راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ آینده

در افغانستان

میان طالبان و

القاعده و داعش

خبر گزاری روسیه امروز- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

 

دبیر کل سازمان ملل متحد، در جدید ترین سخنرانی خود اعلام کرد، تشکیلات القاعده و داعش در حال اتحاد با یکدیگر هستند. این دو گروه در سال های اخیر به علت ضعف داخلی، در صدد هستند تا در حد پائین ترین شاخه ها با هم همکاری کنند.

دبیر کل سازمان ملل با استناد به مدارک، می گوید وضعیت گروه های تند رو اسلامی، به نحو قابل توجهی رو به وخامت گذاشته شده است. از جمله  گروه های تروریستی داعش تا 90 در صد از منابع مالی خود را از دست داده اند، به همین مناسبت مجبور به ترک شهرها شدند. این گروه ها در سوریه، عراق و جنوب فیلیپین از مناطق استراتژیک اجبارا عقب نشینی کرده و متحمل خسارت سنگین شده اند.

بنا بر گفته دبیرکل سازمان ملل، تروریست ها توانستند طی سال های زیادی از منابع معدنی در کشورهای مختلف بهره گیری کنند و به منابع مالی قابل توجهی دست یابند اما با سرکوب آن ها در برخی از کشورها، طبیعتا منابع مالی خود را از دست دادند.

قبلا هشدارها و اخباری در رابطه با اتحاد عمل داعش و القاعده منتشر شده است. 18 آوریل سال گذشته ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق با استناد به منابع امنیتی این کشور گفت:« با نزدیک شدن پیروزی نیروهای ائتلاف در باز پس گیری موصل، البغدادی رهبر داعش با امین الظواهری، رهبر القاعده برای همکاری مذاکره کرده است». قابل توجه است که یک روز بعد از اظهارات ایاد علاوی سر لشگر جوزف مارتین، فرمانده نیروی زمینی آمریکا در عراق از مذاکره بین البغدادی و ظواهری اظهار بی اطلاعی کرد.

اواخر ماه آوریل سال گذشته، الکساندر بورتنیکوف رئیس سرویس امنیت روسیه در کنفرانس امنیتی که در مسکو بر پا شد گفت: « سرویس های اطلاعاتی روسیه از تلاش برای توافق داعش با دیگر گروه های رادیکال در افغانستان مطلع است. شواهد نشان می دهد پس از سرکوب باندهای تروریستی داعش در خاورمیانه، باقی مانده این گروه روانه افغانستان شده و در کنار القاعده قرار گرفته اند».

در همین رابطه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد زمانی که باند های تروریستی بمباران می شدند هشدار داده شد که این گروه ها با سلاح های پیشرفته ای که کشور های غربی در اختیار آن ها قرار داده اند، در حال فرار به افغانستان هستند.

روم سیلانتوف، مذهب شناس در گفتگو با روسیه امروز می گوید: « داعش یکی از شاخه های تکامل یافته القاعده است که از نظر ایدئولوژی اختلافی با یکدیگر ندارند. هر چند ممکن است برخی از فرماندهان، مناطق تصرف شده و یا پول بدست آمده را بین خود تقسیم کنند اما در مقابل « دشمنان» شانه به شانه یکدیگر می جنگند. سال 2014 باند های تروریستی داعش با اشغال برخی از شهرها، در خاورمیانه با جاه طلبی، خود را بالا تر از القاعده و پرچمدار« خلافت اسلامی در جهان» به حساب می آوردند حال با جمع شدن طومار« خلافت» در موصل و دیگر شهرهای عراق و سوریه، آن ها دست به سوی همکاری با القاعده دراز کرده اند».

سیلانتوف، در ادامه می گوید:« من نگرانی های دبیر کل سازمان ملل متحد را درک می کنم. باند های تروریستی داعش و القاعده می توانند به راحتی در مناطق تحت نفوذ خود به خرابکاری و یا عملیات تروریستی دست بزنند. ما باید اتحاد راهبردی و هدفمند آن ها را در نظر داشته باشیم».

شفیق پیشچف، رئیس هیات بین المللی اسلامی با تایید گفته های بالا می گوید: حوادث سوریه به روشنی نشان داد که گروه های تروریستی به راحتی می توانند از یک گروه تند رو، به گروه تند رو دیگری نقل مکان کنند. سازمان های تروریستی یک هدف مشترک را تعقیب می کنند: بر هم زدن نظم جهان. بنا بر این، مزدوران بنا بر برنامه هایی که در اختیار آن ها گذاشته شده است، می توانند یک روز به داعش و روز دیگر به جبهه النصرت و در شرایط دیگر، با القاعده عهد اخوت و دست برادری بدهند».

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در ژانویه 2016 اعلام کرد، گروه تروریستی القاعده در این کشور احیا شده است. به ویژه این گروه از نیمه دوم 2015 تعدادشان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

عمر نصار، مدیر مرکز مطالعات معاصر افغانستان در مصاحبه با روسیه امروز می گوید:« حضور القاعده و داعش خطر بزرگی برای امنیت افغانستان و گروه طالبان به شمار می آید. طالبان وجود القاعده و داعش را که از دیگر کشورها به افغانستان می آیند بر نخواهد تابید. آن ها نیروهای خارجی هستند که در آینده با طالبان خواهند جنگید و در صورت شکست گروه طالبان، تروریست ها بر افغانستان چیره خواهند شد.»

نصار، در ادامه گفت:«افغانستان در شرایط دشواری قرار دارد و همسایه های این کشور در به وجود آمدن دشواری های موجود نقش داشته اند. از طرفی قدرتمند شدن طالبان برای همسایه های این کشور خطر در پی خواهد داشت و ضعف آن نیز منجر به میدان دار شدن باند های تروریستی القاعده و داعش در افغانستان خواهد شد.

چگونه می توان به راه حلی برای ایجاد توازن و شکست تروریست ها در افغانستان دست یافت، هنوز کسی راه حلی ارائه نداده است.»

 

https://russian.rt.com/world/article/478276-oon-ugroza-terrorizm

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 636  راه توده -  26 بهمن ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت