راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نتایج نخستین سفر خارجی

رئیس جمهور جدید کوبا

یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی

 

در حالی که دولت امریکا کماکان حرکت در مسیر درگیری را تشدید می کند هاوانا گام  به گام پیوند های سیاسی و اقتصادی خود را با کشورهای دوست گسترش می دهد. میگوئل دیاز– کانل، رئیس جمهور کوبا، پس از یک سفر 12 روزه به خارج از کشور و دیدار از روسیه و چهار کشور سوسیالیستی در آسیا، راه بازگشت به هاوانا را در پیش گرفت.

او روز دوشنبه طی توقفی کوتاه در لندن با  فیلیپ هامیلتون، وزیر خزانه داری انگلستان، سیاستمداران محلی و نمایندگان سازمانهای مردم انگلیس برای حمایت از کوبا  دیدار کرد. در توقف کوتاهی که رئیس جمهور و رئیس دولت کوبا  در راه سفر رسمی به مسکو، در پاریس داشت، ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه مهماندار او بود.

ارزیابی رسانه های کوبائی از این سفر مثبت بود.  خبرگزاری پرسنا لاتینا نوشت:" این سفر مناسبات دیرین  و ارزشمند با دوستان واقعی کوبا را تحکیم کرد". پرتال اینترنتی " کوبا دباته" که پرخواننده ترین پرتال کوبائی است   اهمیت قراردادهای منعقده در عرصه های اقتصادی و سیاسی  را برجسته کرد. ترکیب هیئت نمایندگی کوبا نشان میداد که هاوانا چه اهمیت ویژه ای برای این سفر قائل است.

ریکاردو کابریسال، معاون ریاست جمهوری، چهارتن از وزرای کابینه و خانم ایرما کاستریلون، رئیس بانک مرکزی کوبا، از جمله همراهان رئیس جمهور کوبا بودند. همصحبتان  رئیس جمهور کوبا در روسیه، در جمهوری دموکراتیک خلق کره، چین، و لائوس عبارت بودند از رؤسای جمهور و نخستوزیران این کشورها. آنچه در تمام این دیدارها چشمگیر بود این بود که  اهداف شرکت کنندگان در این مذاکرات  فراتر از دیداری برای گرفتن  عکس های زینتی با یکدیگر بود.   با توجه به راستگرائی در آرژانتین و برزیل و  تداوم  تلاش امریکا و اتحادیه اروپا  برای بی ثبات سازی منطقه بیم آن میرود که کوبا مهمترین شرکای  خود را در منطقه از دست بدهد.

در 2 نوامبر دیاز- کانل و ولادمیر پوتین، همتای روسی او، چندین قرارداد راهبردی  امضاء کردند . از جمله این که روسیه  قصد دارد برای ایجاد خط آهن  در کوبا به این کشور کمک کند.

قرار شد موسسات نفتی روسیه در تضمین تامین انرژی  کوبا سهیم شوند. افزون بر این رؤسای جمهور دو کشور توافق کردند که برای مبارزه با تروریسم، تبهکاری سازمان یافته و دفاع ملی با یکدیگر همکاری کنند. دیمیتری  پسکوف سخنگوی مطبوعاتی پوتین به خبرگزاری تاس گفت:  باید برای اجرای  همکاری های نظامی- فنی  بودجه  ضروری  افزایش یابد. پسکوف تایید کرد که دیاز- کانل از پرزیدنت پوتین دعوت کرده که در سال 2019 از کوبا دیدار کند.

در چین نیز، که امروز دومین شریک بازرگانی کوباست، هدف مذاکرات و توافق ها در درجه اول همکاری های درازمدتِ استراتژیک بود. روز جمعه، در ضیافتی که در تالار بزرگ خلق، در پکن برپا شد، " شی جین پینگ " رئیس جمهور چین، تمایل کوبا را برای شرکت در پروژه عظیم چین"کمربند و جاده " ستود. بنا به نوشته خبرگزاری "شینهوا" این امر برای هر دو کشور امکانات تازه ای برای همکاری بوجود می آورد.  شی در پایان سخنان قول داد که : "چین   با تمام امکاناتی که   در اختیار دارد به کوبا کمک کند".

دیاز- کانل در پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی با کیم یونگ اون، همتای کره ای خود، در باره امکانات گسترش همکاری های اقتصادی، فرهنگی، خدمات سلامت، علمی و فنآوری گفتگو کرد. در لائوس و ویتنام نیز همین موضوعات مطرح بودند. افزون بر این در هانوی  یک قرار داد بازرگانی و توافق هائی در باره تامین هزینه های پروژه ای برای گردشگری از 2019 تا 2013 صورت گرفت.

 

https://www.jungewelt.de/artikel/343507.kubas-präsident-schließt-reise-ab-partnerschaften-bekräftigt.html

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 668  راه توده -  24  آبانماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت