راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترکیه و آلمان

در پیچ و خم

یک ارتباط ناگزیر

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

از 19 مارس سال 2017 که اردوغان رئیس جمهور ترکیه موفق به تحمیل تغییر قانون اساسی (با سازماندهی یک همه پرسی حکومتی) شد، اختلافات میان اردوغان و دولت المان آغاز شد. در آن زمان برلین متینگهای طرفداران اردوغان را که چند تن از وزرای دولت ترکیه در آن حضور داشتند ممنوع اعلام کرد. 18 ماه بعد دیدار رئیس جمهور ترکیه در آلمان با مرکل به منظور تقویت روابط دیپلماتیک  بین دو کشور آغاز شد. در آلمان بیش از 3 میلیون ترک زندگی می کنند که از اردوغان دفاع می کردند و اکنون اقلیتی از مهاجران ترک علیه  رژیم اسلامگرا و محافطه کار ترکیه  که آزادی های مطبوعات و حقوق بشر را نقض میکند مبارزه می کنند. به ادعای مخالفان اردوغان، از زمان کودتای نظامی ماه ژوئیه 2012 حدود 150 هزار کارمند دولتی از مشاغل خود اخراج و یا منفصل از خدمت شده اند و 77 هزار تن از فعالین سیاسی در زندان هستند. سفر اردوغان به آلمان در چنین شرایطی برای افتتاح مسجد بزرگ مسلمانان در یکی از شهرهای مرکزی آلمان بنام "کلن" صورت گرفت.

چند ساعت قبل از افتتاح مسجد وی صدراعظم آلمان "انجلا مرکل" را متهم به نژاد پرستی علیه اسلامگرایان در آلمان کرد. علیرغم این سخنان و آن اتهامات رهبران دو کشور یک گذار سیاسی سخت را می خواهند طی کنند درحالیکه در مورد مسائل متفاوت با هم  توافق  ندارند. با این وجود اردوغان رئیس جمهور ترکیه بر ضرورت همکاری های اقتصادی بین دو کشور تاکید میکند.

اکنون 7500 شرکت آلمانی بزرگترین سرمایه گذار خارجی  در ترکیه  هستند. رکود اقتصادی ترکیه را به سمت یک بحران مالی کشانده است. از ماه ژانویه تاکنون لیره ترکیه 40 در صد ارزش خود را نسبت به دلار از دست داده است و در نتیجه دولت مجبور شد برنامه ویژه ای را برای کاهش هزینه های عمومی به اجرا بگذارد. سیاستی که نتیجه ای ندارد و نارضاتی عمومی تشدید شده است. اکنون مرکل از طرفی نگران آینده شرکت های آلمانی فعال در ترکیه است و از طرف دیگر درگیر راستگرایان افراطی در آلمان که در مورد پذیرش مهاجران وی را به تله انداخته اند. به همین دلیل است که باید انتظار داشت مرکل شریک حیاتی خود (ترکیه) را برای جلو گیری از ورود بیشتر پاهندگان سوری تنها نگذارد!

 

https://www.humanite.fr/allemagne-merkel-et-erdogan-se-rapprochent-661418

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 663  راه توده -  12 مهر ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت