راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بازسازی سوریه

با کمک چین،

روسیه و ایران

سایت راشا تودی - آزاده اسفندیاری

 

هشتمین نشست انجمن همکاری های تجاری و اقتصادی جمهوری خلق چین و کشورهای عرب با حضور نمایندگانی از کشورهای خاورمیانه و آفریقایی در پکن برگزار شد. چین به شرکای خود پیشنهاد همکاری های بیشتر در زمینه های اقتصادی و گردش مالی متقابل و توسعه برنامه های زیر بنایی را ارائه داد.

کارشناسان بر این نظر هستند که بحران بازرگانی به وجود آمده بین پکن و واشنگتن عامل مهمی است تا جمهوری خلق چین، ارتباط خود را با مناطق مورد نظر گسترش دهد.

در مراسم افتتاحیه اجلاسیه، سی جی پینگ، رهبر حزب کمونیست و رئیس جمهور چین اولین هدف همکاری های متقابل را ایجاد صلح در منطقه خاورمیانه عنوان کرد. علاوه بر شرکت دیپلمات ها و مقامات 21 کشور، احمد ابوالقیت، دبیر کل اتحادیه عرب نیز در این اجلاسیه حضور داشت. رئیس جمهور چین در ادامه سخنرانی خود اضافه کرد: دلائل و زمینه های فراوانی برای گفتگوی تمدن ها بین جمهوری خلق چین و کشورهای عربی وجود دارد. پکن آمادگی دارد تا در یک همکاری وسیع جهت ایجاد زیر ساخت ها، ساخت بنادر، جاده سازی، ایجاد راه آهن همکاری کند.

جمهوری خلق چین برای کمک به حل مشکلات مردم فلسطین یک وام 5 میلیون دلاری و 90 میلیون دلار نیز برای باز سازی سوریه و کمک به اردن، لبنان و یمن اختصاص داده است. در نهایت چین مبلغ 20 میلیارد دلار به بازسازی اقتصادی کشورهایی که در سال های اخیر درگیر جنگ و تخریب ساختاری قرار داشته اند در نظر گرفته است.

کارشناسان بر این عقیده هستند که گسترش حضور چین در خاورمیانه تفاوت اساسی با سیاست های واشنگتن در منطقه دارد و در نهایت منجر به پیچیده شدن روابط دو کشور امریکا و چین خواهد شد. خصوصا در شرایطی که دونالد ترامپ محدودیت های زیادی را برای ورود کالاهای چینی اعمال کرده است. هر چند چین نیز در ارتباط با واردات آمریکا اقدام مشابهی را انجام داده است.

پکن تلاش کرد تا با مذاکره با واشنگتن برخی امتیازها را برای کاخ سفید در نظر بگیرد. به عنوان مثال قرار شد از اول ماه ژانویه 2018 واردات نفت از آمریکا را به چهار برابر افزایش دهد اما با به بوجود آمدن اختلافات تجاری بین دو کشور، آمریکا از افزایش فروش نفت به چین خود داری کرد.

کارشناسان خبرگزاری "راشا تودی" بر این نظر هستند که گسترش روابط همه جانبه  پکن با کشورهای عربی، واکنش به اقدامات سخت گیرانه واشنگتن نسبت به جمهوری خلق چین است.

الکساندر لوکین، رئیس روابط بین الملل دانشکده اقتصاد روسیه می گوید: «توسعه روابط چین با جهان عرب و خاورمیانه یک استثنا نیست بلکه دور خیزی است همه جانبه و جهانی که از سال ها پیش از طرف این کشور برنامه ریزی شده است. ضمن این که بازار خاورمیانه میدان وسیعی برای تولیدات چین خواهد بود.

جمهوری خلق چین با داشتن ذخایر عظیم ارزی، مجال خواهد یافت تا خارج از مرز های خود با آرامش خاطر سرمایه گذاری کند. هر چند جنگ تجاری آمریکا با چین به این روند سرعت بخشیده است».

به عقیده کارشناسان سیاسی، حضور پر رنگ جمهوری خلق چین در خاورمیانه و کشور های عربی، در راستای سیاست روسیه نیز می باشد. چین و روسیه طی سال های گذشته همکاری های سیاسی، اقتصادی، نظامی و بازرگانی وسیعی با یکدیگر داشته اند و متقابلا حضور چین در منطقه می تواند تاثیر مثبت برای دو کشور داشته باشد.

 به عنوان مثال روسیه در حال حاضر نقش تعین کننده ای در ثبات سیاسی و نظامی جمهوری عربی سوریه دارد. به همین ترتیب در سال 2016 مقامات سوریه الویت باز سازی این کشور را به شرکت های روسی پیشنهاد داده اند. کارشناسان روسی در زمینه های مختلف از جمله زمین شناسی و اکتشاف نفت و گاز در حال تحقیق می باشند. با این حال بازسازی اقتصادی سوریه نیاز مبرم به کمک های بین المللی دارد. جمهوری خلق چین به نوبه خود سرمایه گذاری خود را در این کشور بطور روز افزون گسترش داده و در حال حاضر 80 درصد ارتباط تجاری سوریه با جمهوری خلق چین می باشد.

سال گذشته چین برای ترمیم زیر ساخت های صنعتی سوریه، برای ساخت یک پارک صنعتی مبلغ 2 میلیارد دلار را اختصاص داد. در اجرای این پروژه 150 شرکت چینی تا به حال فعالیت خود را آغاز کرده اند.

الکساندر کیشناک، سفیر روسیه در سوریه اخیرا اعلام کرده است که برای روسیه قابل تایید است که کمک های خارجی به سوریه سرازیر شود. جمهوری عربی سوریه در حال حاضر، برای احیای زیر ساخت های اقتصادی خود، روسیه، جمهوری خلق چین و ایران را در کنار خود دارد.

قبلا جمهوری خلق چین برنامه«یک محور- یک گزینه» ( باز گشایی و توسعه جاده ابریشم) را طراحی کرد تا این کشور را به اروپا از مسیر افغانستان، خاور میانه، ایران، عراق و ترکیه متصل کند. در عین حال، طرح های بلند پروازانه سیاسی و نظامی چین راه رسیدن به آفریقا را نیز در بر خواهد داشت.

لوکین، دورخیز جمهوری خلق چین برای گسترش روابط خود با منطقه خاورمیانه و کشورهای عربی را اینگونه شرح می دهد: « در این مناطق راه های دریایی استراتژیک وجود دارد که اصطلاحا«رشته مروارید» نامیده می شود. یعنی شبکه اتصال اقتصادی اقیانوس هند به کشورهای مورد نظر. خواه نا خواه ادامه روابط اقتصادی به روابط سیاسی و نظامی فرا خواهد روئید که با منافع ژئو پلیتیک جمهوری خلق چین در رابطه تنگا تنگ می باشد. وجود پایگاه نظامی جمهوری خلق چین در جیبوتی دلیلی است بر این مدعا. انگیزه سرمایه گذاری های چین در دیگر کشورها را باید در اهداف مورد اشاره در بالا جستجو کرد».

 https://russian.rt.com/world/article/535088-kitay-arabskiy-mir-vashington

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 653  راه توده -  28 تیر ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت