راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تلاش امریکا برای

تخریب مناسبات

 قزاقستان و روسیه

"کیوان خسروی"

 

 روزنامه روسی « کومرسانت» درباره تلاش امریکا برای تیره ساختن مناسبات قزاقستان و روسیه مطلبی منتشر کرده که تمرکز آن روی دریای خزر است. این نشریه می نویسد:

«مناقشات» میان روسیه و شرکای آن در سازمان امنیت جمعی بر سر استقرار نیروهای نظامی امریکا در بنادر دریای خزر (قزاقستان) زیاد شده است. سخن درباره تلاشهای مسکو جهت تدوین یک سیاست خارجی و دفاعی هماهنگ در کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است که امریکا درحال کارشکنی در تداوم آنست.

پس از تشدید روابط روسیه و آمریکا در سال 2014 بر سر پیوستن کریمه به روسیه و استقلال دونباس در شرق اوکرائین همکاری نظامی مسکو با واشنگتن در منطقه مورد بحث قطع شد. بدنبال متهم شدن پاکستان توسط ترامپ به «حمایت از تروریسم» ایالات متحده آمریکا شروع به جستجوی راه های  جدید دسترسی به افغانستان کرد. درجریان این تلاش ناگهان دادگاهی در بلژیک 22 میلیارد دلار صندوق ملی قزاقستان که ذخیره در آمد صادرات منابع نفتی آن کشور بود را توقیف کرد. سایت بنیاد استراتژیک فرهنگ در همین زمینه می نویسد:

مبلغ توقیف شده تقریبا معادل یک پنجم تولید ناخالص داخلی قزاقستان بود. علاوه براین در سوئد سهام قزاقستان در 33 شرکت دولتی آن کشور بلوکه شد. این رقم بسیار بیشتر از دادخواست تاجر مولداوی بود که دعوا را مطرح کرده بود. این تاجر پیشتر یک میدان گازی را در غرب قزاقستان در اختیار داشت و حالا خواهان خسارت 4 میلیارد دلاری است اما رقمی که در سوئد بلوکه شده بسیار بیش از 4 میلیارد دلار است.

ماجرا در جریان دیدار ماه ژانویه نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان از واشنگتن وارد مرحله تازه ای شد. پس از این سفر یک چهارم مبلغ توقیف شده لغو شد و در برابر نظربایف حامی نقش امریکا برای مقابله با تروریسم در افغانستان شد. علاوه براین، طرفین توافقنامه حمل و نقل محمولات آمریکایی ها  از طریق قزاقستان را امضاء کردند، که برای این امراستفاده از بنادر دریای خزر "آقتاو" و "غوریق" در نظر گرفته شد.

روسیه از این توافق استقبال نکرد. برای روسیه ایده ترانزیت محمولات نظامی آمریکایی  در نزدیکی مرزهای روسیه، از طریق جمهوری که در آن چندین واحد نظامی روسیه مستقر هستند، نمی توانست خوشایند باشد. امریکا تلاش کرد تا قزاقستان را از روسیه جدا کند. در همین چارچوب قزاقستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد به گزینه روسی قطعنامه درباره جنگ سوریه رای نداد. نه تنها این، بلکه امریکا با لغو ویزای سفر اتباع قزاقستان به امریکا با هدف کارشکنی در کار کنفرانس آستانه برای صلح در سوریه گامی دیگر برای جدائی قزاقستان از روسیه برداشت.

تیرگی رابطه میان روسیه و قزاقستان میتواند به رشد ناسیونالیزم قزاق ها علیه روسیه بیانجامد و در دراز مدت روابط تاریخی دو کشور را سخت تیره سازد. درحالیکه سیاست روسیه حفظ دوستی و حتی پیوند با قزاقستان است و از جمله انگیزه های تبدیل شهر "آستانه" قزاقستان به مرکز مذاکرات صلح سوریه ادامه همین سیاست بوده است.

روسیه معتقد است که واگذاری بنادر دریای خزر و زیرساخت های راه آهن قزاقستان به آمریکایی ها، با روح اجلاس سازمان همکاری شانگهای مطابقت ندارد. رسانه هائی در قزاقستان در خدمت اهداف سیاسی امریکا قرار گرفته اند و منتقد پیوستن کریمه به روسیه شده اند و در توجیه نزدیکی به امریکا می نویسند که "قزاقستان نباید بخاطر روسیه با جهان قهر کند!"

در برابر، رسانه های روسیه می نویسند که فعالیت پنتاگون در قزاقستان زیر سرپوش آزمایشگاه بیولوژیکی- بیش از هرچیز مردم قزاقستان و نه کس دیگری را تهدید می کند.

 

 

تلگرام راه توده:

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 653  راه توده -  28 تیر ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت