راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

جنگ نفس گیر

"یوان" و "دلار"

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

استفاده از یوان (واحد پول چین) به عنوان ذخایر ارزی  در بازار تجاری چهارده کشور افریقائی در حال مطالعه است. با وجود آنکه ارزش یوان نسبت به دلار همچنان محدود است اما اعتبار آن در سطح بین المللی همواره در حال رشد است. آیا یوان در یک روند طولانی جایگزین دلار خواهد شد؟

(پیشنهادی که در اجلاس پیمان شانگهای در همین هفته در چین مطرح شد- م)

راه هنوز طولانی است زیرا  63.2 در صد ذخایر ارز خارجی بانک مرکزی جهانی به دلار و 20 در صد به یورو  و 1.1 در صد معاملات با یوان صورت میگیرد. اکنون  60 کشور و یا منطقه از یوان به عنوان ذخیره ارزی استفاده میکنند، در نتیجه هژمونی ارز امریکای شمالی یعنی دلار را به چالش میکشاند. اکنون نمایندگان بانک های مرکزی 14 کشور افریقائی و بانک توسعه افریقا و رهبران سیاسی در "زیمبابوه" برای مطالعه امکان استفاده از یوان به عنوان یکی از ذخایر ارز  خارجی بررسی ها را آغاز کرده اند. هم اکنون کشورهای افریقای جنوبی و نیجریا از واحد پول چین به عنوان یک ارز خارجی در معاملات تجاری خود با چین استفاده می کنند. آنگولا، بوتسوانا  بوروندی، کنیا، لسوتو، مالاری، موزامبیک، نامیبیا، روندا، سوازیلند، تانزانیا، اوگاندا، زامبیا و زیمبابوه کشورهائی هستند که از وام های دراز مدت و کمک های مالی چین برای توسعه اقتصادی و تجاری استفاده می کنند. از لحاظ اقتصادی منطقی است که در این کشورها واحد پول چین جایگزین دلار شود. گلادی  سیوالا  جاداگو ( Gladys Siwela-Jadagu) میگوید:

چین بزرگترین شریک تجاری بیش از 130 کشور جهان است. چالش اصلی برای کشورهای افریقائی این مسئله است که چگونه از ساختار جدید تجاری بین المللی خود استفاده کنند. بانک مرکزی اروپا (ب .  ث . او)، همچنین موسسه مالی قاره اروپا نیز ابراز تمایل کرده اند که یوان تبدیل به یکی از ذخایر ارزی بین المللی شود و اعلام کردند که بانکهای فرانسه و بانک آلمان با این تصمیم موافق هستند. این تصمیمات تا کنون از وزنه کمی برخوردار است، اما از بعد سیاسی و واکنش سیاسی آن قوی است. بین المللی کردن پول چین در واقع یک حرکت پیوسته از زمان شناخت آن توسط صندوق بین المللی پول (اف ام ای) در سال 2016 است. با این تحولات جدید، دونالد ترامپ ممکن است چین را متهم به "دستکاری" برای کاهش ارزش یوان برای حمایت از صادرات خود کند این درحالی است که قیمت مرجع یوان در بازار تجاری تثبیت شده است.

بانک فدرال ایالات متحده در دهه گذشته تلاش کرد که بدهی عمومی خود را کنترل کند تا از خطر  مجدد یک حباب مالی جدید اجتناب کند، در مقابل ایالات متحده اکنون با کاهش فاحش حجم صادرات تجاری عظیم خود و تسریع کسری بودجه مواجه است. چین قصد دارد امکانات مالی را برای شرکای تجاری خود فراهم کند و مازاد محصولات صادراتی خود را تضمین کند. این یکی از اهداف پروژه  جدید جاده ابریشم است. در طول بحران 2008، آسیا تحت تاثیر شوک مالی نه به دلیل کاهش تقاضا در بازار بلکه به دلیل انجماد تامین مالی دلار در تجارت بین المللی مواجه شد و به همین دلیل چین قصد دارد و تلاش میکند که تجارت بین المللی را به یوان وابسته و متصل کند. پایان هژمونی دلار صرفا یک اعتبار برای پکن نیست زیرا چین اولین وارد کننده نفت و سنگ های معدنی از جمله بوکسیت و آلومینیوم در جهان است. چین در نهایت قصد دارد واحد پول خود را جایگزین دلار در بیشتر معاملات تجاری- کالائی کند. بورس انرژی بین المللی شانگهای در اواخر ماه مارس (پیترو یوان) را راه انداخت و آغاز کرد و اکنون پکن تلاش میکند عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده نفت را متقاعد کند که نفت خود را به یوان به عنوان یک ارز بین المللی معامله کند. اگر عربستان سعودی این تغییر و تحول را بپذیرد دیگر کشورهای جهان به هیجان افتاده و بیدار می شوند. بدین ترتیب پکن نیز به دنبال بهره برداری از وضعیت جهانی است و بعد از خروج امریکا از معامله هسته ای با ایران پکن سعی دارد ایران را متقاعد کند تا نفت را به یوان از به چین بفروشد.

 

.https://www.humanite.fr/chine-loffensive-internationale-du-yuan-656081

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 648  راه توده -  24 خرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت