راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ و صلح

ایران و امریکا

به موئی بند است!

منبع: آر.تی

برگردان و تلخیص: فروزنده فرزاد

 

 

هفته ی گذشته یکی از رسانه های استرالیا گزارشی منتشر کرد و در آن مدعی شد دولت ترامپ آماده ی بمباران تاسیسات اتمی ایران در ماه آینده ی میلادی است و احتمالا دولت استرالیا نیز در شناسایی برخی اهداف به ایالات متحده کمک میکند. در این گزارش از برخی مقام های بلندپایه ی دولت استرالیا بعنوان منبع خبری نام برده شده است. این گزارش اندک زمانی پس از دیدار هفته ی پیش جیمز متیس و مایک پومپئو وزرای دفاع و خارجه ی آمریکا با همتایان استرالیایی شان در حاشیه ی گفتگوهای سالانه ی وزرای دو کشور در کالیفرنیا منتشر شد.

متیس پس از انتشار این گزارش آنرا «فانتزی» خواند. نخست وزیر استرالیا نیز آنرا گمانه زنی دانست و گفت «هیچ دلیلی» برای آن وجود ندارد. و حتی خود ترامپ هم گفت: «من آمریکا را از یک توافق بد خارج کردم ... ما آماده ایم برای یک توافق تازه...»

بالاخره معلوم نشد این گزارش واقعی است یا غیر واقعی و یا یک جنگ روانی؟ گمانه زنی است یا بازی ترامپ برای یک توافق جدید؟

واقعیت اینست که حتی فردا را نمیتوان پیش بینی کرد چه برسد به یک هفته یا یک ماه دیگر. آنچه میدانیم اینست که ترامپ یکجانبه از برجام خارج شد و از کشورهای وارد کننده ی نفت از ایران خواسته تا ۴ نوامبر خرید نفت را به صفر برسانند و به دنبال جایگزینی برای نفت ایران باشند. اروپا هم برای خنثی کردن تحریم های یکجانبه ی آمریکا کار چندانی از پیش نخواهد برد.

از آن سو ایران واکنشی تهدید آمیز از خود نشان داد و گفت که تنگه ی هرمز را می بندد، امری که بی تردید حتی اگر گذرا باشد، بازارهای مالی جهانی را متلاطم خواهد کرد. سی.ان.ان گزارش کرده است که ایالات متحده در حال بررسی گزینه های نظامی برای باز نگه داشتن تنگه ی هرمز است و به احتمال زیاد با همپیمانان منطقه یی خود مثل عربستان سعودی اینکار را انجام میدهد. (درگیری و جنگ میان ایران و عربستان یک احتمال است بویژه با توجه به عقد بزرگترین قرارداد امریکا برای فروش سلاح به سعودیها م.)

احتمالا حمله ی نظامی به ایران یکی از گزینه های مورد بررسی آمریکا است. گماردن فرد بدنامی مثل جان بولتن به سمت مشاور امنیت ملی خود از بالا بودن چنین احتمالی حکایت دارد. سالها پیش بولتن در مقاله یی در نیویورک تایمز نوشت: «برای مهار ایران، ایران را بمباران کنید! » افزون بر این آمریکا در تلاش برای احیای ناتوی عربی برای تشکیل جبهه یی از کشورهای عربی در برابر ایران است.

اما مهم تر از همه اجلاس اخیر بریکس بود که بحث پذیرفتن ایران به عضویت این گروه در کنار  برزیل، روسیه، هند، چین  و آفریقای جنوبی مطرح شد. به باور کشورهای بریکس حمله به ایران همه ی آنچه این گروه در تلاش برای رسیدن به آن است را به مخاطره می اندازد. ایران، هر چند که با تحریم های سختی روبرو است، اما همچنان میتواند متحدانی را با خود همراه کند.

شاید جنگ با ایران نشدنی بنماید وعواقب غیر قابل تصوری داشته باشد اما همه ی مقدمات چنین جنگی در برابر چشمان ما و سکوت کامل رسانه های جمعی در حال شکل گیری است. جدای از اینکه یک حمله ی موشکی بزودی رخ بدهد یا نه بی گمان چندی است که جنگ واشنگتن با ایران بشیوه های گوناگون آغاز شده و تا زمانی که آمریکا بطور مستقیم یا غیر مستقیم به هدف خود یعنی سرنگونی حکومت ایران نرسیده ادامه می یابد.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 655  راه توده -  11 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت