راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

داعش آماده جنگ

در سه کشور می شود

آلکسی پاخولین- ترجمه کیوان خسروی

 

اواسط ماه مه پرتال «بهار روسیه» مقاله «جنگ در آسیا نزدیک می شود را باعنوان "5000 ستیزه جوی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در ازبکستان هستند» منتشر کرد.

علت آن آشکار شدن کپی نامه معاون وزیر امور خارجه ازبکستان "عبدووحیدوف" به سفیر ایالات متحده آمریکا در ازبکستان بود که درآن مطرح شد تهدید ازبکستان از جانب گروه داعش از طریق افغانستان (همسایه ازبکستان)  تشدید می شود. در این نامه اشاره شده که جابجایی واحدهای داعش از سوریه و عراق و شاخه های آنها در کشورهای آسیای میانهکه زیر فشار فعال سرویس های ویژه روسیه، قزاقستان، قیرقیزستان و تاجیکستان قراردارند به ازبکستان می گریزند. این فرار و گریز همراه شده با تشدید جرم و جنایت، افزایش باندهای قاچاق اسلحه و مواد مخدر در ازبکستان که از ولایت بلخ افغانستان هدایت می شود.

تهدید فزاینده دولتهای آسیای مرکزی از سوی داعش و از طریق افغانستان محل تردید نیست. درمورد انتقال هدفمند آنها توسط آمریکا از سوریه و عراق به افغانستان در سال 2015 و بدنبال آغاز عملیات هواپیماهای نظامی روسیه آغازشد و طرح‌های بی ثبات سازی فضای ژئوپلیتکی اتحاد شوروی سابق در مسیر آسیای مرکزی در واشنگتن باردیگر از سر گرفته شده و این خود دلیلی است بر این که با چه انگیزه ای امریکا حضور نظامی خود در افغانستان را در رابطه با روسیه، ایران و چین می خواهد حفظ کند.

در دسامبر سال 2017 نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان و  مدیر دومین اداره کل آسیا در وزارت امورخارجه روسیه گزارش دادند که داعش بر شمار گروه های خود که اکنون هم  بیش از 10 هزار نفر است افزایش می دهد.

این نیروها عمدتا در استان های هم مرز تاجیکستان و ترکمنستان متمرکز می‌شوند. در آپریل سال جاری وزیر دفاع روسیه در جلسه مشورتی وزرای دفاع کشورهای سازمان همکاریهای شانگهای در پکن گفت که داعش پس از شکست در سوریه و عراق در حال حرکت به مناطق دیگر، از جمله به آسیای مرکزی و جنوب شرق آسیاستتا سلول های تروریستی جدید ایجاد کند.در این میان در سوریه آنها از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) با برد عمل صد کیلومتر استفاده می کنند که تهیه آنها بدون کمکهای فنی کشورهای پیشرفته غیر ممکن است.

گسترش نفوذ داعش در افغانستان توسط گزارشات متعدد شاهدان عینی تایید می شود. طبق گفته معاون پارلمان افغانستان از ولایت غربی ننگرهار، آنها شاهد انتقال مزدوران خارجی به مناطق شمال کشور توسط هلیکوپترهای ناتو بودند که همچنین جعبه های سلاح و یا مواد غذایی را حمل می کردند. ساکنان ولایت "سرپل" افغانستان اشاره می کنند که گروه بندی داعش در شمال افغانستان عمدتا شامل مزدوران خارجی هستند، بسیاری از آنها بین خود به روسی، ازبکی و تاجیکی صحبت می کنند. ولایت سرپل با ولایت بلخ افغانستان هم مرز است که اوضاع آنجا مدتها است تاشکند را نگران می کند.نمایندگان مقامات ولایت بلخ خاطر نشان می‌کنند که ساکنان آنجا بارها توزیع اسلحه بین جوانان محلی در مناطق خیراتون و شورتپه که با ازبکستان هم مرز هستند را دیده اند. به گواهی یکی از ژنرالهای ارتش افغانستان، شمال کشور توسط پیروان داعش به مدت یک و نیم تا دوسال است که کنترل می‌شود. در ولایات کوندوز، تخار و بدخشان واقع در شمال افغانستان اکثر پیروان داعش تاجیک هستند. تاجیکها همچنین بخش قابل توجهی از جمعیت ولایت سرخان دریا در ازبکستان را که با مناطق غربی تاجیکستان هم مرز هستند تشکیل می دهند. طبق آمار شمار تاجیکها در اینجا متجاوز از 300 هزار نفر است. اگر طرح تبدیل آسیای مرکزی به «سوریه دوم» در عمل به اجرا در آید نتیجه آن برای همه نمایان خواهد شد!

 

منبع: پرتال تحلیلی بنیاد فرهنگ استراتژیک. به زبان روسی.2.06.2018

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 648  راه توده -  24 خرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت