راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

درس هائی

که باید از رهبری

کره شمالی گرفت

 

 

 دیدار این هفته رهبران کره شمالی و امریکا فعلا به دورانی از رویارویی‌های لفظی بین این دو کشور خاتمه داده است. تهدیدهای اتمی کره شمالی می‌توانست به یک رویارویی منجر شود که مورد نظر ترامپ هم بود و عملا همه کشورهای آن منطقه شامل کره جنوبی، چین و حتی ژاپن را به دورانی از خطر جنگ و بی‌ثباتی وارد می‌کرد که بسود امریکا تمام می‌شد. به این ترتیب حرکت کره شمالی برای صلح توانست امریکا را خلع سلاح کند و نظر مثبت افکار عمومی منطقه را بسوی خود جلب کند. چنانکه تصمیم چند هفته پیش ترامپ برای تاخیر در دیدار با رهبر کره شمالی بیشترین انزجار و مخالفت را در میان مردم و رهبران کره جنوبی بوجود آورد.

از آغاز این بحران دو دیدگاه در ایران وجود داشت. دیدگاه اول که امثال روزنامه "کیهان" و جناح راست حاکمیت هوادار آن بودند معرفی کردن کره شمالی به عنوان یک الگوی "مقاومت" به رهبری ایران بود. آنها مدعی بودند که مقاومت و رویارویی کره شمالی دربرابر امریکا ناشی از تصمیم شجاعانه یک فرد، یعنی رهبر آن کشور است و نه ناشی از ساختار و توانایی‌های یک نظام. آنها به مردم نمی‌گفتند که اگر کره شمالی می‌گوید من از تحریم نمی‌ترسم ناشی از آن است که کشوری است که همه کالاهای خود را در داخل تولید می‌کند و بیشتر مشکل تامین مواد خام دارد تا واردات کالاهای ساخته شده. به این نکته هم توجه نمی‌کردند که در کره شمالی تحصیل و بهداشت و آموزش و پرورش و ورزش و مسکن رایگان است و بیکار و معتاد و گرسنه در کنار خیابان‌های آن وول نمی‌خورد و بنابراین حدی از انسجام داخلی و اعتماد میان مردم و حکومت وجود دارد. به این مسئله هم بی‌توجه بودند که در کره شمالی یک قشر فاسد حکومتی که نانش در ستیز با دیگران باشد وجود ندارد. بنابراین سیاستی که رهبری کره شمالی در پیش گرفته بود از یک طرف متکی به امکانات داخلی آن بود و غرب می‌دانست که آن کشور قادر به مقاومت دربرابر تهدیدها و تحریم‌های غرب است، از سوی دیگر متکی به حکومتی بود که هر لحظه می‌توانست سیاست خود را تغییر دهد. روزنامه کیهان می‌گفت ما در کشوری که فقر و فساد و فلاکت سراپای آن را گرفته و مردم از حاکمیت نفرت دارند و یک ماه واقعا تحریممان کنند نان برای خوردن هم نداریم و در رهبری مان هر گروهی ساز خود را می‌زند و یک گروه نانشان در ستیز با روسیه و چین است و یک گروه در ستیز با اروپا و امریکا، کشور ما، با این شرایط، همان سیاست رهبری کره شمالی را دنبال کند.

سوی دیگر این مجموعه گروه‌هایی بودند که خود را اصلاح طلب می‌دانند. آنها هم بدون توجه و اشاره به این عوامل می‌کوشیدند از کره شمالی که تا سه دهه پیش، پیشرفته ترین و مرفه ترین کشور آن منطقه پس از ژاپن بود، تصویر کشوری فقیر و بدبخت و فلکزده و از رهبری آن مشتی دیوانه را به مردم انتقال دهند. داستانهایی نظیر اینکه رهبر کره شمالی شوهر عمه خود را کشته و بعد آن را تکه تکه کرده و به همراه سوپ خورده به عنوان "خبر" به خورد مردم ایران داده می‌شد! ضمن اینکه چون معتقدند و تبلیغ می‌کنند که هر کشوری که مردم در آن گرسنه و معتاد نباشند یا بهداشت و آموزش رایگان داشته باشد حتما باید فقیر و فلکزده باشد و بقول خودشان "تقسیم فقر" کند پس کره شمالی هم حتما باید همینطوری باشد. آنها هم مانند "کیهان" دوست نداشتند و ندارند اصل مطلب را ببینند، یعنی دلایلی که به آن کشور اجازه مقاومت و رویارویی می‌دهد و در عین حال عواملی که امکان می‌دهد هر لحظه بتواند در سیاست‌های خود چرخش کند.

بنابراین نه سیاست دیروز کره شمالی و نه امروز آن هیچکدام جدا از واقعیت داخلی و توانایی‌ها و امکان‌ها و تنگناهای آن کشور نیست که نه در ایران قابل تقلید و ستایش است و نه نیازی به شیطانی کردن آن وجود دارد. ما در راه توده در گذشته هرگز در دام این دو نگاه نیفتادیم، ضمن اینکه به کسانی هم که از موضع "چپ" به مذاکره میان ایران و امریکا انتقاد می‌کردند بارها و بارها گفتیم و تکرار کردیم و می‌کنیم که مذاکره با امریکا یا هر کشور دیگری به معنای تسلیم دربرابر آن نیست، همانطور که عدم مذاکره به معنای مقاومت نیست. بیشتر کسانی که در ایران از عدم مذاکره با امریکا سخن می‌گویند نه اینکه واقعا می‌خواهند با امریکا مبارزه کنند، بلکه می‌خواهند کارت مذاکره با امریکا را برای خود و حکومت و کودتای خود نگه دارند و بگویند فقط وقتی حکومت به طور کامل در دست ما قرار گیرد اجازه می‌دهیم با امریکا مذاکره شود.

مذاکره و گفتگو خود یکی از ابزارهای مبارزه بسود منافع ملی یک کشور می‌تواند باشد. همانطور که مذاکراتی که به تدوین سند معروف به برجام منجر شد بسود منافع کشور ما بود و توانست هم خطرهای نظامی و هم فشارهای اقتصادی را بر روی کشور ما کاهش دهد. امروز هم از تجربه مذاکره میان رهبران کره شمالی و امریکا می‌توان و باید برای رسیدن به همین نتیجه بهره گرفت.

 

تلگرام راه توده:

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 648  راه توده -  24 خرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت