راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین، جای خالی

شوروی را پر می کند

سرگیی کاژمیاکین روزنامه پراودا

 ترجمه – نعمت بوستانی

  

در سال های اخیر جمهوری خلق چین با بستن قرار داد های توسعه صنعتی و تولیدی با دولت تاجیکستان و دیگر جمهوری های اتحاد شوروی سابق گوی رقابت را در زمینه سرمایه گذاری از دیگر کشورها ربوده است.

 یکی از اولین قرار داد های چین با تاجیکستان، احیای کارخانه آلومینیوم سازی است که زمان اتحاد شوروی ساخته شده بود. پروژه کارخانه آلومینیوم سازی، برای اولین بار در آسیای میانه و در تاجیکستان بنا گردید. این کارخانه، ابتدا توسط متخصصان منیزیوم و آلومینیوم اینستیتوت شهر لنین گراد طرح ریزی و در سال 1975 دراین کشور ساخته شد.

پس از تجزیه شدن جمهوری های پانزده گانه اتحاد شوروی، جمهوری تاجیکستان با اعتبار مالی تولیدات کارخانه آلومینیوم سازی خود توانست با وجود جنگ های داخلی، اقتصاد خود را سر و سامان بدهد. در چند سال گذشته، این کارخانه به سختی توانست بیش از نیمی از ظرفیت خود تولید کند و به فروش برساند تا جایی که تولید آلومینیوم در سال 2016 به 30 در صد رسید.

ظرفیت تولید این کارخانه در ابتدا سالانه 517 هزار تن فلز بود اما تولید سال گذشته در مقایسه با سال 2016 تا یک سوم کاهش پیدا کرده است. دلائل کاهش تولید را می توان به چند دسته تقسیم کرد. مهم ترین آن ها فرسودگی دستگاه ها و قطع گاز از طرف جمهوری ازبکستان که سوخت این کارخانه را تامین می کرد.

کاهش بی سابقه تولیدات استراتژیک و پائین آمدن در آمد، موجب شد تا مقامات تاجیکستان در صدد یافتن راه حلی جهت برون رفت از تنگناهای مالی بر آیند. امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در آخرین سفر خو به جمهوری خلق چین قرارداد توسعه و راه اندازی کارخانه آلومینیوم را با شرکت های چینی امضا کرد. در حال حاضر شرکت های چینی مشغول ترمیم و توسعه کارخانه هستند که قرار است این کارخانه تا سال 2020 به طور کامل تکمیل و راه اندازی شود.

کارخانه آلومینیوم سازی با جدید ترین تکنولوژی روز باز سازی خواهد شد و قرار است تولیدات آن و کارگاه های جنبی، به 503 هزار تن در سال برسد. در پروژه چین- تاجیکستان قرار است تا هزار و صد نفر از اهالی محل مشغول به کار شوند.

با سرمایه گذاری و تکنولوژی جمهوری خلق چین کارخانه به کار خود ادامه خواهد داد. با مدرنیزاسیون و طرح های جدید توسعه موسسه، انتظار می رود تا در آینده تولید به یک میلیون تن در سال برسد.

راه اندازی کارخانه تولید آلومینیوم، تنها یکی از پروژه های صنعتی جمهوری خلق چین در تاجیکستان می باشد. در حال حاضر چین در منطقه سغد تاجیکستان در حال ساخت یک کارخانه ذوب آهن است. در منطقه خالتون علاوه بر دیگر طرح های صنعتی، ساخت یک پالایشگاه نفت رو به اتمام می باشد. با سقوط اتحاد شوروی و عدم اراده رهبران روسیه برای احیای روابط همه جانبه با جمهوریهای جدا شده، جمهوری خلق چین به عنوان موتور محرکه توسعه صنعتی در آسیای مرکزی تبدیل می شود.

 

http://gazeta-pravda.ru/issue/4-30647-18-yanvarya-2018-goda/kitayskiy-lokomotiv-tadzhikskoy-industrii/

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 635  راه توده -  19 بهمن ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت