راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کلمبیا

صلح نا ممکن

درکشوری گرفتار

مافیای مواد مخدر

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

درست یک سال پیش نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) پس از امضای پیمان روند صلح تاریخی با حکومت، سلاح های خود را زمین گذاشتند و به مبارزه مسلحانه خود که مدت 60 سال طول کشید پایان دادند، اما هنوز  کلمبیا در روند صلح ناکام است. امروز ما شاهد بازسازی ناخوشایند جنگ در کلمبیا هستیم و بار دیگر روند صلح و آینده کشور را به خطر می اندازد.  کشوری که در آن همچنان مافیای مواد مخدر حکومت می کند.

کشتار رهبران اجتماعی و مدافعان حقوق بشر زنگ خطر جدی و نگران  کنند برای آینده کلمبیا است. 385 نفر از ژانویه سال 2016 و 119 نفر از رهبران و نیروهای مترقی در نیمه اول سال جاری در کلمبیا به قتل رسیده اند. پس از قتل عام 7 دهقان پس از شکنجه در منطقه "کوکا" در جنوب کشور  و کشتن  8 رهبر اجتماعی، اکنون وضعیت در منطقه بسیار خطرناک است. پشت هر قتلی پرونده هایی مخفی است. به عنوان مثال، "لوئیس باریوس" رئیس کمیته عملیات جمعی در شمال که وضعیت بهداشت بد و تجدید قاچاق مواد مخدر را افشاء و محکوم کرد و یا  "انا ماریا کورتس" رهبر کمپین  کاندیدای اخیر نیروهای چپ "گوستاو ویترو"  برای منطقه "آنتیوویا" و غیره ... 

اگر چه شناسائی عاملین این قتل ها بسیار دشوار است، اما دولت با تاخیر تحقیقات جدی خود را آغاز کرده است. در اغلب موارد قربانیان شدیدا مورد اذیت و آزار و تهدید لفظی و فیزیکی  قرار گرفته بودند. اخیرا یک بیانه از طرف گروه راستگرای افراطی "اگیلاس نگراس" منتشر شد. در این بیانیه این گروه مبارزه خود را علیه اعضای سازمانهای اجتماعی مردمی که برای صلح فعالیت میکنند و چهره های سیاسی چپ که با نیروهای "فارک" و رهبران اجتماعی ارتباط دارند در سراسر کلمبیا اعلام کرد. این سئوال اکنون مطرح است که این خشونتها از کجا ریشه می گیرد؟ در واقع  در دوران جنگ سرد و مبارزه با کمونیسم رئیس جمهور آن زمان "گیلرمو لئون والنسیا" فرمان 3389 را تصویب کرد و اجازه تقویت قدرت پلیس و مسلح کردن گروهائی را به بهانه "دفاع ملی" دراختیار دولت قرار داد. بدین ترتیب ریشه های یک ایدئولوژی ضد کمونیست به شکل امریکائی رشد کرد. با تقویت روابط صمیمانه میان نیروهای فرا ملی و پلیس و ارتش یک رژِیم کاملا نظامی شکل گرفت.  امروز دولت کلمبیا با تصویب قانون جنجالی "عدالت و صلح" مبارزه با نیروهای افراطی راستگرا را اعلام کرده است اما اقدامات سرکوبگرانه به زبان "پاکسازی اجتماعی" همچنان ادامه دارد. برای مقابله بطور موثر در برابر پارامیلیتاریسم دولت باید به اشتباهات خود اعتراف کند و مقابله با هیولائی که خود بوجودآورده را آغاز کند.

این استراتژی جنگ طلبانه اگر از پشتیبانی احزاب راستگرا و حمایت امریکا برخوردار نبود نمی توانست پیش رود. با پیروزی اخیر "ایوان دوک" در انتخابات ریاست جمهوری 17 ژوئن این استراتژی تغییر خواهد کرد؟ شخصی که خود آلوده به جنایات و همچنین مجرم در قاچاق مواد مخدر است. برای خروج از خشونت ها نیاز به یک مقاومت گسترده ملی و بین المللی و همچنین اتخاذ یک سیاست مشخص و اقدامات امنیتی شدید ضروری است. دولت به جای بکار بردن واژه های گوناگون  باید اقدامات موثر امنیتی را آغاز کند و از حقوق مردم دفاع کند. به این ترتیب همبستگی متلاشی شده  تقویت خواهد شد و به نسل آینده امکان میدهد آینده خود را تغیر دهند!

 

 .https://www.humanite.fr/ce-que-lon-assassine-en-colombie-658273

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 654  راه توده -  4 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت