راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پاکستان به زبان

انفجار در افغانستان

با ترامپ سخن می گوید

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

 

در یکی از آخرین جملات تروریستی طالبان در کابل پایتخت افغانستان بیش از 100 تن جان باختند . حضور شبه نظامیان طالبان در منطقه نشان دهنده عدم موفقیت استراتژی جنگی غربی ها در هفده سال گذشته در افغانستان است .

سه حمله مرگبار و ویرانگر در عرض دو هفته در کابل روحیه مردم و وضعیت سیاسی دولت را  بیش از گذشته  تضعیف کرده است. فیلم هاو عکس های منتشر شده از آخرین حملات هولناک است . مردان  وزنانی غافگیر شده با چهره های از خون پوشیده است. اجساد زمین را پوشانده است،  وسایل نقلیه قطعه قطعه شده ...

وزیر کشور به همراه رئیس سازمان اطلاعات برخی جزئیات را در مورد حملات تروریستی اعلام کردند. به گفته  وزیر اطلاعات تصاویر هوائی دو آمبولاس را یکی پس از دیگری نشان میدهد  که در پست اول پلیس در یکی از مطمئن ترین خیابان های کابل پارک کرده اند و مورد بازرسی پلیس قرار گرفتند و سپس به راه خود ادامه دادند و در پست دوم پلیس یکی از آمبولاس ها در منطقه سفارتخانه سوئد و هندوستان و مقر استقرارهیئت اتحادیه اروپا منفجر میشود . این حمله یکی از شدید ترین حملات سال گذشته در کابل پس از انفجار 20 ژانویه هتل کنتیناتال در این شهر است. رئیس سازمان امنیت از بازداشت 5 نفر که با حمله به هتل کنتیننتال نیز ارتباط داشتند  را اعلام کرد.  وی گفت  فقط یک نفر از تروریستها از مرز عبور کرد وشاید به پاکستان که متهم به مخفی کردن و حتی اموزش تروریستهای طالبان و شبکه های تروریستی وابسته آن است فرار کرده است .

باید پرسید هفده سال بعد از تهاجم امریکا که توسط همه کشورهای غربی حمایت شد انتظار دیگری در امور افغانستان نباید داشت؟  تهاجمی که طالبان از قدرت در افغانستان ساقط شد. اما تهاجم امریکا یک طاعون  جدید را در کشور رواج داد  و افغانستان را بیش از پیش بی ثبات و منزوی کرد  و  ترکیبات چند گانه سیاسی را جایگزین دولت گذشته کرد  که اکنون به هیچ نتیجها ی برای بهبود وضعیت  امنیتی، اجتماعی، اقتصادی  و سیاسی در این کشور نرسیده است. اکنون همه طالبان در سراسر افغانستان مواضع خود را مستحکم میکند و دولت مرکزی در حال افول مداوم است.  دولت مرکزی در سراسر کشور تضعیف شده وطالبان سنگرهای خود را در سراسر افغانستان مستحکم میکند. 

درباره عملیات تروریستی اخیر طالبان  مسئولیت آنها را بر عهده گرفته است. دولت افغانستان  آنچنان تضعیف شده  که به تنها امنیت مردم بلکه قادر به حفظ خود نیز نیست.

بموجب توئیت جدید دونالد ترامپ یک استراتژی جدید باید در مورد افغانستان طراحی شود. بدین ترتیب باید پرسید آیا منبع این حملات در ارتباط با تهدیدات اخیر امریکا برای قطع کامل  کمک های مالی به پاکستان در مقابله با تروریسم نیست؟ مسئله ای که نباید از آن شگفت زده شد.  ما میدانیم که چگونه سرویس های اطلاعاتی پاکستان تعدادی از گروهای تروریستی منطقه ای را سازماندهی و آموزش میدهند. کابل تاکنون هزینه سنگینی را پرداخت کرده است. رئیس جمهور امریکا ممکن است برای اقدامات "قاطع" علیه طالبان از کنگره امریکا در خواست کمک کند.  تا زمانی که افغانستان  با  فقر و فساد مواجه است و تا زمانی که میلیونها دلار کمک بین المللی به جیب برخی از سیاستمدان  می رود هیچ عملیات و سیاست نظامی در افغانستان موفق نخواهد شد . مسئولیت هفده سال جنگ و دهها هزار کشته در این مدت را باید  پذیرفت و به آن اعتراف کرد .

از گذشته  طالبان ارتباطات خود را با گروه های اسلام گرا در منطقه، از جمله شبکه حقانی برقرار کرده است. گروهی  که در پاکستان  در مناطق قبیله ای مجاور افغانستان مستقر است  در ظاهر با نیروهای ناتو مبارزه می کند. رهبری آنها را  سیرالعاداد حقانی، که همچنین معاون طالبان افغانستان است برعهده دارد .  گروهی که  مظنون و مسئول حملات خونین در افغانستان است. این گروه توسط پدر سیرا الدین حقانی، جلال الدین، فرمانده مجاهدین بود که با کمک ایالات متحده و پاکستان در دهه 1980 علیه ارتش شوروی در افغانستان جنگیدند .

. )https://humanite.fr/kaboul-recouverte-de-sang-par-les-talibans-649468.

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 635  راه توده -  19 بهمن ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت