راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

متهمان فاجعه

حمله به لیبی

و سقوط قذافی

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

سارکوزی مانند  بسیاری از رهبران سیاسی جرات اعتراف به جنایات خود را ندارند .

سئوال روزنامه لوموند در  28 مارس 2018 از برنارد کوشنر وزیرامور خارجه رئیس جمهور سارکوزی که در دولت فرانسوا اولاند رئیس  جمهور سوسیالیست فرانسه نیز وزیر امور خارجه بود: - ایا شما اعتقاد دارید که مداخله نظامی فرانسه در سال 2011 در لیبی و سقوط  و قتل قذافی به دلیل پنهان کردن کمک های مالی لیبی در انتخاباتی بود که در آن سارکوزی پیروز شد؟

- برنارد کوشنر: هدف پیشگیری از تخریب بنغازی و قتل عام یک جمعیت بود که پس از بهار عربی در لیبی  شورش کردند.

 

وزیر امور خارجه فرانسه در آن دوران  خجالت زده از جنگ در عراق تمجید کرد و سپس دیوانه وار از جنگ در لیبی استقبال  کرد .  او می پذیرد  که فرانسه از نظر نظامی در لیبی پیروز شد، اما منطقه را به نابودی کشاند و باعث کشته شدن صدها هزار نفر  و آواره شدن میلیونها نفر شد .

نقش سارکوزی در جنگ  لیبی و اتهام گرفتن پول از دولت لیبی برای هرینه های انتخاباتی، نیکولا سارکوزی را وارد یک جنجال قضائی کرده که احتمالا  با اقامت در زندان هزینه آن را می پردازد . البته سارکوزی تحمل این فشار قضائی را ندارد. سارکوزی در دفاع از خود در مورد این پرونده قضائی میگوید « من تنها رئیس جمهوری بودم که با مخالفان قذافی ملاقات کردم و در سازمان ملل متحد برای در خواست حکم  مقابله با این دیکتاتور قرن بیست یکم که مردم خود را ترور می کرد مبارزه کردم » .

برای سارکوزی و حامیان این عملیات نظامی اشتباه بزرگ آغاز جنگ در لیبی نیست، بلکه  تغییر رژیم با زور و حمایت از یک نیروی اپوریسیون که عمدتا تحت سلطه اسلامگرایان است بود. همچنین پس از پایان جنگ امتناع قدرت غربی  برای اشغال دائمی لیبی است .

برنارد کوشنر نیز معتقد است که «اشتباه سازمان ملل متحد و فرانسه پس از سقوط قذافی این است که در منطقه برای جایگرینی  و تاسیس یک رژیم سیاسی جدید باقی نماند و لیبی را رها کرد. اکنون حداقل دو نسل طول میکشد که مردم به  دمکراسی  دست یابند. این پرونده کوتاه لیبی است»

هنگامی که ابر تبلیغاتی محو شود واقیعیت مداخله نظامی در لیبی  توسط نیکولا سارکوزی، برنارد هنری لوی، دیوید کامرون، هیلاری کلینتون و شیخ حمد ال ثانی امیر قطر برای مردم افشا خواهد شد. تقریبا 6 هزار نفر قربانیان «قتل عام قذافی » بودند که بعدها توسط لیگ حقوق بشر لیبی این رقم به  16 هزار نفر افزایش یافت. تحقیقات بعدی توسط سازمان عفو بین المللی و دیده بان حقوق بشر نشان داد که تعداد  کشته شدگان «قتل عام» در حدود 300 نفر بوده که اکثرا  جنگجو بوده اند و ماهیت صلح طلبانه نداشته اند. یک حقیقت جزئی به همراه ده ها دروغ جدید.

قطر توسط نیروهای ویژه از ابتدای جنگ از شورشیان مسلمان و غیر مسلمان حمایت کرد . می گویند تظاهرا مسالمت آمیز  توسط نیروهای هوائی قدافی در طرابلس گلوله باران شد!  یک افسانه که توسط خبرگزاری الجزیره کانال تلویزیونی قطر اختراع شده است.  البته این تبلیغات بهانه ایجاد منطقه ممنوعه پرواز در آسمان لیبی را فراهم کرد  و بدنبال ان تصویب قعطنامه 1973 شورای امنیت در روز 17 مارس 2011 به تصویب رسید که نقش قطعی در جنگ داشت.  با توجه به شهادت خویشاوندان معمر قذافی  او با خیانت امیر قطر که پیش از آغاز باصطلاح «بهار عربی»  روابط صمیمانه ای داشت روبرو شد.  روابط با عربستان سعودی یکی دیگر از کشورهای قدرتمند عرب  در اتحادیه اروپا که مشتاقانه از عملیات تغییر رژیم به رهبری فرانسه و هیلاری کلینتون حمایت شد منجمد شد.  در ماه فوریه 2003 پادشاه عربستان سعودی قذافی را در نشست لیگ عرب متهم کرده بود که وی  خانواده  او  را متهم  به دفاع از منافع امریکا در منطقه  میکند و غیره... 

لیبی  رقیب اصلی قدرت های خلیج فارس در استراتژی  اقتصادی و نظامی  در قاره افریقا بود و اساسا به لطف اهرم های اقتصادی، تجاری  موفق شده بود  سیاست خود را در قاره  افریقا پیش ببرد. وضعیت لیبی در اتحادیه افریقا و جاه طلبی های هژمونی قدرت در قاره چندین دهه بود که با سیاستهای نئو استعماری لندن، یاریس و واشنگتن در تضاد بود. در حالی که روابط دیپلماتیک صمیمانیه ای را با روسیه و چین و ایران و سوریه برقرار کرده بود. گزارشی که از طرف پارلمان انگلیس در سپتامبر 2016 منتشر شد  دلایلی  را مطرح کرد  که سارکوزی را به سوی جنگ با لیبی تشویق کرد . این ارزیابی بر مبنای مکالمه بین افسران ارشد سرویس اطلاعات فرانسه و سیدنی ملو منتال مشاور هیلاری کلینتون انجام شد .

1. دسترسی به نفت لیبی .

2- افزایش نفوذ فرانسه در شمال افریقا .

-3 تقویت وضعیت سیاسی سارکوزی در داخل فرانسه .

4- فرصتی برای ارتش فرانسه که خود را تقویت کند  و رتبه خود را در صحنه بین المللی افزایش دهد .

5- مقابله با تظاهر قذافی برای جایگزینی به عنوان قدرت مخالف در کشورهای افریقای فرانکو فون .

نتیجه جنگ  در لیبی  سقوط یک رژیم سیاسی- اقتصادی ، جنگ داخلی و قبیله ای  و بحران انسانی و مهاجرت  و نقص گسترده حقوق بشر  و گسترش سلاح های قذافی در سراسر منطقه و ظهور« دولت اسلامی» در  لیبی است.

 

.https://www.humanite.fr/scandale-sarkozy-derriere-laffaire-la-veritable-faute-cest-la-guerre-en-libye-652819 .

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 641  راه توده -  23 فروردین ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت