راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ادامه جنگ تجاری

به جنگ نظامی

ختم خواهد شد!

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

 

 

بدون تردید امریکائی ها اهمیت بین المللی چین را دست کم گرفتند. چین "قرن تحقیر" را با مبارزه جنگ تریاک در قرن نوزدهم آغاز کرد و به معاهدات نابرابر با قدرت های غربی و استعمار بازار چین پایان داد و روابط جدید جهانی خود را سازمان داد. این نشانگر و علامت هویت چین برای بهبود روابط در سطح بین المللی بود. این تلاشها همچنان ادامه دارد. همانطور که وزیر بازرگانی چین ژونگ شان اخیرا گفت: "چین کشوری انعطاف ناپذیراست که چندین بار در طول تاریخ قربانی ضربات خارجی بوده، بدون آنکه هرگز تسلیم شود، حتی در شرایط بسیار دشوار چین تسلیم غرب نشد. اگر چین  جنگ تجاری کنونی را سپری کند ما موفق خواهیم بود."

واضح است که پکن قصد ندارد از  قدرت اقتصادی خویش صرفنظرکند و تسلیم امریکا شود

جنگ تجاری فعلی که توسط دونالد ترامپ به جهان صادر شده عواقب فاجعه باری را بدنبال دارد. ایالات متحده تعرفه های گمرکی جدید را بر232 میلیارد یورو واردات چین  وضع کرده است و قصد دارد استراتژی صنعتی توسعه یافته "چین 2025" را که به منظور ارتقاء اقتصاد و استقلال آن در برابر فن آوری های خارجی تنظیم شده تضعیف کند. تحریم های تجاری تنها شامل تعرفه های گمرکی نیست بلکه شامل تشدید کنترل های سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هر دو کشور است. رئیس جمهور امریکا میگوید: "چین با یک توافقنامه دوجانبه بین دو کشور موافقت دارد، اما من تکرار میکنم که چین هنوز آماده نیست." سفیر چین در ایالات متحده نیز می گوید "ما تمایل به مصالحه داریم و آماده هستیم اما مواضع امریکا دائما در حال تغییر است. ما دقیقا نمیدانیم که اولویت آنها چیست؟" سفیر چین می افزاید: "چین آماده است اصلاحات ساختاری اقتصادی را برای کاهش کسری تجاری بین دو قدرت  انجام دهد."

اثرات جنگ تجاری اکنون ملموس نیست و پنهان است اما در سال 2019 واقعا احساس خواهد شد . صندوق بین المللی (اف .ام .ای) بر آورد میکند  که رشد متوسط اقتصادی هر دو کشور کاهش خواهد یافت. از ابتدای سال بورس اوراق بهادار شانگهای 20 درصد کاهش یافته است. شرکت ها و موسسات کالاهای لوازم خانگی، الکترونیک و فناوری اطلاعات در چین از ترمزهای صادراتی رنج می برند.  

واضح است که بخشهای کلیدی در اقتصاد چین به دلیل "تحریمها" در  خطراست. اگر چین بخواهد  در این درگیری تجاری و سایر اقدامات پنهان ایالات متحده پایدار باقی بماند، باید بتواند بازارهای دیگری را برای صادرات کالاهای خود جستجو کند. سیلوی ماتلی، معاون  مدیر موسسه روابط بین المللی استراتژیک "ای .ار. ای .اس" می گوید که در ایالات متحده شرکت های صنعت خودرو سازی، کشاورزی و همچنین هواپیمائی که ترامپ بر روی نفوذ آنها در انتخابات آینده تکیه میکند نگران هستند. در این راستا کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول خواستار پایان این درگیری تجاری شد. او گفت "ما باید تلاش کنیم تا سیستم تجاری جهانی را اصلاح کنیم نه اینکه آن را نابود کنیم. این مسئله پیامدهای نا گوار و نگران کننده را برای کل جهان دارد."

میلیاردر چینی "جک ما" مدیر کل شرکت "علی بابا" به سادگی می گوید: "وقتی تجارت متوقف میشود جنگ در انتظار است". در نهایت وقتی تحریمها بیشتر تشدید شود راه ها برای بازسازی مجدد و اعتماد سازی دوباره دشوار خواهد شد.

 

 .https://www.humanite.fr/guerre-commerciale-la-chine-nentend-pas-devenir-un-vassal-des-etats-unis-662041

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 664  راه توده -  26 مهر ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت