راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نقش ترکیه

در تقابل کردها

و داعشی ها در

اردوگاههای یونان

یونگه ولت- ترجمه؛الناز گرجی

 

 

  

برخورد خشونت آمیز سوری هائی که گفته می شود عناصری از داعش زیر پوشش سوری هستند و کردها در در اردوگاه موریا در جزیره  لسبوس یونان نشان از وضعیت نا بهنجار پناهجویان در آن منطقه دارد.  طبق گفته پزشکان بدون مرز، این پناهگاه در حالی ۷۰۰۰ پناهجو را در خود جای داده که ظرفیت آن تنها ۲۵۰۰ نفر است و پناهجویان آن را گوانتانامو می خوانند.

این روزها موریا شاهد مناقشه خشونت آمیز میان پناهندگان سوری- داعشی و کرد است.   مهاجران سوری بیش از ده کرد را  که از عفرین بودند زخمی کرده اند. رسانه های یونان اظهار کرده اند که در این مشاجره ها از چاقو استفاده شده و هفت نفر به طور جدی صدمه دیده و هنوز بستری هستند.

دلیل اختلاف بین پناهجویان با علل فرهنگی یا مذهبی مرتبط بود. سوری ها به دلیل این که کردها اعمال ماه رمضان را به جا نمی آورند مخالف و معترض بودند. پناهندگان کرد از عفرین، که گویا ظاهرا قوانین مذهبی را رعایت نکردند یزیدی اند.

بعضی از رسانه های یونان به نقل از خبرگزاری کردی AFN چنین مطرح کردند که  سرویس مخفی ترکیه می تواند در بوجود آوردن این نوع حوادث دست داشته باشد.

رسانه های کردی همچنین به حضور خطرناک شبه نظامیان جهادی (داعش) در موریا  اشاره کردند. حتی آنطور که گمان می رود حامیان داعش می توانند نیروی محرک حمله به پناهندگان کرد بوده  باشند.

بیش از 300 کرد تلاش کردند تا روز شنبه پس از درگیری های خونین موریا را ترک کنند. در ابتدا، آنها می خواستند از شهر Mytilini به پایتخت فرار کنند، اما پلیس جلو آن ها را گرفت که تصاویر آن را رسانه های اجتماعی نشان دادند. مقامات می خواستند پناهندگان را به اردوگاه بازگردانند. آنها از خودشان دفاع کردند اما پس از  آنکه یکی از پناهجویان کرد در اثر سقوط جان‌ داد، کردها مجبور به بازگشت شدند. پس از آن، تجمعی اعتراضی برگزار شد. تلویزیون دولتی یونان ERT  این تظاهرات را نشانه خشم ساکنان از نارضایتی در مورد شرایط در اردوگاه و روند کند شدن درخواست های پناهندگی گزارش کرد.

در طول تعطیلات آخر هفته، بیش از 350 نفر در اردوگاه پیکپا ثبت نام کردند. طبق گفته های سازمان دهندگان، ترس عمومی از برخوردهای خشن و مناقشه بین پناهجویان جریان دارد.

بارها، فعالان، سازمان ها و رسانه ها به شرایط غیر قابل تحمل در محل اقامت جمعی، به خصوص در مرز اروپا اشاره کرده اند، به خصوص در مورد موریا گفته شده«این اردوگاه امنیت ندارد و شرایط زندگی سخت و ناسالم است. میسیون اتحادیه اروپا در بروکسل، برنامه ای راهبردی برای معضل مهاجرت ارائه داد. دو هفته پیش نیز رئیس اتحادیه اروپا پیشنهادات جدیدی با تمرکز بر مسیرهایی قانونی مهاجرت و همبستگی با آفریقا مطرح کرد. چگونگی کمک و همچنین تمرکز بر دلایل مهاجرت آوارگان نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان حفاظت مرزی اروپا در مصاحبه با روزنامه Handelsblatt تصریح کرد که کشورهای عضو بایستی قوانین مشترکی را برای سریع تر بازگرداندن پناهجویان رد شده به اجرا بگذارند. او اضافه کرد که برخی اوقات پروازهای بازگرداندن که توسط شرکت frontex سازماندهی می شوند کامل نیستند و این به دلیل عدم تکمیل اطلاعات پناهجویان است.

 

او گفت که برای سال 220 پروازها را به نوعی سازماندهی کرده است تا بیش از10 هزار پناهجوئی که در خواست پناهندگی آنها رد شده را به کشورهایشان  بازگرداند.

 در همین حال مدیر عملیاتی مرزهای اروپا خواهان هرچه سریعتر شدن روند رسیدگی به مراحل پناهندگی شد.

در عین حال گزارش کمیته پیشگیری از شکنجه و مجازات نشان دهنده سیاست های تبعیض آمیز پناهندگی در اتحادیه اروپا است.

طبق گزارشات انتشار یافته در استراسبورگ وضعیتی غیر انسانی و اسفباری در اردوگاه های یونان حاکم است. شرایط بهداشتی بسیار بد، کمبود آب آشامیدنی و مواد غذایی و نبود تناسب بین جمعیت و مسکن از جمله این موارد هستند.

در ماه آوریل و ژوئیه 2016 یک هیئت از همین کمیته و یک دکتر از حدود بیست اردوگاه و ایستگاه پلیس و پست های مرزی و همچنین نقاط مختلف در دریای اژه که در بهار 2016 توسط اتحادیه اروپا برای اسکان آوارگان به ثبت رسیده بود دیدن کردند . برای مثال در محوطه "موریا" در جزیره سلبس 43 زن و کودکانشان در محوطه ای به مساحت 46 متر مربع سکونت داشتند! و اردوگاهی که برای هزار نفر طراحی شده بود 3 هزار نفر در آن اسکان داشتند!

هیئت مدیره با برخی از این آوارگان ملاقات کرد که بسیاری از آنان آلوده به بیماری های پوستی و حتی سل بودند. مراقب های پزشکی بسیار ناکافی بود و هر پناهنده در یونان روزانه کمی بیش از 5  یورو دریافت می کند که برای تهیه مواد غذایی و دارو ناکافی است.

 

 در ژوئیه ۲۰۱۶ از سه هزار کودک و نوجوانی که در یونان ثبت نام کرده بودند فقط پانصد نفر در شرایط خوب قرار گرفته و دیگران به اردوگاه های محافظت شده منتقل شدند. کودکان و نوجوانانی که از شرایط جنگ و تهاجم گریخته اند اغلب گرفتار بدرفتاری پلیس و خشونت شده اند!

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 647  راه توده -  10 خرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت