راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شاهزاده جوان

و بلند پرواز

در کاخ الیزه

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

 

شاهزاده  محمد بن سلیمان ولیعهد پر قدرت عربستان در پاریس با استقبال گرم مکرون رئیس جمهور این کشور روبرو شد و آنگونه که مطبوعات فرانسه نوشته اند، دو موضوع محور مذاکرات آنها بود. نخست فروش سلاح و سپس فعالیت اتمی جمهوری اسلامی.

رئیس جمهور فرانسه با گشاده دستی درباره فروش اسلحه با ولیعهد عربستان گفتگو کرد و این درحالی است که 75 در صد مردم فرانسه مخالف فروش اسلحه به عربستان سعودی و امارات عربی  هستند. علیرغم هشدار های مکرر سازمان های غیر دولتی در مورد شرایط زندگی فاجعه امیز مردم  یمن که  طی سه سال تحت بمباران و محاصره مرگبار ائتلاف نیروهای عرب به رهبری ریاض قرار دارند، رئیس جمهور فرانسه زیر پای ولیعهد عربستان فرش قرمز پهن کرد و با بی اعتنائی نسبت به هشدار نهادها و سازمان بین المللی مذاکرات فروش اسلحه را با وی پیش برد.

ژان فرانسوا کورتی مدیر عملیات بین المللی پزشکان «ام. د.  ام» در همین ارتباط گفت «دریافت کمک مالی از دولت فرانسه بسیار خوب است اما به این شرط که بتوانیم جلوی کشتار مردم و آواره شدن آنها را بگیریم.»

دهها هزار نفر در یمن کشته  و صد ها هزار نفر آواره شده  اند و فاجهه  غیر انسانی در منطقه در جریان است  با این وجود پاریس با وجدان آسوده میلیاردها یورو به عربستان سعودی سلاح می فروشد. مدیر سازمان  پزشکان « ام د ام » افزود: « فرانسه نباید ضرورت احترام به حقوق بین المللی را فراموش کند. باید مانع جنگ تحمیلی در یمن شد » .

 پاریس در سال 2014 فروش دو کشتی "میسترال" را به روسیه متوقف کرد، اما  دو سال بعد بدون هیچ تردیدی این کشتی ها را به نیروی دریای عربستان سعودی فروخت . کشتی هائی که احتمالا  در محاصره عدن مورد استفاده قرار گرفته اند. 

اوریلی پریر  یکی از مسئولان سازمان عفو بین المللی هشدار داد:  « فرانسه تحت قوانین بین المللی در معرض اتهام به جنایات جنگی است»

پارلمان برخی از  کشورها مانند هلند، نروژ، بلژیک، کانادا و آلمان از سال 2016 که در انها دمکراسی هنوز از اعتبار بالائی بر خوردار بود تصمیم گرفتند از فروش و صادرات اسلحه به ریاض اجتناب کنند تا از اتهاماتی که فرانسه اکنون در گیر آن است در امان باشند. 

سفر شاهزاده محمد بن سلیمان به فرانسه البته چیز زیادی را تغییر نمیدهد.  کمیسیون های  متعدد دولتی خرید و فروش سلاح دقیقا این مسائل را کنترل میکنند. یک منبع نزدیک به رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد، مکالمات در اطراف پروژه های بزرگ مدرنیزاسیون  اقتصادی  که  پیشنهاد  شاهزاده عربستان است مورد گفتگو قرار گرفت. پروژه های عظیمی که چشم انداز آن در سالهای 2030 است. مقامات ارشد وزارتخانه های اقتصاد و امور خارجه که از سوی صاحبان و مدیران شرکت های عمده فرانسه پشتیباتی میشوند در کاخ الیزه شاهزاده جوان عربستان را برای معاملات بزرگ تجاری سخت وسوسه کردند. شاهزاده ای که پس از دیدار از انگلستان و سه هفته اقامت در ایالات متحده امریکا و بستن قرار دادهای بزرگ در زمینه انرژی خورشیدی راهی فرانسه شده بود.

آیا فرانسه همچنان می تواند شریک اصلی ریاض برای ساخت تاسیسات انرژی هسته ای و فروش اسلحه به عربستان سعودی باقی بماند؟

https://www.humanite.fr/diplomatie-macron-recoit-le-prince-heritier-saoudien-sans-condition-653286

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 641  راه توده -  23 فروردین ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت