راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کامبوج

روی امواج

تقابل های

امریکا با چین

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

 

پیش بینی ساخت یک پایگاه از سوی چین در کامبوج روابط واشنگتن و کامبوج را با تنش روبرو کرده است.

کامبوج از سال 1985 بیطرفی خود را در روابط کامبوج با پکن و واشنگتن اعلام کرد. جنجال های جاری واشنگتن در مورد ساختن پایگاه نیروی دریای چین در کامبوج نشان میدهد که تا چه حد منطقه رودخانه مکونگ درگیر رقابت قدرت های بزرگ است.

هون سن نخست وزیر کامبوج در جلسه اخیر کابینه خود از نامه نگران کننده معاون رئیس جمهور امریکا "مایک پنس" در مورد پایگاه نظامی چین اشاره کرد و گفت: "کسانی از حضور سرمایه گذاران و گردشگران چینی در کامبوج نگران هستند و ما را بیهوده متهم میکنند."

قانون اساسی کامبوج با امضاء توافقنامه پاریس در سال1991 بطور موثر حضور سربازان و یا پایگاه خارجی را غیر از نیروهای سازمان ملل در کامبوج ممنوع اعلام کرد .

نخست وزیر کامبوج در سخنرانی خود در کابینه در مورد نقش مهم کامبوج در استراتژی جاده ابریشم افزود "مردم کامبوج هنوز از مداخلات خارجیان رنج می برند و آن فاجعه را فراموش نکرده اند (اشاره به جنگ ویتنام و سپس کامبوج توسط فرانسه و امریکا)، ما مایل نیستیم دوباره فاجعه خمرهای سرخ را تجربه کنیم. (اشاره به بمباران های امریکا در سال 1965 تا 1973 که کامبوج را شخم زد و همچنین ورود نیروهای ویتنام به خاک کامبوج برای انتقال تجهیزات و نیرو برای جنگ با ارتش امریکا). در طول دورانی که  جنگنده های امریکا معادل بمباران نیروهای متحد در جنگ جهانی دوم  خاک اروپا را بمباران کردند کامبوج را بمباران کردند."

ایالات متحده از نقش کلیدی و استراتژیک کامبوج در پروژه جاده ابریشم که تنگه مالاگا (شلوغ ترین آبراه داخلی که یک سوم ترافیک جهانی و 90 در صد از حمل نقل دریائی چین از طریق آن انجام می شود) آگاه است.

اکنون در سواحل غرب کامبوج حضور چینی ها بسیار محسوس و قابل توجه است. فعالیت اتحادیه های چینی در استان "کوه کنگ" با دراختیارداشتن اجازه بهره برداری از 4500 هکتار زمین به مدت 99 سال برای ساختن یک فرودگاه با مساحتی 3000 متر و یک بندر با عمق بندری در ساحل برمه، برای ایالات متحده بسیار نگران کننده است. این زیر ساخت که مشرف به خلیج تایلند است دسترسی مستقیم به دریای جنوبی چین را تسهیل می کند. جایی که رقابت های منطقه ای بسیار فشرده است. بطور منظم امریکا تحریکات خود را افزایش میدهد. اخیرا شرکت چینی "تله کم" در استان کوه کنگ در حال توسعه یک پروژه انتقال کابل ارتباطی زیر دریائی میان هنگ کنگ و سنگاپور به تایلند و مالزی است که مسیرهای جاده ابریشم را بصورت "دیجیتالی" به هم مرتبط میکند. کامبوج می گوید و اطمینان میدهد که فرودگاه بین المللی که چین در حال احداث آنست تنها یک فرودگاه بین المللی است و مرتبط با فعالیت های نظامی نیست. تصاویر ماهواره ای ماه سپتامبر از این فرودگاه درحال احداث نیز این مسئله را تائید میکند. اما معاون وزیر امور خارجه امریکا کامبوج را تهدید کرد که اگر این پروژه ها فراتر از شایعات باشد روابط  دوجانبه بین کامبوج و امریکا را مختل میکند و به خطر می اندازد.

  در سال 2017 کامبوج مانع اجرای چندین مانور نظامی مشترک ایالات متحده را که رویکردی مقابله آمیز با چین داشت گردید. به این ترتیب کامبوج مرکز رقابت های چین و امریکا در آسیای جنوب شرقی است.

 

.https://www.humanite.fr/asie-du-sud-est-le-cambodge-pris-dans-les-rivalites-sino-americaines-663851

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 669  راه توده -  اول آذرماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت