راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین جانشین هند

در نپال می شود!

اومانیته - ترجمه جعفرپویا

 

 

 

رئیس جمهور جدید نپال از حزب کمونیست و حزب مارکسیست نپال که هرگز طرفداری خود از چین را پنهان نکرده میتواند توازن ژئوپلیتیکی شبه قاره هند را دگرگون کند. او بلافاصله پس از بدست گرفتن قدرت دستور ادامه احداث سدی را داد که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد.

هزینه این پروژه 2.5 میلیارد دلار تخمین زده میشود و می تواند 1200 مگاوات برق منطقه را تامین کند. شرکت چینی "گزوبا" هزینه این برنامه را پذیرفته است.

در همین رابطه رئیس جمهور نپال گفت: ممنوعیت های سیاسی با فشار شرکتهای رقیب به رها کردن این پروژه در گذشته خدمت  کرد اما برای ما انرژی آبی یک هدف اصلی است.

این پروژه روابط تجاری و اقتصادی نپال با چین را تقویت میکند. کشوری که بطور سنتی وابسته به هند بود. بعلاوه هدف دیگر این برنامه کاهش وابستگی تجاری، بویژه واردات تولیدات نفتی از هند است که بطور پیوسته رو به افزایش بود.

در سال 2015، 2016 هند به مدت 5 ماه برای تحمیل اصلاح قانون اساسی نپال مانع عبور هزاران کامیون سوخت به نپال شد. بدین ترتیب رئیس جمهور جدید (پرسادولی) درحال بستن قراردادهای تجاری و حمل و نقلی با چین است که  وابستگی نپال به بنادر هند را پایان میدهد.

چین همچنین قصد دارد تا راه آهن گینگهای (شمال غربی چین ) به تبت پایتخت نپال را احداث کند .  امروز کل رابطه نپال از جمله سنت فرستادن سربازان "تورخاها" در خدمت ارتش هند قطع شده است. ماه گذشته نپال درباره استفاده از اینترنت که از طریق هند تقویت می شد نیز تصمیم گرفت  وابستگی به اینترنت هند را خاتمه بخشد. آنها می خواهند وابستگی به هند را به حداقل برسانند.

نخست وزیر هند با احساس قطع روابط با نپال  بعد از پیروزی نیروهای چپ در انتخابات تا کنون سه  بار از مقامات نپال در خواست مذاکره کرده و وزیر امور خارجه را به تبت فرستاده است اما این در خواست ها تا کنون بی پاسخ مانده است.

گسترش مناسبات نپال با چین مشوق دیگر کشورهای منطقه نیز بوده است. مقامات جزیره "مالدیو" و سریلانکا نیز دست های دوستی  خود را بسوی سرمایه گذاران چینی دراز کرده اند.

  https://humanite.fr/asie-le-nepal-se-detache-peu-peu-de-linde-650868

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 638  راه توده -  10 اسفند ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت