های 2014 و 2017، نفت و گاز را نیز در بر بگیرد. هدف ایالات متحده امریکا این است که بخش مهمی از بازار انرژی روسیه را تصاحب کند.

انتظار این است که گازمایع ایالات متحده که از سنگ نفت زای شیل استخراج می گردد،  بتواند در آینده ارزانتر ازگاز روسیه  به بازار عرضه شود.

این اقدامات تلاش هایی اقتصادی و مالی برای بی ثبات سازی روسیه هستند، تلاش هائی که ریشه در سنتی قدیمی و بد دارند.

پس از فروپاشی اتحاد شوروی، در سالهای 1990 دولت ها و موسسات غربی دست به بی ثبات سازی روسیه و حراج این کشور زدند.

نتیجه آن ورشکست شدن روسیه بود. درست بیست سال پیش در 17 اوت 1998، فدراسیون روسیه، پس از یک رکود شدید اقتصادی، ورشکستگی خود را اعلام کرد.

پس از آن که پول روسیه، فقط طی چند ساعت، بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد، بازار های مالی را وحشت فراگرفت و در پی آن فرار سرمایه آغاز شد.

 "شوک درمانی "

 پس از خصوصی کردن کنسرن های دولتی  شوروی و آزاد شدن سریع قیمت ها، تورمی خارج از کنترل عرصه اقتصاد روسیه را فراگرفت که نتیجه آن فروبلعیدن  پس انداز های اقشار وسیع مردم  و فرو افکندن میلیونها نفر به ورطه فقر و فلاکت بود. این روند را شوک درمانی نام نهادند. روسیه از لحاظ اقتصادی  به سطح یک کشور جهان سوم فروافتاد.

با کمک مشاوران غربی و مشارکت صندوق بین المللی پول، زیرچتر حمایتی پرزیدنت بوریس یلتسین، رئیس جمهور روسیه در آن زمان، مقامات دستگاه دولتی و صنعتی سابق و همچنین کنسرن های غربی ثروت ها و صنایع کلیدی روسیه را به مالکیت خود در آوردند.

در این دوره اقتصاد روسیه تبدیل شد به اقتصادی بشدت مقروض، غرق در جرم و جنایت، که در بازار جهانی به صادرکننده صِرفِ، موادخام سقوط کرده بود.

صندوق بین المللی پول برای تضمین بازپرداخت سرمایه  گذاری های کنسرن های خارجی و ربح آن ، 7 میلیارد دلار به روسیه اعتبار داد. دادن این اعتبار مشروط به شرائطی سخت بود، مانند کاستن از حقوق بازنشستگان، کاستن از  کمک های اجتماعی و یارانه ها.

بدهی روسیه، فقط به صندوق بین المللی پول، به قریب 11 میلیار دلار بالغ می گشت.

 

بازیافت سلامت تحت رهبری پوتین

 

در پی ورشکستگی دولت پیشین، دولت جدید روسیه، به ریاست ولادیمیر پوتین، از آغاز هزاره نو،  تصمیم به تثبیت وضع اقتصادی و مالی کشور گرفت.

این اصلاحات که به منظور تقویت قانونی فعالیت های اقتصادی، آغاز شد مبتنی بود بر جمع آوری مالیات، کاهش تورم و ترویج سرمایه گذاری برای بازسازی صنایع و نوسازی کشور.

بخش بزرگی از صنعت نفت، که تولید آن در نتیجه خصوصی سازی آنها، تا اواسط دهه 1990 به نصف کاهش یافت، تحت کنترل بیشتر دولت قرار گرفت.

افزایش بهای مواد خام به اقدامات جاری برای تثبیت موقعیت اقتصادی کمک کرد. تا سال          2007تولید ناخالص ملی روسیه، گاه با  8 در صد رشد، به سطح سال 1989 بازگشت.

دولت روسیه در سال 2005 موفق به باز پرداخت پیش از موعد بدهی خود به صندوق بین المللی پول شد و توانست خود را ازشرائط اقتصاد ریاضتی که صندوق بین المللی پول به آن تحمیل کرده بود رها سازد.

مشکل کشورهای غربی با روسیه از جمله ناشی از همین استقلالی است که روسیه درعرصه اقتصادی و سیاست خارجی دوباره بدست آورده است. کشورهای غربی نگران آنند که روسیه با آنها  هم در بازارهایشان دست به رقابت اقتصادی و سرمایه گذاری بزند و هم از لحاظ سیاسی و استراتژیک،  در حوزه نفوذ آنها،  با آنان به رقابت پردازد.

کشورهای عضو اتحادیۀ  ترانس آتلانتیک، با گسترش ناتو در شرق اروپا و یا انتقال باصطلاح  چهار گروه جنگی ناتو به کشورهای بالتیک و لهستان، حملات اقتصادی خود را به روسیه بیشتر و بیشتربا اقدامات نظامی جانبی نیز پوشش می دهند.

آینده است که نشان خواهد داد  تاثیرات کوتاه  مدت و میان مدت تحریم های تازه چگونه خواهند بود.

با توجه به مواضع نیرومند شده روسیه بازگرداندن شرائطی مانند شرائط سالهای 1990 به هیچ وجه ممکن نیست. 

https://www.jungewelt.de/artikel/338063.wirtschaftssanktionen-in-schlechter-tradition.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 658  راه توده -  اول شهریور ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت