راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خشم ملی در خیابانهای

کشور 10 میلیونی هائیتی

ترجمه و تدوین

"عسگر داوودی"

 

  

با نزدیک به ده میلیون جمعیت، کشور هائیتی فقیر ترین کشور آمریکای لاتین در حوزه دریای کارائیب است. این کشور از شرق با کشور دومینیکن همسایه می باشد. کشوری کوهستانی با آب و هوای گرم استوایی. شهر «پرتو پرنس» پایتخت هائیتی است. زبان غالب هائیتی فرانسوی است زیرا سابقا مستعمره فرانسه و اسپانیا بوده است اما در عین حال زبان دومی نیز در این کشور رایج است که زبان «کریول هائیتی»  نامیده می شود. 95 در صد مردم هائیتی سیاه پوست هستند و بقیه جمعیت این کشور دورگه سیاه پوست ـ سفید پوست می باشند.

صد ها سال قبل استعمار اسپانیا بمنظور بهره برداری از نیروی انسانی، سیاه پوستان آفریقائی را از افریقا به عنوان برده به این کشور کوچاند و دین مسیحیت را مثل اغلب کشورهای آمریکای لاتین به آنها نیز تحمیل کرد. اسپانیایی‌ها از اواخر سده پانزدهم میلادی استعمار سرزمین هائیتی را آغاز کردند، پس از آن سال ها این کشور مستعمره فرانسه بود تا سرانجام در سال 1804میلادی به عنوان اولین کشور آمریکای لاتین به استقلال رسید. مردم این کشور بین سال های 1915 تا 1925 با کودتا و مداخله مستقیم آمریکا مواجه بوده اند. این کشور با منابع ناچیز طبیعی و جمعیتی زیاد نسبت به وسعت حغرافیائی اش، فقیرترین کشور نیمکره غربی است. کوشش به مهاجرت و ورود به آمریکا برای بیگاری دادن و کسب لقمه ای نان آرزوی اغلب جوانان این کشور است. مهاجران اهل هائیتی که تلاش دارند از فقر موجود کشورشان فرار کنند، در قایق‌های پوسیده و پر از مهاجر در دریای کارائیب با وضعیت فلاکتباری مواجه می‌شوند. در سال 2010 زمین‌لرزه‌ای به قدرت هفت ریشتر در این کشور فقر زده روی داد که منجر به کشته شدن حدود 300 هزار تن و بی سرپناهی حدود 2 میلیون شد. این زمین‌ لرزه قوی زندگی 4 میلیون تن را کاملا دگرگون کرد و بدنبال آن شیوع وبا در چند سال گذشته بر مشکلات مردم این کشور افزود و جامعه را فقیرتر و به شدت بحران زده تر کرد.

شاید برای خوانندگان این مطلب تعجب آور باشد که با وجود این همه گرفتاری و بحران در هائیتی، هنوز هم همچون سابق «کیک های هائیتی» از محبوبیت میلیون ها تن از مردم این کشور برخوردار است. لازم به یادآوری است که 80 درصد مردم هائیتی زیر فقر زندگی می کنند. «کیک های خوشمزه هائیتی» نه فقط در خود هائیتی بسیار معروف هستند بلکه در بین دیگر کشور های آمریکای لاتین نیز شهرت دارند! اما در دیگر کشور های آمریکای لاتین مردم مایل نیستند تا این «کیک» ها را بخورند. به این دلیل که این کیک ها را فقط و فقط میلیون ها تن از مردم به شدت گرسنه هائیتی میل می کنند، یعنی از فرط گرسنگی و بدبختی و بی پولی. مواد اولیه آماده کردن «کیک های هائیتی» شامل روغن و شکر برای (کیک شیرین) و نمک (برای کیک شور!) و مقدار قابل توجهی «خاک رس» می باشد. بله « خاک رس». این سه مواد در ظروف بزرگ مخلوط شده و سپس به اندازه یک نعلبکی قالب گیری شده و در زیر آفتاب گرم هائیتی پهن می شود تا خشک شده و به کیکی شیرین یا شور از خاک رس تبدیل شود.« کیک خاک رس!» و این کیک غذای میلیون ها گرسنه، بیکار و بی خانمان هائیتی است. می توان تصور کرد که دل و روده، معده و کبد کودکانی که از سر گرسنگی مجبور به تغذیه این قالب های خاک رس هستند، پس از چند سال و در سن بزرگ سالی به چه وضعی تبدیل می شود. گزارش «یورو نیوز» حاکی است که در هائیتی 30 هزار یتیم خانه وجود دارد.«سالیانه 56 میلیون یورو» از طرف سازمان های بین المللی بابت حفظ و نگهداری این یتیم خانه های پرداخت می شود. وجود این مقدار پول باعث شده است تا موضوع یتیم و یتیم خانه داری به منبعی برای سوء استفاده و تجارت تبدیل شود. در این میان تعداد زیادی یتیم خانه مخفی نیز وجود دارند که با دریافت کمک ها و خیریه ها بکار خود ادامه می دهند. این یتیم خانه ها که کوشش می شود از محل آنها اطلاعی در دسترس نباشد مرکز آزار و اذیت تا حد شکنجه کودکان یتیم است. گزارش «یورو نیوز» در این رابطه حاکی است که کودکان ساکن این یتیم خانه ها روی زمین و بدون زیرانداز و روانداز می خوابند و غذائی مناسبی به آنها داده نمی شود. آنها لباس های مندرس و پاره بر تن دارند و حتی تعدادی از آنها پا برهنه می باشند. تعداد این نوع یتیم خانه ها 500 مورد گزارش شده است. صاحبان این یتیم خانه ها کوشش می کنند تا یتیم خانه از دید مردم و ماموران دولتی مخفی باشند. آنها از این طریق کسب درآمد دارند. گزارش ها حاکی است که عواملی تعدادی از این کودکان را مخفیانه از یتیم خانه ها خارج کرده و به عنوان برده در جمهوری دومنیکن می فروشند. از آنها در بیگاری مزارع استفاده می شودو همچنین به کار فحشاء فرستاده شده و به عنوان برده جنسی خرید و فروش می شوند. گزارش می افزاید که تعدادی از یتیم ها پس از خارج کردنشان از یتیم خانه ها کشته شده و اعضآء بدنشان فروخته می شود.

در دو هفته گذشته هائیتی شاهد خشونت بارترین تظاهرات و اعتصاب های اعتراضی بوده است. هزاران تن از مردم گرسنه و بی خانمان به خیابان ها سرازیر شده اند. به گزارش رسانه های خبری اروپا، در اثر درگیری ها بین نیروهای نظامی و مردم تظاهرکننده حداقل 10 تن از تظاهر کنندگان تا یکشنبه 25 ماه نوامبر کشته شده اند. هزاران تن در تمامی مناطق کشور به خیابان ها ریخته و نسبت به سیاست های حاکمیت اعتراض می کنند. موضوع اعتراض ها از جمله اعتراض به فساد مقامات دولتی، گم و گور شدن 3 میلیارد دلار پول نفت است که مشخص نیست کجا حیف و میل شده است. معترضان هائیتی خواستار استعفای «جووینیل مویس» رئیس‌جمهور این کشور به اتهام مشارکت در فساد قراردادهای کلان خارجی شده‌اند. پیش از این مجلس سنای هائیتی با ارائه گزارشی اعلام کرده بود که مقام‌های دولتی سابق به اختلاس، سوء استفاده از قدرت و جعل برنامه نفتی متهم می‌‍باشند. سنا اعلام کرده است که مقام‌های دولتی سابق به اختلاس، سوء استفاده از قدرت و جعل اسناد «قرضه نفتی پتروکارئیب» متهم هستند و دولت‌های «میشل مارتلی» و «رنه پریوال»، روسای جمهوری سابق بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ باید در این رابطه پاسخگو باشند.

از آنجایی که «جووینیل مویس» رئیس جمهور فعلی دارای ارتباطات نزدیکی با روسای جمهور سابق است، رهبران اپوزیسیون معتقدند که احتمال برگزاری دادگاهی منصفانه در رابطه با گم و گور شدن 3 میلیارد دلار پول نفت غیرممکن است. «ائتلاف نفتی پتروکارئیب» سال 2005 به ابتکار «هوگوچاوز» رئیس جمهور متوفی ونزوئلا راه‌اندازی شد و ده‌ها کشور حوزه کارائیب از جمله هائیتی عضو آن هستند و طبق آن نفت تحت یک طرح اعتباری انعطاف ‌پذیر با نرخ‌های پایین بهره، داد و ستد می‌شود و ونزوئلا نفت را با قیمتی ترجیحی خریداری می‌کند. رئیس‌ جمهوری فعلی هائیتی هفته گذشته به مناسبت سالروز مرگ بنیانگذار هائیتی متعهد شد تا دادگاهی برای تعیین تکلیف گم شدن 3 میلیارد دلار اعتبارات «ائتلاف نفتی پتروکارئیب» برگزار شود. اما مردم هائیتی به سخنان رئیس جمهور باور ندارند. روزنامه «یونگه ولت» چاپ آلمان در این رابطه نوشت: تظاهر کنندگان نوشته هائی با خود حمل می کنند که روی آن نوشته شده است « پول نفت کجاست؟».میلیارد ها دلار پولی که در اثر تشکیل «ائتلاف نفتی پترو کارائیب» توسط دولت هوگو چاوز در اختیار مسئولین حکومتی هائیتی گذاشته شده است می بایستی مطابق قرار دربخش پروژه های اجتماعی هائیتی بکار گرفته می شد، (بنای مدارس، بیمارستان ها و تقویت و بازسازی ساختار های اصلی هائیتی) اما از سرنوشت میلیارد ها دلار نفتی خبری در دسترس نیست! در تظاهرات اعتراضی ماه گذشته نیز که در همین رابطه برگزار شد، تعدادی زیادی کشته شده اند. «پییر ناگاود دوپنر» از دانشگاه «پرتو پرنس» می گوید: بحران موجود ادامه بحران دخالت های خارجی در کشور است. نتیجه دخالت های نظامی، آمریکا، شیلی (دوران پینوشه)، فرانسه و کانادا. این کشورها بودند که «آریستید» دیکتاتور سابق هائیتی را بردند و آوردند و بر کشور مسلط کردند. ادامه بحران دوران تسلط «آریستید» با زلزله سال 2010 و سپس شیوع وبا تشدید شده است و اکنون چندین میلیارد دلار گم شده است و کسی هم در این رابطه پاسخگو نیست! «حزب سوسیال دموکرات» هائیتی دولت فعلی را « رژیم برده داری» می نامد و معتقد است که لازم است یک دولت انتقالی به وضعیت سیاسی کشور سرو سامان بدهد.« مردم خواهان وضعیتی جدید و رژیمی جدید هستند»

 

برای دیدن فیلم های مربوط به مطلب می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید:

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=16&v=_Z5GLtruOLI

https://www.youtube.com/watch?v=s3337cj4sJQ

https://www.youtube.com/watch?v=DymkAsjNtv0

https://www.bing.com/images/search?q=haiti+cookies&FORM=AWIR

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 670  راه توده -  8 آذرماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت