راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اخباری که درغرب

منتشر نمی شوند!

 

1-

 

کمیسیون ویژه استراتژی دفاع ملی امریکا که بدستور کنگره این کشور تشکیل شده از کاهش برتری نظامی ایالات متحده آمریکا سخن گفته و حتی اعلام کرده که در صورت یک درگیری نظامی باچین یا روسیه امریکا شکست خواهد خورد و تلفات زیادی را امریکا متحمل شود. بویژه اگر نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا مجبور شوند در دو یا چندین جبهه همزمان جنگ کنند.

اعضای کمیسیون همچنین برخی سناریوهای نامطلوب احتمالی درگیری مسلحانه برای ایالات متحده آمریکا را ارزیابی کرده اند، برای نمونه ضربه کره شمالی به سئول.

 پیشتر ناتو اعلام کرده بود که در صورت جنگ با روسیه کشورهای پیمان ناتو با مسائل جدی در زمینه حمل و نقل تجهیزات نظامی و نیروها مواجه خواهند شد. (منبع. ریانووستی)

 

2-

 

کانال تلویزیونی ت.و. نیوز از قول اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گزارش داد که  طی چهار سال گذشته بیش از 28 هزار سرباز و پلیس در افغانستان کشته شده اند. به گفته غنی شمار تلفات درمیان نیروهای نظامی افغانستان پس از خروج بیشتر نیروهای ناتو در سال 2014 بشدت افزایش یافت. شمار نیروهای ناتو در افغانستان در حال حاضر 16 هزار نفر است. وظیفه اصلی نظامیان خارجی آموزش نیروهای امنیتی و انجام عملیات ویژه محدود زمینی است.                                                                  

کارشناسان دانشگاه براون ایالات متحده آمریکا که تحقیقاتی در زمینه شمار قربانیان جنگ و ترور در افغانستان انجام دادند تاکید می کنند که شمار قربانیان غیر نظامی چندین برابر کشته شدگان نظامی است. براساس داده های کارشناسان تعداد قربانیان جنگ افغانستان از سال 2001 تا اکنون از یک میلیون نفر تجاوز کرده است. (منبع. اِ.آ.دیلی) 

 

3-

 

به نوشته روزنامه "نیویورک تایمز" سازمان سیا با استناد به مکالمه تلفنی صبط شده ای که در اختیار آنها قرار گرفته، معتقدند یکی از اعضای هیئت سعودی که از استانبول با ریاض درباره ماموریت قتل گزارش داده نشان میدهد که ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقچی دست داشته است. این گفتگو در روز مرگ خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول صورت گرفته است. در آن زمان ماهر عبدالعزیز مطرب – یکی از اعضای هیئت 15 نفره اعزامی از عربستان سعودی به ترکیه زنگ می‌زند و طی آن از مخاطب می خواهد که "آنچه که انجام شده را به رئیس منتقل کند".       نام ولیعهد در مکالمه ذکر نمیشود، اما سازمان سیا این ضبط صدا را بعنوان شواهد کلیدی علیه محمد بن سلمان میداند. (منبع. اینترفاکس روسی)

 

 

4-

کوبا اعلام کرد که هزاران پزشک خود را از برزیل فرا می خواند. این پزشکان در چارچوب برنامه رساندن کمک های پزشکی در برزیل مشغول به کار هستند.

پیشتر "بولسونارو" رئیس جمهور جدید برزیل در دوران تبلیغات انتخاباتی اش گفته بود که در صورت پیروزی به قرارداد حضور پزشکان کوبایی در برزیل خاتمه میدهد. پزشکان کوبا در فقیرترین مناطق برزیل به مردم خدمات پزشکی می دهند. بویژه در فاولا ریودوژانیرو، سائو پائولو، سالوادور و همچنین در مناطق دور افتاده آمازون، که ساکنان آن بومی اند. (منبع. اینترفاکس روسی)

 

5-

 

کارکنان دانشگاه بروان (یکی از معتبرترین دانشگاه های خصوصی ایالت متحده آمریکا) هزینه  شرکت آمریکا در جنگ ها را برآورد کرده و اعلام کردند: در کمتر از بیست سال واشنگتن برای تقریبا شش تریلیون دلار هزینه جنگ کرده است.

پنتاگون اعلام کرده که از سال 2001 تا پایان سال مالی 2018 در عملیات نظامی 7\1 تریلیون دلار هزینه خواهد کرد. این مبلغ شامل نه تنها هزینه های جنگ در عراق و افغانستان بلکه برای عملیات نظامی در تعدادی از کشورهای دیگر است که اجرای آنها را با مبارزه علیه تروریسم قابل توجیه می دانند.

داده های کرافورد این ارقام که توسط وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا منتشر شده شامل تنها بخشی از هزینه های جنگ است. براساس داده های دانشگاه براون در جنگ ها و اقدامات جنگی ایالات متحده آمریکا  درافغانستان، عراق، سوریه و کشورهای دیگر 480 هزار کشته برجای گذاشته که 244 هزارنفر آنها غیر نظامی بوده اند. همین جنگها 10 میلیون آواره جنگی داشته است.(منبع.راسیسکایا گازیتا)

 

6-

 

تلویزیون سی. ان. بی. سی  از قول جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که حداقل 13 کشور خارجی علاقمندی خود به خرید سیستم موشکی ضد هوایی اس 400 از روسیه را، علیرغم خطر تحریم از سوی ایالات متحده آمریکا اعلام کرده اند. از جمله عربستان سعودی، قطر، الجزایر، مراکش، مصر، ویتنام و عراق. خریداران بالقوه را قیمت سلاح های روسی جلب می کند که کمتر از سلاح های آمریکایی است. علاوه بر آن پروسه خرید تسلیحات آمریکایی طولانی تر از روسیه است. مسکو معمولا سیستم های نخستین را ظرف دو سال پس از امضای قرارداد تحویل میدهد و بعید است ایالات متحده آمریکا در زمانی معادل زمان روسیه بتواند تسلیحات خریداری شده را تحویل بدهد.

قانون کاتسا (قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها.مترجم) در ماه آگوست سال 2017 در دولت ترامپ تصویب شد. این قانون امکان برقراری تحریم ها علیه طرفی که تسلیحات روسی را می خرد پیش بینی می کند. (منبع. اینترفاکس روسی)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 669  راه توده -  اول آذرماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت