راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتخابات بی رقیب

ریاست جمهوری

در مصر

اومانیته - جعفر پویا

 

  

انتخابات ریاست جمهوری مصر در پیش است. خیابان های قاهره مملو از زباله است اما ژنرال السیسی ترجیح میدهد رقبای انتخاباتی خود در انتخابات آینده را پاک کسازی کند. طی دوماه 5 نامزد ریاست جمهوری که 26 تا 28 مارس برگزار میشود اعلام انصراف کرده و به نفع السیسی کنار رفته اند. ژنرالی که در ماه ژوئیه سال 2013 علیه رئیس جمهور تحت حمایت اخوان المسلمین "مرسی" کودتا کرد و قدرت را بدست گرفت (و مانع اتحاد دولت اخوان المسلمین با دولت ترکیه شد. اتحادی که اگر حاصل شده بود، مصر نیز آلوده به جنگ در سوریه می شد. م)

در ماه نوامبر نخست وزیر سابق مصر "احمد شفیق" که چندین سال است در امارات متحده عربی تبعید است و یک رقیب جدی ژنرال السیسی در انتخابات ریاست جمهوری است نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد اما برای 24 ساعت پس از بازگشت به مصر در اوایل ماه دسامبر ناپدید شد. وی نخست وزیر حسنی مبارک بود که در تاریخ 2011 از مقام خود برکنار شد. احمد شفیق نیز پس از ظاهر شدن دوباره خروج خود را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد

در پایان ماه دسامبر سرهنگ احمد کونسوا که نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود به روش روشن تری انصراف خود را از شرکت در انتخابات به اتهام رفتارهای نامطلوبی که به نظام حاکم لطمه میزند به شش ماه زندان محکوم شد.

محمد السادات برادر زاده انورالسادات - رئیس جمهور مصر بعد از ناصر.م) که در سال 1981 ترور شد در 15 ژانویه در یک مصاحبه با روزنامه نگاران انصراف خود از شرکت درانتخابات را بدلیل نبود فضای آزاد انتخاباتی اعلام کرد.

روز سه شنبه ژنرال بازنشسته و فرمانده سابق نیروهای ارتش مصر "سامی عنان" نیزپس از آن که متهم به جعل اسناد محرمانه شد از نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد.

روز چهارشنبه خالد علی یکی از شخصیت های سیاسی و رهبر حزب سکولار "نان و آزادی" و وکیل سازمان حقوق بشر نیز انصراف خود از شرکت در انتخابات را اعلام کرد و گفت: متاسفم که نامزدی من در انتخابات با واکنش خشن نیروهای امنیتی و بی مسئولیتی مقامات روبرو شده است. او یگانه نامزد انتخابات بود که هیچ پیوندی با رژیم های سابق نداشت!

 

https://humanite.fr/egypte-grand-nettoyage-dal-sissi-avant-la-presidentielle-649394

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 634  راه توده -  12 بهمن ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت