راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

توقف امریکا

و کره شمالی

پشت مرز سیاسی

گرد آوری و تنظیم - آزاده اسفندیاری

 

به دنبال ملاقات ماه گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم چن بین، رهبر جمهوری دمکراتیک خلق کره در سنگاپور، روز های 6 و 7 ژولای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای ادامه مذاکرات بین مقامات دو کشور وارد پیونگ یانگ شد.

در همین رابطه وزارت امور خارجه کره شمالی نارضایتی خود را از مذاکرات طرفین طی اطلاعیه ای که در خبرگزاری رسمی این کشور منعکس شد بدین شرح بیان کرد:

« در مذاکرات پیونگ یانگ، مایک پمپئو، از پرداختن به هر گونه مسائل اساسی فی ما بین طفره رفت و از مقامات کشور ما به طور یک طرفه خواستار نابود کردن موشک ها و انهدام بمب های اتمی شد. در صورتی که دستور کار جلسه امضای ترک مخاصمه بین کره شمالی و آمریکا و صلح در شبه جزیره کره، برداشتن تحریم ها و انتقال باز مانده های اجساد سربازان آمریکایی به کشورشان که در جنگ کره کشته شده اند بود.

باید توجه داشت که تا به حال در مذاکرات گذشته اعتماد بین دو کشور نه تنها تقویت نشده است بلکه به یک مرحله خطر ناک نیز رسیده است».

در پایان اطلاعیه بر تعهد جمهوری دمکراتیک خلق کره بر قول های دونالد ترامپ به حل مسله صلح در شبه جزیره کره تاکید شده است.

مقامات وزارت امور خارجه آمریکا در جلسات خود از« غده سرطانی» جمهوری دمکراتیک خلق کره در جهان صحبت به میان می آورند و در مذاکرات از مقامات پیونگ یانگ خواهان انهدام موشکها و بمب های اتمی این کشور می باشند. مقامات کره شمالی نمی پذیرند که ایالات متحده آمریکا همه امکانات خود را جهت تحریم و محاصره اقتصادی و نظامی این کشور به کار گیرد و از رهبران آن خواهان تسلیم شدن باشد.

جمهوری دمکراتیک خلق کره، چه در مذاکرات دو جانبه با مقامات آمریکا و چه در اطلاعیه های رسمی بر روابط برابر حقوق خود بر اساس قوانین بین الملل و خواست های مردم این کشور، یعنی امضای قرارداد صلح، غیر اتمی شدن شبه جزیره کره و برداشتن تحریم های ایالات متحده تاکید داشته اند. در ازای بستن قرارداد چند جانبه و تضمین جهانی، کره شمالی آمادگی دارد تا به سهم خود قدم های جدی و اساسی بردارد.

یاد آوری می شود که وزیر امور خارجه آمریکا پس از مذاکرات با وزیر امور خارجه کره شمالی به توکیو رفت و با نخست وزیر ژاپن و وزیر امور خارجه کره جنوبی ملاقات کرد. پمپئو در توکیو از پیشرفت مذاکرات با وزیر امور خارجه کره شمالی صحبت کرد و گفت، مذاکرات روز 12 ژولای در مرز دو کره ادامه خواهد داشت.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 652  راه توده -  21 تیر ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت