راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

داعش

در سوریه و عراق

جان تازه گرفته!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

  

برخلاف آنچه گفته میشود، عملیات داعش همچنان در سوریه مانند  لیبی ادامه دارد. جهادگرایان در جنوب سوریه - منطقه ای که اکثریت جمعیت آن را دروزی ها تشکیل میدهند و تاکنون قربانی جنگ نبوده اند مستقرشده اند.

حمله به چند روستا در استان "سوئیدا" که کاملا  تحت کنترل دولت مرکزی بود آغاز شد. جهادگرایان  همچنین در منطقه بیابانی شمال شرقی این منطقه حضور دارند. به گفته رسانه های رسمی سوریه  ارتش ضد حمله خود را برای دفع جهادگرایان آغاز کرده است. نیروهای هوائی سوریه گروههای افراطی را هدف قرار دادند. تاکنون در عملیات داعش در این منطقه 250 نفر کشته شده اند که 135 نفر آنها غیر نظامی و بقیه مبارزان طرفدار دولت از روستائیان منطقه بوده اند. روستائیانی که از خانه و کاشانه خود دفاع کردند.

برآورد میشود پس از ضد حمله ارتش سوریه دست کم 45 نفر از جهاد گرایان کشته شدند. بشار اسد  در دیدار خود با فرستاده ویژه روسیه الکساندرلاورنتیف گفت: "جنایات جدید داعش نشان میدهد که کشورهائی که از تروریسم حمایت میکنند سعی در احیای سازمان های تروریستی برای بهره گیری و چانه زنی در مذاکرات صلح برای رسیدن به اهداف سیاسی خود را دارند، اما این تلاشها  با شکست مواجه خواهد شد " .

هماهنگ کننده کمک های بشر دوستانه سازمان ملل متحد در سوریه گفت: سازمان ملل متحد حملات به غیر نظامیان در سوئیدا را محکوم میکند. از سوی دیگر وزارت امور خارجه روسیه واکنش نشان داد و اعلام کرد "این اقدام جنایتکارانه (دولت اسلامی) داعش نیاز به هماهنگی و تلاش های بین المللی برای ریشه کن کردن تروریسم جهانی در خاک سوریه را ثابت می کند."

باید توجه داشت که این حملات تصادفی نیست. دمشق میخواهد بطور کامل کنترل ولایات در قونیترا که بیش از 90 در صد آن توسط دولت کنترل میشود را بدست آورد. بنابر گزارش خبرگزاری سانا  هدف حملات در سوئیدا کاهش فشار نظامی دولت علیه آخرین جهادگرایان است که ولایت "درا" را نابود کرده اند.

در جنوب غربی این استان گروههای افراطی وابسته به داعش  یک منطقه را کنترل میکنند که اخیرا با حملات هوائی سوریه و روسیه روبرو شده است.

چندین هفته است که داعش تلاش می کند نیروهای خود را بار دیگر متشکل کند.

بسیاری از نیروهای آنها از زیر بمباران گریخته و خود را به دره فرات رسانده اند. این عقب نشینی به فرات ممکن نشد مگر به دلیل عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه که منطقه ای امن برای داعش فراهم ساخت. این منطقه قبلا در تسلط نیروهای کرد سوری بود که ارتش ترکیه به آنها حمله کرده و از منطقه دور ساخت.

 

در عراق نیز بمباران های هوائی و حضور سربازان سرحدی ترکیه علیه حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و پایگاه آنها در کوه قندیل (کردستان عراق ) دفاع  کردها را در برابر داعش تضعیف کرده و به نیروهای داعش اجازه داد به سادگی در منطقه مستقر شوند تا به عملیات خود ادامه بدهند  و نیروهای عراق را مورد حمله قرار دهند و بخشی از قلمرو خود را در منطقه باز پس بگیرند.

حامیان داعش می کوشند مناطق در اختیار خود را وسعت بخشند تا در مذاکرات صلح بتوانند از موضع برتری گفتگو کنند!

 

. https://www.humanite.fr/syrie-daech-renait-de-ses-cendres-et-ce-nest-pas-un-hasard-658567

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 655  راه توده -  11 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت