راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آلمان ناگزیر

به رابطه اقتصادی

با روسیه است

ریا نووستی

 ترجمه -آزاده اسفندیاری

 

  

طی سال های اخیر، ماشن اقتصادی آلمان تا حدودی نا موفق بوده است. طبق گزارش اقتصاد دانان پیشرو در اروپا از سال 2015 تولید ناخالص آلمان، کاهش0.2  در صد را نشان می دهد. هرچند این رقم کوچک به نظر می آید اما به عنوان یک واقعیت، برای موتور اقتصادی اتحادیه اروپا، به شدت بر شاخص های اقتصاد کلان منطقه یورو تاثیر گذار بوده است.

بر اساس این گزارش، در سه ماهه سوم سال جاری، فروش اتومبیل های آلمانی 30 در صد کاهش یافته است. یکی از دلایل پائین آمدن فروش اتومبیل های آلمانی، قانون جدید اتحادیه اروپا مبنی بر بهبود بخشیدن به وضعیت آلودگی هوا توسط اتومبیل ها است.

 در مجموع کاهش صادرات آلمان تقریبا یک در صد را نشان می دهد، در حالی که واردات بیش از یک در صد افزایش داشته است.

در اصل، گزارش اقتصاد دانان با اعتماد به نفس در مطبوعات این کشور منعکس می شود اما بعضی از تحلیل گران مالی به تبعیت از مقامات دولتی این کشور تکرار می کنند: "آلمان هیچ مشگل اقتصادی ندارد بلکه مشگل فروش اتومبیل دارد".

آنجلا مرکل، هنوز طی گزارشی وضعیت اقتصادی کشور را عالی توصیف می کند. مرکل، رشد تولید ناخالص ملی تا پایان سال مالی را 1.8 در صد اعلام کرد و همچنان بر نقش رشد اقتصاد تاکید داشت، با این حال در سخنرانی صدر اعظم، آثاری از ضعف اقتصادی دیده نمی شود.

در مجموع دولت آلمان رشد اقتصادی را برای سال جاری 0.5 در صد و برای سال آینده 0.3 درصد پیش بینی کرده است. در عین حال این گزارش بدون وحشت از آینده اقتصاد، مسله بریکس، سیاست های ایالات متحده آمریکا و مشکلات جمعیتی بیان می شود. با این تفاصیل، برخی از تحلیلگران رکود بسیار جدی برای اقتصاد آلمان و به طور کلی برای اتحادیه اروپا را پیش بینی می کنند.

اعلام شاخص غم انگیز اقتصاد آلمان در حال حاضر منجر به کاهش ارزش پول یورو در مقابل دلار شده است. اقتصاد دانان مجبور هستند اعتراف کنند که رشد اقتصادی منطقه یورو در سال 2018 به طور غیر منتظره ای ضعیف بوده است. هر چند هر کس انتظار دارد که بخاطر ایام کریسمس و تقاضاهای داخلی، در روزهای تعطیلی رشدی را که نتایج آن از سال های دور برای اروپائیان برنامه ریزی شده است در نظر داشته باشد.

پائین آمدن رشد اقتصادی آلمان و به تبع آن اتحادیه اروپا، علامت مهم و نکته مثبتی برای روسیه است.

تحلیلگران آلمانی معمولا دلایل افت اقتصادی را با دقت مورد بررسی قرار می دهند اما سعی دارند از پرداختن به موضوع تحریم های روسیه توسط اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر اقتصاد اروپا اجتناب کنند. تحلیلگران به دلایل متعدد دیگری استناد می کنند، از جمله بحران های جهانی اقتصاد، یا جنگ تجاری بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین ...در حالی که مهم ترین دلیل تحریم های روسیه می باشد که موجب پائین آمدن صادرات آلمان و به تبع آن، محدود شدن بازار کار کشورهای اروپایی شده است.

نمایندگان تجاری و صاحبان صنایع آلمان به اشکال مختلف بر دولت این کشور، برای کاهش تحریم ها و باز کردن بازار روسیه فشار می آورند. در سال 2016 دولت آلمان تحریم هایی را علیه ترکیه اعمال کرد اما در تابستان امسال، تحت فشار صاحبان صنایع اقدام به لغو تحریم های این کشور کرد. کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که برندگان جنگ تحریم های روسیه، کشورهای آسیایی هستند. اصرار صاحبان صنایع آلمان جهت برداشتن تحریم ها، مبتنی است بر بازار روسیه و مواد خام این کشور. امکان دستیابی به مواد خام روسیه از کانال های پیش بینی شده و راه های نزدیک امکان پذیر است، ضمن این که کالا های آلمانی به راحتی می توانند در روسیه با دیگران رقابت کنند. قابل توجه است که با وجود سخنان تند آنجلا مرکل علیه روسیه، وی به شدت در مقابل فشار ایالات متحده برای منصرف کردن آلمان از اجرای عملی کردن خطوط لوله های گازی (1) روسیه مقاومت می کند. دولت مرکل حاضر نیست طرح ایالات متحده آمریکا مبنی بر خرید گاز مایع گران قیمت از امریکا را جایگزین گاز روسیه کند.

هر چهمشکلات ناشی از کند تر شدن رشد اقتصادی آلمان بحرانی تر می شود، مقاومت در برابر دیکتاتوری آمریکا را بیشتر زیر سئوال می برد. بنا بر این موفقیت آمیز ترین آمار های دولت فدرال آلمان نباید ما را نگران کند، زیرا بزودی خلاف آن در عمل ثابت خواهد شد.

---------------------

1. پاتوک 2 ، خط لوله ای که از زیر دریای بالتیک به سمت اروپا در حال اجرا است.

 

https://ria.ru/analytics/20181129/1533746001.html?referrer_block=index_authors_4

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 671  راه توده -  15 آذرماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت