راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

لولا از زندان

نامزد انتخابات شد

زندانی محبوبی

با 87 در صد

رای مردم برزیل

اومانیته - جعفر پویا

 

 

"لولا" رئیس جمهور اسبق برزیل که زندانی شده از پشت دیوارهای زندان اعلام کرد که در انتخابات آینده آن کشور شرکت می کند.

او اعلام کرد: من در انتخابات شرکت میکنم، من میخواهم بدانم تا چه زمانی میتوانند مرا زندانی کنند، برای دمکراسی هیچ محدویتی وجود ندارد، هر چقدر بیشتر در زندان باشم توده گسترده تری از مردم  در کشور مبارزه می کنند زیرا دمکراسی هیچ محدودیتی ندارد، زمان خاصی برای مبارزه وجود ندارد ."

 7 آوریل جمعیت قابل توجهی در سائو برناردو دو کامپو در ایالت سائو پائولو جمع شدند تا سخنان رئیس جمهور سابق برزیل (200- 2010) را در آستانه رفتن به زندان گوش بدهند. در آن گردهمائی که "گولرمو بوداس" رهبر جنبش کارگران و رهبر حزب کمونیست "مانوئل آویلا" نیز حضورداشتند، لولا با لحنی صادقانه سخنرانی کرد و گفت: "میدانم که تا چند لحظه دیگر باید خود را به ماموران قضائی معرفی کنم." سپس هزاران تن از هواداران او با شور و هیجان فریاد کشیدند، آواز خواندند:  لولا! جنگجوی مردم برزیل.

لولا رهبر مردم برزیل موفق شد در دوران ریاست جمهوری اش  بیش از 36 میلیون نفر را از فقر و بی مسکنی نجات دهد. فردی که اکنون قربانی فقر ستیزی است، مانند یک قهرمان ملی مورد استقبال مردم قرار گرفت. 

او در سال 1979 در ستاد فلزکاران برزیل که رهبری آن را بر عهده داشت اعتصاب تاریخی آن سال را علیرغم سلطه دیکتاتوری نظامی بر کشور اداره کرد. او خطاب به کارگران و مردم برزیل گفت:

"پلیس در خارج از این ستاد که مرکز اتحادیه کارگران فولاسازی است در انتظار من است. من جامعه شناسی، اقتصاد، فیزیک و شیمی را آموختم و سیاست را به همراه و کمک مدیران  و مسئولان اتحادیه کارگران آموختم. من نمیخواهم متوقف شوم زیرا فقط یک انسان نیستم من یک ایده هستم." سپس لولا شخصیت نمادین حزب کارگران برزیل بدون اینکه سلاح ایدئولوژی خود را بر زمین بگذارد خود را به مقامات قضائی تسلیم کرد .

دادگاه لولا را به اتهام پولشویی و رشوه خواری به 12 سال حبس محکوم کرد. البته بدون هیچ سند و مدرکی. دو سال پیش همراه با رفیق مبارز لولا، یعنی رئیس جمهور "دیلما روسف" هدف اتهامات قرار گرفت. اتهاماتی که منجر به کودتای پارلمانی علیه او در کشور شد تا دولت وی سقوط کند و از قدرت برکنار شود.

بدین ترتیب کشورغول پیکر برزیل به روزهای نا امنی، گرسنگی، رکود و بحران اقتصادی باز گشت که اولین قربانیان آن جمعیت فقر زده  جامعه می باشند. اکنون مرد مو جو گندمی (لولا) از سلول خود برای اثبات بی گناهی خویش مبارزه می کند. محکومیت وی به دلیل رشوه خواری بی معناست. لولا در دادگاه در دفاع از خود گفت: "من تنها کسی هستم که برای یک آپارتمان که متعلق به من نیست محکوم میشوم. من هرگز در این آپارتمان زندگی نکردم و حتی کلید آن را هم ندارم." 

یک دولت دمکراتیک در برزیل فرو ریخت تا قدرت را از چنگ مردم در آورد. علی رغم  کمپین تبلیغاتی رسانه های راستگرا علیه وی، محبوبیتش در میان مردم بیشتر از گذشته شده است.

هنگامی که او پس از دو دوره ریاست جمهوری از کاخ ریاست جمهوری خارج شد از محبوبیت وسیعی در میان مردم برخوردار بود. همه نظر سنجی ها با وجود اتهامات موجود علیه لولا نشان میدهند که وی بالا تر از 87 در صد آرای مردم را در انتخابات آینده دارد.

پیروزی لولا در انتخابات آینده یک تهدید جدی برای دولت کودتا گر و رئیس جمهور فاسد آن "میشل تمر" است که تلاش میکند اصلاحات اجتماعی دوره لولا را بی اهمیت جلوه دهد. لولا رسما در 27 مه نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده از داخل زندان و سلول 15 متری خود اعلام کرد. وی گفت: توهین "میشل تمر" رئیس جمهور برای من غیر قابل تحمل است. من آگاه هستم که کودتا بر علیه من و حزب حاکم نبود، بلکه در مقابل رشد اجتماعی فقیرترین اقشار جامعه و علیه  حقوق کارگران و بر علیه برزیل بود!

 

 . https://www.humanite.fr/bresil-lula-guerrier-du-peuple-bresilien-part-en-campagne-656477

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 648  راه توده -  24 خرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت